שתף קטע נבחר

22% מזכאי מחיר למשתכן מבטלים את הזכייה

בכנס הנדל"ן של ארגון קבלני ת"א-בת ים שנערך באילת, חשף בכיר במשרד הבינוי והשיכון כי בין היתר, זוגות צעירים מבטלים את זכייתם בהגרלות מחיר למשתכן בגלל שהדירה לא מתאימה להם ובעקבות קשיים במימון

ממוצע הביטולים של זוגות צעירים אשר זכו בהגרלות מחיר למשתכן עומד על 22%. כך חשף הבוקר (ו') משרד הבינוי והשיכון. בכנס הנדל"ן השנתי של ארגון הקבלנים והבונים בתל-אביב-יפו-בת ים שנערך באילת, הציג בני דרייפוס, מנהל אגף בכיר לשיווק במשרד, נתונים חדשים של תוכנית הדגל לדיור מוזל של הממשלה.

 

"מצוקת הדיור - הבעיה הכי גדולה של המשק"

קבלני ת"א-בת ים נגד גלנט: "מתביישים בשר"

 

על פי הנתונים, עד כה שווקו במסגרת התוכנית כ-44,245 דירות, מתוכן כ-9,000 דירות במסגרת מכרזים שלא הושלמו ועוד 22,500 דירות במסגרת מכרזים שהושלמו. 5,592 זוגות צעירים זכו בהגרלות, ועד סוף השנה הבטיח דרייפוס כי יוגרלו כ-9,000 דירות נוספות. הוא הסביר כי להגרלה נרשמים בממוצע 11,743 זכאים, אבל הודה שלא כל מי שזוכה בהגרלה - רוכש דירה מוזלת. למעלה מ-73 אלף זוגות צעירים הנפיקו תעודות זכאות.

אירוע הגרלה לתוכנית מחיר למשתכן ()
אירוע הגרלה לתוכנית מחיר למשתכן

"קיימות לכך מספר סיבות", אמר דרייפוס, "על פי סקר ראשוני שערכנו, 29% מהזוכים טענו שלא מצאו דירה מתאימה בפרויקט; 19% השיבו כי נתקלו בקשיים במימון הדירה". עם זאת הבהיר כי כ-75% מהזוכים מסכימים להמתין כשנה ושנתיים עד שיזכו בדירה המתאימה להם מבחינת המחיר והגודל.

 

עדיאל שמרון, מנהל רשות מקרקעי ישראל, התייחס למכרזי מחיר למשתכן שנדחו או לא צלחו. "המספרים מדברים בעד עצמם בתוכנית מחיר למשתכן", אמר, "ההיקף של מכרזים שלא הושלמו דומה להיקף המכרזים שלא הושלמו גם לפני יציאתה של התוכנית לפועל. גם בעבר היו מקרים שבהם מכרזים היו מתפרסמים ולא היו נסגרים כי לא היה ביקוש או משום שלא עשינו את העבודה כמו שצריך. אבל כיום נראה שהביקושים למכרזים גדול - הביקושים בפריפריה אף מדביקים את אלה שבמרכז הארץ".

 

"ראשי הערים כבר לא רוצים רק בתי כנסת - כולם רוצים אצטדיון"

מוקדם יותר דיבר בכנס יו"ר מטה הדיור במשרד האוצר, אביגדור יצחקי, והתייחס לאמירה החריפה של יו"ר הארגון מאתמול נגד שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, שנעדר ברגע האחרון מהכנס. "העבודה בממשלה זו קריעת ים סוף ממש. כל דבר צריך לתאם בין עשרות גופים. בכל שבוע אני נפגש עם 15-20 ראשי רשויות מקומיות ושואל אותם למה הם לא מוציאים היתרי בנייה. הם אומרים לי: 'לא קיבלתי הרשאה להקמת בית ספר יסודי'. זו מלחמה יומיומית".

 

יצחקי דיבר אל הקבלנים והסביר: "יש ראשי רשויות שמבינים שעומד מולם קבלן שקנה קרקע, השקיע בתכנון, מכר דירות ולא רוצה לשלם קנסות פיגורים - אבל זה לא מעניין אותם". הוא התייחס לאמירות של לוי והתלוצץ: "הגעתי לשדה התעופה ולפתע גיליתי שהטיסה מתעכבת וחששתי מהתגובות". לאחר מכן הבהיר: "העבודה שלנו זו מלחמה אינסופית, שבה כל יום צריך להילחם בנושאים שכביכול לא צריך להתעסק איתם - אבל אין ברירה. לכן חשוב שתדעו: אנחנו עובדים במשותף ומנסים להגיע לכל הפתרונות במשותף".

 

הוא הודה כי "יש חילוקי דעות, אבל הדיאלוג ושיתוף הפעולה חייבים להימשך. אמר מי שאמר - אם לא נהיה תלויים אחד בשני, נהיה תלויים אחד ליד השני. כולנו חברים ורוצים אותו דבר. אני מסכים עם נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק, שאמר אתמול כי אתם הפתרון ולא הבעיה - אבל בואו ננמיך את הלהבות. אתם יכולים לקבל את ההחלטות במישור שלכם ואנחנו במישור שלנו. אתם לא חייבים לקבל כל דעה שלנו, ואנחנו לא חייבים לקבל כל דעה שלכם. אנחנו מסתכלים לפעמים על הדברים אחרת, וחלק מאיתנו יודעים מה זה לסכן מיליונים כמוכם - אבל אף אחד מכם לא יודע מה זה לעבוד בממשלה".

 

"איך יכול להיות שיש ראש רשות עם תב"ע מאושרת שמחליט שלא בא לא לקדם אותה", תהה יצחקי, "אנחנו בתקציב לשנים 2017-2018 מקצים קרוב ל-250 מיליון שקל לראשי ערים להוצאת היתרים - והם צריכים להעלות את ממוצע ההיתרים בשנים הקרובות. אנחנו מנהלים איתם מו"מ ובכל מה שמגיע לידיעתנו אנחנו מטפלים. ראשי הערים כבר מזמן לא רוצים רק כיתות ובתי כנסת - עכשיו כולם רוצים אצטדיון".

 

יצחקי גם התייחס לבעיית התחבורה. "אין יותר איפה להכניס כבישים בישראל, אבל כל שנה 25 אלף מכוניות נכנסות. איפה הן נוסעות ואיפה הן חונות - אני לא יודע. עד שלא תהיה הגבלה על מספר המכוניות שנכנסות לארץ לא יהיה פתרון. אנחנו כל היום עוסקים בנושא כי לא מעניין את משרד האנרגיה והתחבורה מה קורה עם שוק הדיור. כל יום, שעה שעה, אוספים ומאגדים נתונים כדי שבסוף הדברים האלה יקרו".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים