שתף קטע נבחר
צילום: מוטי קמחי

"ליקויי בטיחות באתר של דניה סיבוס בת"א"

ל-ynet נודע כי עיריית ת"א שלחה ביולי האחרון לגיאו דניה, חברה-בת של דניה סיבוס, וליזמית רובינשטיין התראות לתיקון ליקויים בפרויקט במתחם חסן ערפה - שני מגדלי משרדים שיוקמו במסגרת תוכנית תעסוקה של העיר ממערב לאיילון. גיאו דניה: "מנהל הבטיחות של החברה ביקר באתר ומצא מהלך עבודות תקין - זהו ניסיון סחיטה של בעל מגרש הגובל בפרויקט"

בזמן שמנכ"ל דניה סיבוס, רונן גינזבורג, טוען היום (ה') במהלך דיון בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת כי האסון ברמת החייל בתל-אביב נבע מכשל הנדסי - ל-ynet נודע על ליקויי בטיחות באתר בנייה נוסף של זרוע הביצוע של חברת אפריקה ישראל השקעות בתל-אביב. מדובר באתר בנייה ברחוב יצחק שדה 4 במתחם "חסן ערפה", במסגרתו מקימה חברת גיאו-דניה, חברה-בת של דניה סיבוס, פרויקט הכולל שני מגדלי משרדים עבור החברה היזמית רובינשטיין.

 

מתחם יצחק שדה (חסן ערפה) מהווה את אחד מאזורי התעסוקה בעיר ומוגדר כאזור תעסוקה מטרופוליני. המתחם מקודם על ידי עיריית תל-אביב ואושר למתן תוקף בשנת 2005. מטרת התוכנית העירונית ליצור התחדשות של המתחם הישן והמוזנח, ולשלבו באזור התעסוקה המתפתח בחלק המערבי של נתיבי איילון. התוכנית קובעת את יעוד הקרקע בתחומה כ"אזור תעסוקה מיוחד" ונקבעו מעל 200 אלף מ"ר שטחי בנייה עיקריים לשימושי תעסוקה.

אתר הבנייה בת"א. לטענת בעל עסק סמוך, מדובר במפגע בעומק 40 מטרים (צילום: אבי מועלם) (צילום: אבי מועלם)
אתר הבנייה בת"א. לטענת בעל עסק סמוך, מדובר במפגע בעומק 40 מטרים(צילום: אבי מועלם)

 (צילום: אבי מועלם) (צילום: אבי מועלם)
(צילום: אבי מועלם)

 (צילום: אבי מועלם) (צילום: אבי מועלם)
(צילום: אבי מועלם)
 

ל-ynet נודע כי בחודש יולי האחרון שלחה עיריית תל-אביב-יפו מספר התראות לתיקון ליקויי בטיחות ליזם ולחברת הביצוע, אולם ליקויים אלה טרם תוקנו. מדובר בפרויקט מגדלי רובינשטיין - שני מגדלי משרדים בני 25 קומות כל אחד בסך של 37,250 מ"ר, שנמצאים בשלב התחלת הבנייה. בעירייה הבהירו בעקבות פניית ynet כי "הנושא נמצא בטיפול העירייה וניתנו ליזם ולקבלן הביצוע מספר התראות לתיקון הליקויים. במידה והליקויים לא יתוקנו, יינקטו הליכי אכיפה, לרבות הוצאת צו הפסקת עבודה מנהלי לעבודות באתר".

 

לטענת אחד מבעלי העסקים במתחם הסמוך לאתר הבנייה, שפנה ל-ynet באמצעות הדואר האדום וביקש לא להזדהות, מדובר במפגע בטיחותי בצורת בור בעומק 40 מטרים. "התחילו לחפור את הדיפון כדי לבנות חניון תת-קרקעי, כך שנוצר בור בעומק של 40 מטרים. כדי למנוע מצב שבו חלילה אדם שעובר בסמוך לאתר יפול לבור, יש צורך להגביה את הבטון", הוא מספר. לטענתו, הגדר המקיפה את האתר "אינה בטיחותית".

 

צפו: אתר הבנייה במתחם חסן ערפה בתל-אביב

 

מחברת גיאו דניה נמסר בתגובה: "חברת גיאו דניה, מחברות הביצוע המובילות והמקצועיות בישראל, מנהלת את פרויקט מגדלי רובנשטיין על פי הסטנדרטים הגבוהים והמחמירים הנהוגים בחוק. לצערנו, עקב סכסוך עסקי בין החברה היזמית עבורה מבצעת גאו דניה את פרויקט מגדלי רובינשטיין, לבין בעל מגרש הגובל עם פרויקט זה, מפעיל בעל המגרש ניסיונות סחיטה שבמסגרתם בודה ליקויים הנמצאים לכאורה באתר הבנייה. וזאת, במטרה להטיל דופי על התנהלותה של החברה. יודגש כי מנהל הבטיחות של החברה ביקר אתמול באתר המדובר ומצא כי מהלך העבודות תקין ומתבצע על פי כל הנהלים הקפדניים והמחמירים.

