שתף קטע נבחר

פותחים שנה עם המורים החדשים: רוב מוחלט לנשים

7,500 מתוך 9,000 עובדי ההוראה החדשים יהיו נשים. ספיר דימרי, מורה מתחילה: "אולי זה ענין של שכר, אבל מערכת החינוך צריכה גם דמויות גבריות". על פי נתוני השנים האחרונות, לפחות רבע מהחדשים לא ישרדו במקצוע. מנהלת האגף במשרד החינוך: "מי שלא יכול להנהיג עדיף שייצא". צפו בראיון באולפן ynet

 

 

הוראה זה מקצוע נשי: כ-9,000 מורים חדשים יפתחו מחר (ה') את שנת הלימודים, מתוכם כ-7,500 נשים, המהוות 83.5 אחוז. הגברים לעומת זאת יסתפקו ב-16.5 אחוז. בסך הכול יש במערכת החינוך 40 אלף גברים, לעומת 140 אלף נשים (77 אחוזים). "אני חושבת שיש משהו בדעה הרווחת, משהו אולי שגברים צריכים להביא שכר הביתה. לא ברור לי למה זה קורה, כי גם במערכת החינוך צריך דמות גברית והם לא פחות טובים", אמרה לאולפן ynet ספיר דימרי, מורה חדשה.

 

שנת הלימודים נפתחת - כתבות נוספות:

 

את השנה יפתחו 180 אלף עובדי הוראה בגנים ובבתי הספר היסודיים והעל-יסודיים. מתוך המורים החדשים, כ-3,000 עשו הסבה מקצועית להוראה, רבים מהם מתחום ההיי-טק. כ-4,000 מהמורים החדשים ילמדו בחינוך היסודי, כ-2,600 בחינוך העל-יסודי, כ-1,100 במסלול המשולב (יסודי ועל-יסודי) וכ-1,300 מורים בחינוך הקדם יסודי.

 


המורים, מימין: אטד, דימרי, חנוך ואברהמוב (צילום: אופיר גונן) (צילום: אופיר גונן)
המורים, מימין: אטד, דימרי, חנוך ואברהמוב(צילום: אופיר גונן)

 

על פניהם של המורים, ותיקים וחדשים, ניכרת ההתרגשות. ארבעה מהם - גניה אטד מורה לאנגלית, רפאל חנוך מורה לחינוך גופני, בועז אברהמוב מורה למתמטיקה, ודימרי - הגיעו להוראה בדרכים שונות. אברהמוב, למשל, שירת עשרות שנים במערכת הביטחון ואחר כך עבד בהייטק במשך עשור. "איזשהו דחף פנימי הוביל אותי להוראה, למעשה החזיר אותי כי את הקריירה שלי התחלתי כמורה צעיר, בן 23 הייתי, מורה לאלקטרוניקה בבית הספר להנדסאים", הוא מספר. "מרגש מאוד לפגוש תלמידים חדשים, תחושה של אחריות גדולה מאוד".

 

 

 

דימרי בת ה-24 רואה בהוראה הגשמת חלום. "תמיד יהיו חששות אבל לצד זה אני גם מאוד בטוחה בעצמי. אני יודעת שאני אחראית וזה בעצם צעד להגשים את החלום שלי", היא אומרת. "אני התחלתי ללמוד בכלל מקצוע אחר, אבל כשהחינוך בוער בך אתה לא יכול ללכת נגד זה".

 

 

אטד מלמדת כבר 35 שנה, וממרום הוותק שלה היא גם יכולה לתת טיפים. "קודם כול מקצועיות ברמה של מאה אחוז ומעלה. אם אתה טיפה לא מקצועי, זה מקצוע שאתה לא יכול להיכנס אליו. התלמיד הכי חלש מרגיש אם יש לפניו מישהו לא מקצועי", היא אומרת. "בנוסף, בזמננו, גם כשהייתי תלמידה וגם בתחילת דרכי, אז היה מין שלב שתלמידים הם למטה. היום ההוראה היא רשתית, היא רחבה, אתה מגיע לכולם, ובדיוק הנישה הזו של תכבד, תבנה שיח, זו הנקודה".

 

חנוך: "הילדים, כשהם רוצים, הם יודעים הרבה יותר מאיתנו. זאת אומרת שאנחנו צריכים לבוא עם ארגז כלים חדש, אחר, לבוא לילד בשפה שהוא מבין הרבה יותר טוב".

 

ומה לגבי מספר הגברים הנמוך במערכת?

אברהמוב: "אני סיימתי עכשיו הסבה בבית ברל של מהנדסים בעלי תואר ראשון במדעים להוראה, ואני חייב לומר שהמגמה כנראה הולכת להשתנות כי מספר הגברים היה גבוה ממספר הנשים. לאורך השנים אנחנו נראה שינוי, אני מאמין. יותר ויותר גברים יראו במקצוע הזה מקצוע מכובד ואולי אפילו מתגמל".

 

אטד: "יש עוד סיבה אני חושבת, היה תמיד מאוד נוח לאמהות, להיות חודשיים של חופשים וחגים עם הילדים בבית לכן מטבע הדברים נהרו יותר נשים למקצוע, זה נוח. גם זה משתנה".

 

ד"ר שרה זילברשטרום, מנהלת אגף התמחות וכניסה להוראה במשרד החינוך, מדברת על חינוך במונחים של שליחות. "מורים חדשים נכנסים למערכת חדורי מוטיבציה ובעלי תחושת שליחות, הם רוצים לשנות ולהשקיע, הם מאמינים בתלמידים ורוצים לעשות תיקון", היא אומרת. "יחד עם זאת, הם חדשים וחסרי ניסיון והם עלולים לעשות טעויות לעתים, לא לדעת דברים. הם חשופים יותר לבעיות משמעת ולאתגרים שונים עם ההורים, התלמידים וההנהלה. הפער הזה, בין התקוות הגבוהות והמוטיבציה הגבוהה, לבין הביצועים שהם לעתים נמוכים מעט בראשית הדרך – מאתגר מאוד. הוא יכול להביא לתסכול ונשירה, אבל הוא גם יכול להביא להבניה מחדש של תחושת המסוגלות והתפישה המקצועית בתפקיד". 

 

מורה חדש לא נזרק ישר למערכה. הוא מלווה על ידי מורה ותיק, משתתף אחת לשבוע בסדנת עמיתים לניתוח מקרי הוראה, שבמסגרתה הוא מדבר על אירועי הוראה שבהם נתקל, ומקבל העצמה מאיש מקצוע מנוסה ומהעמיתים לקבוצה. בנוסף, קיימים ברחבי הארץ חמישה מרכזי סימולציה בהוראה, שמאפשרים למורים החדשים להתאמן מול שחקנים, בעיקר בדיאלוגים בעלי קונפליקטים, שסביר להניח שהם ייאלצו להתמודד איתם במהלך

עבודתם בכיתה. עד היום היה מרכז אחד, באוניברסיטת בר אילן, והשנה ייפתחו ארבעה מרכזים נוספים ברחבי הארץ.

 

לפני כשבועיים פרסמנו כי החל מיום חמישי יורחב הפיילוט של המורה השני בכיתה ויכלול כ-2,000 כיתות ברחבי הארץ. המשמעות היא שבכיתות האלה ילמדו מורה ותיק ולצדו סטודנט שנמצא שנה לפני כניסתו לכיתה. גם כאן המטרה היא שאותם סטודנטים יתחילו את שנתם הראשונה במורים יחידים בכיתה, לאחר שחוו באופן כלשהו עמידה מול כיתה.

 

"בעבר אחוז הנושרים מהמערכת לאחר שלוש שנים עמד על 50 אחוז", אומרת ד"ר זילברשטרום. "בשנים האחרונות אנחנו נמצאים במגמת שיפור וצמצמנו את הנתון בחצי. לפעמים מדובר בהנשרה של מישהו שהוא לא מתאים, אפילו אם היה סטודנט מדהים, אבל אין לו את היכולת להנהיג - אז עדיף שיצא. לא כל מאה אחוז שנכנסים חייבים להמשיך".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אופיר גונן
מימין: אטד, דימרי, חנוך ואברהמוב
צילום: אופיר גונן
מומלצים