מחקר מצא: מה קורה בגוף בעקבות עישון קופסה ביום

חוקרים בבריטניה שבדקו את המוטציות בתאיהם של מעשנים מצאו כי עישון חפיסת סיגריות ביום גורם ל-150 מוטציות, המובילות ל-17 סוגי סרטן לפחות. בין השאר, מצליח המחקר להסביר כיצד גורם העישון לסוגי סרטן נוספים מלבד ריאות. "המחקר מראה כיצד עישון מגביר את הסיכון ללקות בסרטן בחלקי גוף אחרים שאינם באים במגע עם עשן הסיגריות, ומאפשר לקבל רמזים חדשים על התפתחות הסרטן, ואולי גם כיצד למנוע אותו", אומרים החוקרים

הוכחה נוספת לנזק של העישון, ולא רק לריאות: מדענים גילו כי עישון חפיסת סיגריות ביום עלול לגרום ל-150 שינויים מזיקים בתאים של מעשנים מדי שנה. הממצאים עולים ממחקר שפורסם בכתב העת "Sceince", בו ציינו החוקרים כי ישנו קשר ישיר בין מספר הסיגריות אותן עישן אדם ובין מספר המוטציות שנתגלו ב-DNA של גידולים סרטניים.

שיעורי המוטציה המשמעותיים נראו בסרטן הריאות, לצד גידולים בחלקים האחרים של הגוף - כולל שלפוחית השתן, כבד וגרון – כולן מוטציות הקשורות בעישון, אמרו החוקרים. הממצאים מסבירים מדוע עישון גורם גם לסוגי סרטן אחרים רבים, ולא רק לסרטן הריאות.

קראו עוד בנושא:

גורם לשיער להאפיר: 13 עובדות קשות על עישון

אחד מכל חמישה ישראלים מעשן, 8,000 ימותו כל שנה מהסיגריות

הפסקת עישון "תמחק" את נזקי העבר? על COPD

עישון הורג שישה מיליון בני אדם בשנה ברחבי העולם. אם תימשך המגמה הנוכחית, ארגון הבריאות העולמי צופה יותר ממיליארד מקרי מוות הקשורים לטבק במאה הנוכחית. סרטן נגרם על ידי מוטציות ב-DNA של תא. עישון נקשר עם לפחות 17 סוגים של סרטן, אך עד כה למדענים לא היו ברורים המנגנונים מאחורי רבים מהם.

ד"ר לודמיל אלכסנדרוב מהמעבדה הלאומית בלוס אלמוס שבארה"ב, שהייתה בצוות החוקרים, הסבירה כי המחקר ביקש לחקור כיצד עישון מגביר את הסיכון ללקות בסרטן בחלקי גוף אחרים שאינם באים במגע עם עשן הסיגריות. "לפני כן היה לנו גוף גדול של ראיות אפידמיולוגיות המקשרות בין עישון לסרטן, אבל עכשיו אנחנו יכולים ממש לצפות ולכמת את השינויים המולקולריים ב-DNA", אמרה.

ישראליות מעשנות פחות (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
ישראליות מעשנות פחות(צילום: shutterstock)

במהלך המחקר ניתחו המדענים למעלה מ -5,000 גידולים, והשוו את ממצאי הגידולים הסרטניים אצל המעשנים עם אלה שמעולם לא עישנו. החוקרים מצאו טביעות אצבעות מולקולריות מסוימות של נזק לדנ"א - הנקראות חתימות מוטציות – ב-DNA המעשנים.

נמצא כי עישון חפיסת סיגריות כל יום הוביל ל-150 מוטציות בכל תא מדי שנה. כל מוטציה היא נקודת התחלה פוטנציאלית לנזק גנטי שעלול להתפתח בסופו של דבר לסרטן.

התוצאות הראו גם כי עישון חפיסת סיגריות ליום גורם ל-97 מוטציות ממוצעות בכל תאי הגרון, 39 מוטציות בלוע, 23 בחלל הפה, 18 מוטציות בלפוחית השתן, ו-6 מוטציות בכל תא של כבד מדי שנה.

"זה היה קצת כמו חפירות ארכיאולוגיות", סיפר ד"ר מייק סטרטון, שהוביל את המחקר במכון שבבריטניה. "הגנום של כל סרטן מספק מעין תיעוד ארכיאולוגי הכתוב בקוד ה-DNA עצמו על אודות תוצאות המוטציות. במבט ב-DNA של סרטן יכולנו לקבל רמזים חדשים על התפתחות הסרטן, ואולי גם כיצד למנוע אותו".

בישראל: גברים מעשנים יותר

מדו"ח העישון של משרד הבריאות עולה כי אחד מכל חמישה ישראלים מעשנים, 8,000 ימותו מדי שנה מהסיגריות.

מהדו"ח עולה כי 26% מכלל הגברים בישראל מעשנים ו-13.6% מכלל הנשים בישראל מעשנות. שיעור העישון בקרב גברים בישראל גבוה במעט מהממוצע הכולל במדינות האיחוד האירופי (24.2%), אך שיעור העישון בקרב נשים בישראל נמוך במעט ביחס לממוצע הכולל במדינות האיחוד האירופי (15.5%).

שיעור העישון באוכלוסייה הערבית הוא 25.2% ו-18.5%, ושיעורי העישון המשוקללים לגיל הם 22.1% בקרב גברים יהודים, 15.0% בקרב נשים יהודיות, 43.9% בקרב גברים ערבים ו-6.7% בקרב נשים ערביות.

כ- 37% מהמרואיינים שאינם מעשנים דיווחו כי הם חשופים לעישון (עישון כפוי, פסיבי) - כ- 30% מהיהודים ולמעלה ממחצית מהערבים. המקומות המועדים ביותר לחשיפה לעישון כפוי היו בית המגורים (נשים) ומקום העבודה (גברים).

מתוך סקר "התנהגויות סיכון בבני נוער בישראל" לשנת 2014, שנערך בחסות משרד הבריאות, עולה כי מזה כעשור ישנה מגמת ירידה הדרגתית בשיעור עישון הסיגריות בקרב בני הנוער; כ-8% מהתלמידים מדווחים כי הם מעשנים לפחות סיגריה אחת בשבוע, זאת בהשוואה לכ-15% בשנת 2002.

כ-30% מבני הנוער התנסו בעישון

עישון סיגריות ונרגילה שכיח יותר במגזר הערבי לעומת המגזר היהודי, בנים מדווחים בשיעור גבוה יותר מבנות הן על עישון סיגריות והן על עישון נרגילה. עם העלייה בגיל, שיעור המעשנים נרגילה עולה.

בקרב תלמידי כיתות י"א וי"ב, כ-39% מהבנים והבנות במגזר היהודי ניסו לעשן נרגילה וכן 42% מהבנים והבנות במגזר הערבי.

שיעור ההתנסות בעישון סיגריות אי פעם בקרב תלמידי כיתות י' מגיע לכ-20%, שיעור זה מעט גבוה יותר מהממוצע בקרב קבוצת גיל זו באירופה, העומד על כ-17%.

צפו: מנזקי הסיגריות