שתף קטע נבחר

 

"כך נכשלת ישראל בקליטת העולים מצרפת"

"שליש מהעולים חוזרים לצרפת לאחר שחיסלו את נכסיהם, וסיפורי הכישלונות מסתובבים בין מועמדים פוטנציאליים לעלייה ומרחיקים אותם יותר ויותר מרעיון העלייה לישראל": החוקרים שעומדים מאחורי הקביעה מנסים להסביר מדוע אנחנו נכשלים בקליטה איכותית שלהם

 (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

 

מחירי הדיור הגבוהים, הקושי למצוא עבודה שתואמת את הכישורים והפערים התרבותיים, הם האתגרים הקלאסיים שעומדים בפני העולים החדשים שמגיעים לישראל. יש שיאמרו שאלה האתגרים המשמעותיים, ושבלי מיטה לשים עליה את הראש בלילה ולחם על השולחן, קשה בכלל להתחיל לדבר על אתגרים אחרים. אבל לטענת פרופסור שמואל טריגנו, אחד הכישלונות המרכזיים של העולים הוא דווקא המימד האינטלקטואלי.

 

קראו עוד בערוץ היהדות :

 

טרינגו ייסד עם מקס בן חמו את עמותת "דיאלוגיה", שמטרתה ליצור גשר אינטלקטואלי בין העלייה מצרפת ובין החברה והזהות הישראלית, והשניים מדגישים כי "דווקא על רקע העלייה באנטישמיות באירופה בכלל ובצרפת בפרט, זרם העולים הולך ומתמעט".

 

<<הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו  >>

 

על פי הנתונים שהם מציגים, "שליש מהעולים חוזרים לצרפת לאחר שחיסלו את נכסיהם ונפרדו מבתיהם, וסיפורי הכישלונות מקרב העולים שביקשו להעתיק את חייהם לישראל, מסתובבים בין מועמדים פוטנציאליים לעלייה ומרחיקים אותם יותר ויותר מרעיון העלייה לישראל".

 

לדבריהם, "אם מבודדים את הטעויות שמקורן בהכנה מוקדמת לא טובה, ושאותן אפשר לייחס לעולים - נותרים עם לא מעט שאלות לממשלת ישראל ולמשרד קליטה".

 

מהו הכישלון שאתה מזהה בתהליך הקליטה?

 

פרופ' טריגנו: "כמובן שזה מורכב מכמה אלמנטים, אבל אחד הכשלים הבולטים בקליטת העלייה מצרפת נעוץ באופייה הייחודי. זו איננה עלייה של מצוקה ומתוך מצוקה, אלא של אנשי מעמד הביניים שמגיעים מארץ הנמנית עם הארצות המפותחות והמתורבתות ביותר בעולם, עם היסטוריה אינטלקטואלית מפוארת".

 

 (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

 

לדברי הפרופ', "אוכלוסייה זו נמשכת לאזורים גיאוגרפיים בעלי ריכוז של מעמד הביניים הישראלי, בעיקר לגוש דן, שם משבר הדיור מקבל ממדים עצומים. כיום איש מבין העולים אינו רוצה לרכוש עוד דירה במחירים מופקעים, או לחילופין להשתקע במערכת שבה אין כל הגנה לדיירים, כאשר מדי שנה בעל הדירה יכול לסלק את השוכר מביתו או להעלות את שכר הדירה. אלה אורחות חיים קשוחים עבור משפחות רבות".

 

אבל אתה מתאר בעיה שנוגעת לכלל החברה הישראלית. גם זוגות צעירים צברים מתמודדים עם אותה בעיה.

 

"נכון, זו בעיה חברתית כלל ישראלית, שמשפיעה במישרין על העולים החדשים. יש מספר בעיות בחברה הישראלית שנוגעות בעולים החדשים ומקשות עליהם. יש לעולים אידיאלים ומחשבות לגבי המדינה היהודית, רעיונות שבישראל אינם מתממשים. ישראל מאוד קרובה לליבם של העולים. הם לא מתארים לעצמם את המצב הממשי. יש להם רעיון בלב, במונחים של עם יהודי, והישראלים לא מתחברים לזה.

 

"ישראלים רבים אינם עושים עם עצמם בירור פנימי לגבי זהותם. מספיק להם שהם ישראלים, יהודים ושהם גרים פה. עבור מי שהגיע מחו"ל נושא הזהות מורכב הרבה יותר, והארץ הזאת לא תמיד הולמת את הרעיון שלהם".

 

המומחים מתארים בעיות במישור הכלכלי והמקצועי: "המקצועות החופשיים מתקשים לקבל הכרה, כאילו צרפת הייתה מדינה עולם שלישי ביחס לישראל. העתיד המקצועי שהשוק הישראלי מציע לצעירים בוגרי האוניברסיטאות, או לאלה שחסרים עדיין מקצוע, לבד מטכנולוגיות העילית או ממרכזי התקשורת - מהווה אף היא בעיה. קשייו של הדור הצעיר מתבטאים גם בקרב הרווקים הצעירים ה'חילוניים'. כפי שהראה הסקר שערך מסע ישראל: 36% מתוכם היו מעדיפים לעזוב את הארץ".

 

בעיה של זהות

השנים האחרונות היו שנות שיא במספר העולים מצרפת, שבה חיים למעלה מ-450 אלף יהודים. קהילות רבות מצאו את מקומן בנתניה, אשדוד, תל אביב ורעננה והנוכחות הצרפתית וההתארגנות של העולים החדשים באה לידי ביטוי יותר ויותר בשטח.

 

אבל פרופ' טריגנו טוען כי הישראלים מפספסים את ההבנה לגבי יהדות צרפת: "הם באים מעולם צרפתי ולא אנגלו-סקסי, שדומה יותר לצורת המחשבה הישראלית. היהדות שלהם לא תמיד מוצאת את מקומה במסגרות הישראליות. לא מספיק התייחסו לאתגר הזה.

 

"יהודי צרפת לא ידעו בעצם שהם קיימים כקבוצה, שהם שונים מהישראלים. הציפייה הייתה שהעם היהודי יתגשם בתוך עם ישראל, והציפייה הזאת טעונה בירור עמוק. יש להם בעיה של זהות בישראל שדורשת פתרון. אדם לא יכול להצליח בעלייה שלו אם הוא לא יודע מיהו, מיהם הישראלים שעומדים מולו - ולאן אנחנו הולכים ביחד".

 

זה בירור שהוא יכול לערוך עוד לפני העלייה? זהות שהוא יכול לגבש כבר בצרפת?

 

"חשוב להכין את האנשים גם מהבחינה הזאת. ברור שיש פן חומרי שצריך להתמודד איתו, אבל יש פה גם ניסיון פנימי, זהותי, שבו אדם שואל את עצמו למה אני שייך, לאיזו מדינה אני שייך, מה אני מצפה מהעם היהודי - ואיך אני מגיב כשהוא לא בדיוק כמו שחשבתי. אני חושב שאם העולים יצליחו בזה, הם יכולים להביא גם מסר תרבותי-חברתי רענן וחדשני עבור החברה הישראלית כולה. אני מקווה שנוכל להיות גשר אינטלקטואלי לחברה הישראלית. ליהדות צרפת יש הרבה מה לתרום במובנים האלה, וחבל יהיה לאבד מורשת תרבותית ומחשבתית שלמה".

 

קליטת העלייה הצרפתית: "אתגר מכריע לישראל"

הבחירות בצרפת, שבהן עלתה לסיבוב השני מנהיגת הימין הקיצוני מרין לה פן, עשויות להיות טריגר נוסף במעבר של יהודים מצרפת למדינות אחרות. לדברי טריגנו, "אתם טועים לחשוב שיהודי צרפת בורחים מן האנטישמיות. זה לא מדויק. הם עוזבים את צרפת משום שהחברה הצרפתית איננה נושאת עוד את מודל הזהות היהודית שהם החזיקו בו.

 

"לתפיסתם, שלטון המדינה התכחש לאורך זמן לסכנה המאיימת עליהם, ונטש אותם בשטח. צריך להבין את זה, ואם ישראל אינה רוצה לאבד את העלייה הזאת, צריך שהממשלה תהיה מסוגלת להעמיד תוכנית קליטה כוללת ולאומית ולטפל בכמה מהבעיות המרכזיות שפוגעות בעולים. אתגר קליטתם של יהודי צרפת מצטרף לאתגר המכריע של עתיד ישראל, ולעתיד זה הם יכולים להרים תרומה קיומית בממדיה החברתיים והאינטלקטואליים".

פורסם לראשונה 03/05/2017 09:36

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פרופ' שמואל טריגנו
מקס בן חמו
מומלצים