שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    השוואת רכבי פנאי - קיה ספורטאז' מול פיז'ו 3008 מול סיאט אטקה
    קיה ספורטאז' קטף כמעט כל תואר אפשרי, מניצחון מוחלט בכל מבחן השוואתי ועד תפיסת המקום הראשון כרכב הנמכר ביותר ב-2016. כעת שני מתחרים אירופאים, סיאט אטקה ופיז'ו 3008, מנסים לאיים על הדומיננטיות בזכות יתרונות בנקודות החולשה של הקוריאני. בדקנו האם יש מלך חדש לקטגוריה
    קיה ספורטאז' שינה בשנים האחרונות את יחסי הכוחות בשוק הרכב בישראל. לא רק מכיוון שגרסת ה-1.6 ליטר בדור הקודם הפכה אותו לרב-מכר, אלא בעיקר כי הוא האחראי לעובדה שרכב פנאי נתפס מעתה כמחליף לגיטימי לשתי קטגוריות חשובות בשוק הרכב – מכוניות משפחתיות-קומפקטיות ומשפחתיות גדולות. בהתאם, ההצלחה דחקה במתחרים למצוא אלטרנטיבות ובעיקר להוריד מחירים, אך ללא הועיל. הספורטאז' ניצח בכל מבחן השוואתי חשוב, והפך גם לדגם הנמכר ביותר ב-2016.

     

    מבחן רכבי פנאי    (צילום: עפר מאיר וירון ברנר, עריכה: אסף קוזין)

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    כעת מגיעים שני מתחרים נוספים, מאירופה. סיאט אטקה עם מנוע טורבו-בנזין ופיז'ו 3008 עם טורבו-דיזל, שניהם מנסים לקרוא תיגר. שניהם עם תג-מחיר זהה (140 אלף שקל) ושניהם עם יתרון ברור בסעיפים היותר חלשים של הלהיט הדרום קוריאני - ביצועים וצריכת דלק. האם יאלץ הספורטאז' לוותר סוף סוף על כסאו?

     

    קיה ספורטאז' 1.6

    מנוע, תיבת הילוכים: בנזין 1.6 ליטר, 132 כ"ס, אוטומטית 6 הילוכים

    זינוק ל -100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרנית): 12.1 שניות, 170 קמ"ש

    צריכת דלק ממוצעת (יצרנית): 13.7 ק"מ לליטר

    בטיחות: 6 כריות אוויר, 5 כוכבים במבחן ריסוק, בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, תאורה דינמית

    מחיר: 140 אלף שקל

    מבחן בודד

     

    פיז'ו 3008 BlueHDi

    מנוע, תיבת הילוכים: טורבו-דיזל, 1.6 ליטר, 120 כ"ס, אוטומטית 6 הילוכים

    זינוק ל -100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרנית): 11.6 שניות, 185 קמ"ש

    צריכת דלק ממוצעת (יצרנית): 23.8 ק"מ לליטר

    בטיחות: 6 כריות אוויר, 5 כוכבים במבחן ריסוק, מובילאיי

    מחיר: 140 אלף שקל

    מבחן בודד

     

     

    סיאט אטקה TSI

    מנוע, תיבת הילוכים: טורבו-בנזין, 1.4 ליטר, 150 כ"ס, כפולת מצמד 7 הילוכים

    זינוק ל -100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרנית): 8.6 שניות, 198 קמ"ש

    צריכת דלק ממוצעת (יצרנית): 18.2 ק"מ לליטר

    בטיחות: 7 כריות אוויר, 5 כוכבים במבחן ריסוק, בלימה אוטונומית והתראה על עייפות נהג

    מחיר: 140 אלף שקל

    מבחן בודד

     

     (צילום: ניר בן זקן)
    (צילום: ניר בן זקן)

     

    עיצוב ותאי נוסעים

    לספורטאז' עיצוב אגרסיבי ומאד מזוהה. בנוסף, הוא גם גבוה מה-3008 והאטקה (בין 2 ל-3 ס"מ בהתאמה). ה-3008 נראה מקורי, עם חלק קדמי דומיננטי וצללית ייחודית. האטקה הוא היוצא דופן כאן, שכן נראה כי מעצבי סיאט בחרו במודע להעניק לו מראה "רגיל" יותר, כגרסת פנאי ללאון סטיישן ולא דגם נפרד. ובשוק הרכב הישראלי, זו ההרגשה בשנים האחרונות, על כל בעל רכב המעריך אנונימיות צנועה, יש תשעה שיעדיפו מוחצנות. בעיקר כאשר מדובר ברוכשי דגמי פנאי.

     

     (צילום: ניר בן זקן)
    (צילום: ניר בן זקן)

     

    פנים הספורטאז', שגרתי וקודר יחסית עקב שימוש בגוון שחור ובחירה בשטחי חלונות קטנים, הפוגעים בתורם בתחושת הישיבה השלטת ובשדה הראיה - בעיקר לנוסע מלפנים המתמודד עם מושב נמוך ללא כיוון גובה. המושבים נוחים ומציעים תמיכה טובה (בעיקר לירכיים), יש תאי אחסון רבים אך בלם חניה ברגל מיושן ומיותר, בעיקר לצד המתחרים שמצוידים בבלם חשמלי פשוט ושאינו דורש כל מקום. רק חלון הנהג בעל פתיחה מלאה בלחיצה אחת (לעומת כל החלונות בצמד האירופאי), ויש מערכת מולטימדיה (מסך "8) בהתקנה מקומית.

     

     (צילום: ניר בן זקן)
    (צילום: ניר בן זקן)

     

    עיצוב הפנים של ה-3008 מרשים הרבה יותר. הגה קטן-קוטר אמנם (ולא ברור מדוע) אך הוא נאה ומקורי. יש סוללת מתגים ייחודית בקונסולה הפונה לכיוון הנהג, עם מסך מגע בחלקה העליון ("8 כולל Apple CarPlay ו-Android Auto), בורר הילוכים המדמה ג'ויסטיק ולוח מחוונים דיגיטאלי. אך התפעול מסורבל ומחייב הסתגלות, ומד הסל"ד פועל בכיוון הפוך למד המהירות (ולמקובל) מטריד ומיותר. איכות החומרים גבוהה עם שימוש במגוון מרשים, יש תאורת לד פנימית ומושבים המציעים תמיכה טובה, אך עשויים להתגלות כצפופים לבעלי מידות גדולות.

     

     (צילום: ניר בן זקן)
    (צילום: ניר בן זקן)

     

    לאטקה תא נוסעים פשוט עם משטחי פלסטיק כהים המייצרים - גם כאן - תחושה קודרת שלא לצורך, לצד איכות חומרים מצוינת. תפעול המערכות נוח ופשוט וגם כאן יש תאי אחסון רבים. מסך המגע מקורי אך זעיר ביחס למקובל כיום ("5). המושבים עצמם לא משכנעים מבחינת נוחות ותמיכה, זווית ההגה אופקית מדי לטעמנו אך הוא היחיד עם משענת יד מתכוונת לגובה ולמרחק.

     

    לספורטאז' המושב האחורי המרווח ביותר בזכות בסיס גלגלים גדול (267 ס"מ) וזווית מתכוונת למסעד, אך מרווח הראש צנוע. ה-3008 מציע מרווח טוב יותר לראש, אבל למרות בסיס גלגלים דומה (267.5 ס"מ) מרווח הרגליים מוגבל, בעיקר במושב האמצעי. האטקה הוא הצפוף ביותר מאחור, בין היתר עקב בסיס הגלגלים הקצר בחבורה (263.8 ס"מ). הוא גם היחיד ללא שקע 12V מאחור.