 

מחברת רובינשטיין נמסר בתגובה: "לחברה לא ידוע על המקרה ולא הגיעה כל פנייה בנושא".

 

מנכ"ל דניה סיבוס: "ככל הנראה מדובר בכשל הנדסי"

מוקדם יותר היום אמר מנכ"ל דניה סיבוס בוועדת הכנסת על חקירת האסון: "לא נסתיר, ניתן את כל החומר והמידע. למרות שהדיון מתרכז בנושא בטיחות בעבודה, המקרה הזה לא קשור לאירוע בטיחות בעבודה. החניון עמד שבועיים או שלושה ממסירה ויש פה כמו שנאמר כפי שנראה כשל הנדסי, זה לא נושא של בטיחות".

 

עוד הוסיף גינזבורג: "ב'דניה' בשנה האחרונה היו לא מעט מקרי בטיחות. לפעמים זה על בסיס יומי שעובד נפגע. הכול מדווח באופן מיידי בחברה. יש דו"ח שיוצא. בסטטיסטיקה של ענף הבנייה בשנה האחרונה היו אצלנו בערך 5 מיליון שעות עבודה. אתר בנייה זה אתר מאוד מורכב מבחינת שליטה והתמצאות. הוא משתנה מדי יום, קשה לעקוב אחרי אירועים ולנטר אותם".

 

למרות זאת, הבהיר גינזבורג, "אנחנו עושים כל מאמץ, אבל תקלות כל הזמן קורות. יש פה אתר עמוס בעובדים ואני חושב שצריך לעשות הכול כדי שעובדים יחזרו הביתה בשלום. ביום האסון כמובן שרצנו לאתר, ובבוקר אחרי מיד כינסנו ישיבה גדולה עם כל הנהלת החברה והמהנדסים ועצרנו את העבודה באתרים".

גינזבורג בדיון בוועדת העבודה והרווחה, היום (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
גינזבורג בדיון בוועדת העבודה והרווחה, היום(צילום: גיל יוחנן)

נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק, שהשתתף גם הוא בדיון יצא להגנת גינזבורג. "לא ייתכן שמהנדסים יצאו בהצהרות והאשמות כלפי הקבלנים, כאילו שהם לא נמצאים במגרש הזה", אמר בריק, "מצב תחום תאונות העבודה באתרי הבנייה בישראל קשה. כמי שאמון על ייצוג הענף אני לא ישן בגלל המצב הזה בלילות, ונושא זה נמצא בראש סדר העדיפויות שלי. לא חשוב כמה זה יעלה לנו, ככל שזה תלוי בנו, נמשיך לפעול להפחית דרמטית את מספר הנפגעים באתרים".

 

בריק התייחס לפרסומים בימים האחרונים בעקבות האסון. "לא ייתכן שמהנדסים, בעזות מצח, עוד בטרם חולצו כל הנפגעים, יצאו בהצהרות והאשמות כלפי הקבלנים, כאילו שהם המהנדסים והמפקחים לא נמצאים במגרש הזה. וזה, בזמן שייתכן והיה כאן בכלל כשל תכנוני והנדסי". הוא הדגיש כי על פי בדיקה ראשונית של ההתאחדות, בפרויקט מונו אנשי מקצוע שכללו, בין השאר, מהנדסים ומומחים שהיו אמונים על התכנון ההנדסי ועל הפיקוח.

 

יצוין כי הבוקר פרסם כתב "ידיעות אחרונות" יורם ירקוני כי גם בחניון גבעון ברחוב הארבעה בתל-אביב קרסה תקרה במהלך בנייתו לפני שנתיים. מדובר בעבודה שביצעה חברת שיכון ובינוי, אשר נתונה בימים אלה בסכסוך משפטי עם עובד לשעבר, שהציג דו"חות בטיחות מדאיגים. במשרד הכלכלה טענו כי "המידע לא הועבר בעת האירועים כנדרש", ובשיכון ובינוי מסרו בתגובה כי "העובד מציג תמונה מעוותת, אנו מקפידים בענייני בטיחות".


 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אבי מועלם
אתר הבנייה במתחם חסן ערפה בת"א
צילום: אבי מועלם
מומלצים