שתף קטע נבחר

בגלל הרכבת: בעל קרקע יפוצה ב-1.9 מיליון ש'

לצורך סלילת קו עכו-כרמיאל הפקיעה חברת נתיבי ישראל חלקות חקלאיות סמוך לכביש 85. פניית בעליהן לביהמ"ש שילשה את סכום הפיצוי שקיבל

בית המשפט המחוזי בחיפה קבע לאחרונה כי בעל קרקעות שהופקעו לטובת סלילת קו הרכבת עכו-כרמיאל יפוצה על ידי חברת נתיבי ישראל (לשעבר מע"צ) ב-1.9 מיליון שקל, פי שלושה מהסכום שרצתה החברה לשלם לו בתחילה.

 

פסקי דין מעניינים נוספים - בערוץ משפט ב-ynet:

 

הפקעת קרקעות נעשית במטרה לשפר את איכות החיים של התושבים, בין היתר באמצעות שיפור התשתיות, אך טמונה בה פגיעה משמעותית בזכות הקניין החוקתית של בעלי הקרקעות. לצורך האיזון בין האינטרסים של בעל הקרקע וצורכי הציבור נקבע כי נפגעי הפקעות זכאים כעקרון לפיצוי כספי. אלא שלא אחת בעל הקרקע והרשות המפקיעה לא מגיעים להסכמה בנוגע לגובה הפיצוי, כפי שאירע לתובע במקרה זה – בעל כמה חלקות חקלאיות בצדו הדרומי של כביש 85.

 

ב-2006 פורסמה התוכנית לתשתיות לאומיות 12/2 שעסקה בסלילת מסילת הרכבת עכו-כרמיאל, שבמסגרתה הוצא הצו להפקעת החלקות. ב-2011 נתפסו הקרקעות על ידי נתיבי ישראל, וכשנה לאחר מכן הגיש נגדה הבעלים תביעה שבה טען כי הוא זכאי לפיצויים של כמה מיליוני שקלים על הפגיעה בזכויותיו.

 

שלושה חודשים לאחר מכן העבירה לו נתיבי ישראל 627,176 שקל בטענה שזה הסכום שמגיע לו בהתאם להערכת שמאי מטעמה. היא הסבירה שהוא לא זכאי לפיצוי על ירידת הערך של החלקות שנותרו בידו, כפי שטען, וחלקה על כך שהוא זכאי לפיצוי מלא על הפקעת חלקות שהוא שותף בהן ב"מושע" (שותפות בקרקע מבלי שלשותפים יש חלק מסוים בקרקע).

 

אלא שהשמאי שמינה השופט רון סוקול קבע שהתובע זכאי לפיצוי גבוה פי שלושה, והשופט קיבל את רוב רובה של חוות הדעת. הוא הסביר שהשמאי העריך את הקרקע בשיטה הטובה ביותר – שיטת השוואת קרקעות, שבמסגרתה משווים את החלקה המופקעת ביחס לעסקאות בתנאי שוק חופשי בחלקות עם נתונים דומים.

 

מאחר שהחלקות באזור לא היו זהות לחלוטין, פעל השמאי כראוי כשהעניק מקדם התאמה למיקום ולמאפיינים הסביבתיים של כל חלקה וחלקה. מנגד, נתיבי ישראל לא הביאה ראיות ברורות המעידות על איזשהו פגם בולט בהערכותיו.

 

באשר לחלקות שבהן התובע שותף ב"מושע", השופט הבהיר כי ההלכה בעניין ברורה: "מקום שבו מפקיעה רשות חלקת מקרקעין יש לפצות את הבעלים על פי שוויה כאילו נמכר כל השטח המופקע בשלמות".

 

בנוסף השופט קבע כי התובע זכאי לפיצוי של 30% על ירידת הערך של החלקות שנותרו בידיו לאחר ההפקעה, שנמצא כי קשה לעבד אותן.

 

עם זאת, השופט חלק על השמאי לגבי פיצוי נוסף עבור אובדן עצי זית שהיו על החלקות, וסבר כי שווים מגולם בתוך הפיצוי הגלובלי שנקבע (150 שקל למ"ר). בנוסף, השופט שלל מהתובע פיצוי בעבור אחת החלקות, הרשומה על שם סבו ולא הועברה רשמית לבעלותו.

 

בסופו של דבר התביעה התקבלה ברובה. נתיבי ישראל תשלם לתובע עוד 1,244,984 שקל בתוספת הפרשי הצמדה וריבית מנובמבר 2012. בנוסף היא תישא בהוצאות משפט ושכר טרחת עו"ד של 50 אלף שקל.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אסף מגל
נתיבי ישראל
צילום: אסף מגל
מומלצים