     

     (צילום: ניר בן זקן)
    (צילום: ניר בן זקן)

     

    המרחב הצנוע במושב האחורי בצמד האירופאי וגלגל חלופי קטן, מאפשר לשניים להציע תאי מטען בעלי נפח גדול יחסית, (520 ליטר לצרפתי ו-510 לספרדי), ולשניהם ידיות שימושיות לקיפול המושב האחורי. הספורטאז' מעט צנוע מהם (466 ליטר) אך נהנה מסף הטענה רחב יותר וגלגל חלופי בגודל מלא.

     

    אבזור ובטיחות

    אבזור הספורטאז' עשיר ממתחריו וכולל מצלמת נסיעה לאחור, מראות מתקפלות חשמלית, שמשות אחוריות כהות, חישוקי "16 קלים ושש כריות אוויר. בעיקר יש לו מערכות בטיחות מתקדמות שקבעו זה מכבר רף גבוה של אבזור בטיחות סטנדרטי לתג מחיר שכזה: תאורה דינמית (מעבר אוטומטי בין אור נמוך לגבוה), בלימה אוטונומית במצבי חירום ומערכת שמירת נתיב אקטיבית. חבל שבקרת שיוט נעדרת מהמפרט.

     

     (צילום: ניר בן זקן)
    (צילום: ניר בן זקן)

     

    ה-3008 מצויד בבקרת שיוט ומערכת אזהרה מפני תאונה של מובילאיי בהתקנה מקומית. בנוסף יש לו מנופים להעברת הילוכים מההגה, חיישני חניה אחוריים, חישוקים "17 קלים ו-6 כריות אוויר. האטקה כולל בקרת אקלים מפוצלת, בקרת שיוט, מראות מתקפלות חשמלית, חיישני גשם, תאורה (עוקבת פניה) וחניה (מאחור), חישוקי "17 קלים, 7 כריות אוויר, בלימה אוטונומית במצבי חירום והתראה על ערנות נהג.

     

    יחידות הנעה וביצועים

    סיאט אטקה, עם מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.4 ליטר, מייצר 150 כ"ס והוא החזק מכולם בבירור, ומשודך לתיבת 7 הילוכים אוטומטית כפולת מצמד של פולקסווגן. בחרטום הספורטאז' מנוע גדול יותר בנפח 1.6 ליטר אך לא מוגדש ומייצר לכן 132 כ"ס, בשידוך לתיבת 6 הילוכים אוטומטית. ה-3008 מתנייד בעזרת מנוע דיזל-מוגדש בנפח 1.6 ליטר עם 120 כ"ס, המשודך לתיבת 6 הילוכים אוטומטית. ההנעה בכל השלושה קדמית.

     

     (צילום: ניר בן זקן)
    (צילום: ניר בן זקן)

     

    האטקה מנצל את יתרון הכוח המשמעותי לטובת ביצועים טובים משמעותית. השניים האחרים החליפו מקומות בעת האצה מהמקום (ספורטאז' זריז במעט, פיז'ו עובר להובלה מ-60 קמ"ש) וגם בתאוצות ביניים נשמר יתרון הצרפתי על הקוריאני. בידוד רעשים? מנוע הדיזל של ה-3008 אומנם נוכח בהאצה אבל במפתיע תא הנוסעים שלו שקט מכולם בכביש מהיר (עקב סל"ד נמוך משמעותית בשיוט). באטקה נוכחים יותר רעשי רוח והספורטאז' רועש מכולם עם נוכחות גם של רעשי דרך וגם מנוע בגלל שהתיבה עובדת שעות נוספות ומורידה הילוכים כל הזמן כדי לשמור על קצב התנועה.

     

    כצפוי, צריכת הדלק בממוצע המבחן הייתה החסכונית ביותר בפיז'ו עם 14 ק"מ לליטר. האטקה גמא 11.3 ק"מ לכל ליטר בנזין והספורטאז' כצפוי היה השתיין בחבורה - 9.8 ק"מ לליטר בממוצע המבחן - בין היתר משום שהוא היחיד שלא מצויד במערכת עצור-סע.

     

     (צילום: ניר בן זקן)
    (צילום: ניר בן זקן)

     

    נוחות והתנהגות

    ל-3008 כיול מיתלים מוצלח המקנה לו את נוחות הנסיעה הטובה ביותר, הן בספיגת שיבושים במהירות נמוכה והן בשמירה על ריסון המרכב במהירות גבוהה. הספורטאז' מצליח בדרך כלל להעניק לנוסעיו רמת נוחות גבוהה, תוך ספיגת שיבושים קטנים (כמו שברים באספלט) טובה גם בזכות צמיגים בחתך גבוה ומתלה אחורי מודרני (רב-חיבורי, לעומת קורת מתח באחרים), אך נחות מהפיז'ו במהירות גבוהה. האטקה מסיים בסעיף זה אחרון, עם נוחות נסיעה בינונית וקופצנות מעייפת בעיר עקב שילוב בין כיול מיתלים מוצק וצמיגים נמוכי חתך.

     

     (צילום: ניר בן זקן)
    (צילום: ניר בן זקן)

     

    מצד שני, לאטקה יכולת דינמית טובה תודות למרכב מאוזן ואחיזה גבוהה. ההגה מדויק ובעל משקל טבעי אך נטול תחושה. ה-3008 מעט רך יותר, אך הוא המהנה ביותר לנהיגה, עם נכונות מרשימה לשינויי כיוון מהירים ואפילו תחושה טובה מההגה. הספורטאז' מציע התנהגות בטוחה וצפויה, אך הוא בפירוש הפחות "דינמי" בחבורה. בין היתר עקב משקל עצמי גבוה בכ-100 ק"ג ורמת אחיזה מעט נמוכה יותר.

     

     (צילום: ניר בן זקן)
    (צילום: ניר בן זקן)

     

    סיכום

    סיאט אטקה בעל המנוע החזק מציע אמנם ביצועים מצוינים ויוצאי דופן בקטגוריה ומערכות בטיחות חשובות, אך מניף דגל לבן מול עליונות מתחריו בתחומים החשובים ביותר לרוכשיו הפוטנציאליים – עיצוב חיצוני מרשים ובעיקר שימושיות כרכב משפחתי. תא הנוסעים בו צפוף יותר ונוחות הנסיעה בו בינונית.

     

    פיז'ו 3008 גובר עליו בעיקר עקב נוחות נסיעה מצוינת המגובה בצריכת דלק טובה מאד, עיצוב מקורי ומרשים ואפילו הנאה מסוימת מנהיגה. אך כמו האטקה, גם הוא סובל ממרחב מחיה צנוע יותר מאחור, ובעיקר היעדרן של מערכות בטיחות מתקדמות המוצעות עם הדגם בחו"ל.

     

    קיה ספורטאז' ניהל הפעם קרב קשה מבעבר, וללא ספק נתקל במתחרים טובים מאלה שניצח במבחנים השוואתיים קודמים. לא רק זאת, אלא שהמתחרים האירופאים הבליטו יותר מאי פעם את נקודות התורפה העיקריות שלו (ביצועים וצריכת דלק), כמו גם, את יתרונותיו היחסיים (גודל תא נוסעים למשל). חשוב מכל, בסופו של יום הוא עדיין מציע את החבילה האטרקטיבית ביותר עבור מחפשי האלטרנטיבות לרכב משפחתי, בזכות העיצוב המרשים, מרחב המחיה לנוסעים, ובעיקר מערכות בטיחות מתקדמות.

     

    השתתפו במבחן: מורן אינגל ואלון בן משה

     


    פרסום ראשון: 24.02.17, 07:18
    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "השוואת רכבי פנאי - קיה ספורטאז' מול פיז'ו 3008 מול סיאט אטקה"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: ניר בן זקן
    מבחן השוואתי רכבי פנאי קיה ספורטאז' פיז'ו 3008 סיאט אטקה
    צילום: ניר בן זקן
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים