שתף קטע נבחר

פלאפון תפצה ב-10,500 ש' על הטעייה מכוונת

החברה מכרה ללקוחות מכשירים "במתנה", שהתברר להם שהביאו לייקור החבילה שלהם ב-56 שקלים בחודש ל-36 חודשים. השופט קבע כי בחבילת השירות הושתלו "גלולות רעל" של חיוב משמעותי בגין המכשירים ב"מתנה". בנוסף, פלאפון תחזיר להם את כל הכסף שגבתה מאז תחילת העסקה

בית המשפט לתביעות קטנות בנצרת קבע כי פלאפון נקטה ב"הטעיה מכוונת" והשתילה "גלולות רעל" בחבילה שמכרה ללקוחות שלה. בין החבילות, היו מכשירים שהוצגו ככאלה הניתנים ב"חינם", אך למעשה עלו 56 שקל בחודש כפול 36 חודשים. עקב כך קבע השופט שתפצה את הלקוחות ב-10,000 שקל ו-500 שקל הוצאות משפט. בנוסף, פלאפון תחזיר להם כל שקל שגבתה על העסקה הבעייתית. ככל הנראה מדובר בקרוב ל-700 שקל.

 

 

"זהו ניסיון ציני ושיטתי של הנתבעת, להשיב את יחסי הלקוחות והנתבעת לימים האפלים בטרם נפתח שוק הסלולר לתחרות אמיתית ובטרם נאסר על חברות הסלולר לקשור את הלקוחות אליהן לתקופה ארוכה", כתב השופט.

 

פלאפון סירבה לבדוק את ההקלטות

שלושת התובעים, בני משפחה אחת, טוענים שב-16 באוגוסט 2015 פלאפון הציעה להם עסקה לפיה תספק להם מכשיר סלולרי מסוג סמסונג גלקסי ורמקול, בתמורה לתוספת של 3 שקלים לחבילת השירות שהייתה מוסכמת בין הצדדים. פלאפון הציגה הצעתה, ככזו בה ניתנים המכשירים במתנה.

 

בהמשך התברר לתובעים, שפלאפון מחייבת מדי חודש בעבור המכשיר הסלולרי בסך של 46 שקל למשך 36 חודשים, ועבור הרמקול הנייד סך של 10 שקלים למשך 36 חודשים (כשסך כל החיוב של התובעים לא חורג מהבטחת פלאפון להם). זאת על אף שהם הבהירו לפלאפון מראש שאינם מעוניינים לשלם עבור פריטים אלה, והם מסכימים לקבלם רק בהנחה שעלותם הכוללת בחודש הינה 3 שקלים.

 

כשהדבר התברר להם, פנתה אחת מבני המשפחה לפלאפון וביקשה לבטל את העסקה הנוגעת לשני הפריטים. לטענתה, לא זכתה לשירות הולם מטעם נציגי פלאפון, והתובעים ניסו שוב ושוב לפתור את הבעיה בשיחות טלפוניות אך ללא הצלחה.

 

בני המשפחה אף נאלצו לפנות למוקדים הפרונטליים של פלאפון בניסיון לבטל את העסקה, וגם שם לא זכו לשירות ומענה הולם, ונאלצו לבזבז את זמנם שם. כמו כן, ביקשו מנציגות פלאפון לבדוק את השיחות המוקלטות הרלוונטיות, על מנת שיווכחו בצדקת טענותיהם, ולא נענו.

 

בני המשפחה יחזירו את המכשירים ופלאפון תשיב להם כל גבייה שגבתה בגינם

לפי פסק הדין, פלאפון מוכנה כיום לבטל את העסקה. הוויכוח בין הצדדים דן בשאלה, האם מגיע פיצוי לתובעים על ה"טרטורים" שעברו בפרשה זו, כמו גם על עוגמת הנפש ממנה סבלו בניסיונותיהם לשכנע את פלאפון שהיא גורמת להם עוול באופן בו היא מוציאה אל הפועל את העסקה המדוברת.

 

השופט קבע כי העסקה מבוטלת, ועל בני המשפחה להחזיר לחברה את כל המכשירים שקיבלו במסגרת העסקה תוך 30 יום. בנוסף, הוחלט שפלאפון תשיב לתובעים כל סכום בו חויבו בגין רכישת המכשירים המדוברים ותחדל לחייב אותם בעתיד בגין רכישה זו.

 

שיטת מצליח תוך הטעיית צרכנים

בדבריו אמר השופט כי "על יסוד עדויות התובעים הנאמנות עלי ואשר לא נסתרו, שהנתבעת ניסתה במקרה זה לרקום לתובעים עסקה שתכליתה 'שימור לקוחות', תוך הסתרת פרטי העסקה ומשמעותם ותוך הטעיית התובעים, כשהיא נוקטת בשיטת 'מצליח'. לפי עדויות התובעים המהימנות, הם נוכחו בהמשך, כשביקרו בסניפי הנתבעת בניסיונם לבטל את העסקה, שהנתבעת פועלת כך באופן שיטתי כלפי לקוחות נוספים.

  

"שיטת הנתבעת הינה מתן מכשירים ללקוח כביכול ללא עלות, כך שעלות חבילת השרות כמעט ולא משתנה ביחס למה שהיה נהוג לפני אספקת המכשירים (שתועלתם מפוקפקת).

 

"ללקוח מוצג מצג לפיו המכשירים ניתנים לו כמתנה, אך מוסתר ממנו שחבילת השירות משתנה ברכיביה, ומושתלות בה 'גלולות רעל' של חיוב משמעותי בגין מכשירי ה'מתנה', חיוב הנמשך לאורך 36 חודשים וקושר את הלקוח לנתבעת, משום שהוא תקף גם כאשר הלקוח עוזב את הנתבעת כספקית שרותי הסלולר שלו".

 

השופט יכול היה לקבוע פיצוי של 50 אלף שקל אך הסתפק בפחות

השופט הוסיף כי הדברים הללו מחייבים פסיקת 'פיצוי לדוגמא' כאמור בסעיף 31א לחוק הגנת הצרכן, כיוון שמדובר ב'הטעיה מכוונת'. זאת על מנת לעודד עתירת צרכנים נגד התנהלות נפסדת של ספק גדול ועל מנת להרתיע את הספק וספקים אחרים מהתנהלות דומה.

 

"להשקפתי אף מתקיימות במקרה זה נסיבות מחמירות המאפשרות פסיקת פיצויים בסכום של עד 50 אלף שקל", כתב השופט, "אך יש לקוות שהנתבעת תתעשת עוד קודם שתידרש לשלם פיצוי בסכום שמעל 10,000 שקל. אשר על כל אלה, אני מחייב את הנתבעת לשלם לנתבעים יחדיו בתוך 45 יום, סך של 10,000 (עשרת אלפים) שקל, בצירוף הוצאות בסך 500 שקל".

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים