שתף קטע נבחר

האתאיסטים בכוננות ספיגה: "אין דבר כזה אדם שלא מאמין"

האמונה והרציונל הולכים יד ביד, גם התפיסות החילוניות מבוססות על אמונה - והאתאיזם המודרני רדוד ושטחי: אחרי שהתווכח עם אתאיסטים ברשת החברתית ועל גבי מאמרים, הרב ד"ר משה רט, פילוסוף ומאמין, עושה את זה בספר חדש שמבקש לתת כלים למאמין בעולם החילוני

אם תשאלו את הרב ד"ר משה רט (36), הרי שהאתאיסטים הם בכלל אנשים מאמינים. בקהילה המקומית של חסידי דוקינס (מהדוברים הקולניים של האתאיזם) רט הוא סוג של סלב, סטייל יריב אופנהיימר בקבוצות חובבי ארץ ישראל השלמה. הפייסבוק שלו הוא זירת התגוששות סוערת סביב שאלות של אמונה, אבל לא פשוט להכניס אותו לתוך מגירה יפה ומסודרת.

 

<<הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. תעשו לנו לייק  >>  

 

בימים אלה הוא מוציא את ספרו החדש, "פשוט להאמין: מדריך למאמין הרציונלי" (הוצאת "ידיעות ספרים"), המבקש להיות סוג של "מדריך למשתמש" או "מורה נבוכים" ומנסה לעשות את הבלתי אפשרי: לכתוב פילוסופיה לא רדודה - אך בשפה בהירה וקולחת; להעמיד טיעונים נגדיים - אבל לא לשכנע את מי שלא בעניין; ולא פחות חשוב, להסיט את הדיון כולו מזירת קיומו של אלוהים - לברירת מחדל לגיטימית ורציונלית, בעיניו, של חיים מאמינים.

 

קראו עוד בערוץ היהדות :

 

רט הוא ד"ר לפילוסופיה כללית, אב לשמונה, המתגורר ביישוב קרני שומרון ובעל חיבה עזה ובלתי מוסווית לספרות אימה ופנטזיה (ומלבד זאת הוא גם תורם כליה אלטרואיסט שפועל להעלאת מודעות בנושא). הוא מעורר ויכוחים סוערים עם אתאסטים בזירת שונות ברשתות החברתיות, להנאת החברים בפייסבוק משני צדי המתרס.

 

מחפשים הוכחות מתחת לפנס

לרט יש בטן מלאה על האתאיזם הפופולרי שקנה לו חסידים ברחבי העולם וגם בישראל. "האתאיזם החדש יצא במסע צלב נגד הדתות", הוא מאשים. "השפה הזו פשוט קוממה אותי גם כאדם מאמין, אבל גם כאדם חושב. השטחיות ורדידות הטיעונים ברמה הפילוסופית של דוקינס פשוט מדהימה. כתבתי בבלוג שלי לא מעט מאמרים שעוסקים נקודתית בטיעונים כאלה ואחרים, ואמרתי לעצמי, יש מלא מאמרים, אז בוא נעשה מזה ספר שיציג הכול במסגרת מהלך שלם ומסודר".

 

רט מבקש חשיבה מחודשת על אמונה הנוצרת כתוצאה ממהלך לוגי. "הטעות הכי רווחת היא לחשוב שאמונה זה משהו שאינו הגיוני ואיננו שכלי", הוא אומר. "במקרה כזה אנשים אומרים: אם אתה מאמין, זה חייב להיות בהתנגשות עם ההיגיון. אני מבקש להסביר מחדש מה זו אמונה, מהי 'תורת ההכרה', ולהראות שמתוך מהלך פילוסופי רציונלי לחלוטין ניתן להגיע לאמונה באל".

 

רט סבור כי "כל אדם הוא גם מאמין, אך לא כל האמונות שוות. יש כלים אחרים ולא רק מדע". האמונה הדתית בעיניו היא הגיונית, סבירה ולא בגדר "מפלצת הספגטי המעופפת", שלה מוקדש פרק בספר.

 

"אני לא בא לכפות פה אמונות על אף אחד", רט מבהיר. "אין פה איזה מהלך שבא להכריח אנשים להאמין בקיומו של אלוהים. אבל אני רוצה להעביר את הדיון כולו למִגרש האמונה; להראות שהכול בעצם מבוסס על אמונה - גם המדע וגם התפיסות החילוניות. אלו מבוססות על אמונות מסוימות שמי שמחזיק בהן לא מודע להן. אז אם כולם בעצם מאמינים, בואו נמקד את הדיון: במה הם מאמינים, ולמה".

 

"אני מבקש להפסיק להתנהל מתוך המקום הזה של הפחד מאמונה כוזבת, ולהראות שאם מפחדים ומצטמצמים, מפסידים לכל הפחות את ההכרה הבסיסית שיש דברים שנמצאים מעבר" (צילום: Gettyimages) (צילום: Gettyimages)
"אני מבקש להפסיק להתנהל מתוך המקום הזה של הפחד מאמונה כוזבת, ולהראות שאם מפחדים ומצטמצמים, מפסידים לכל הפחות את ההכרה הבסיסית שיש דברים שנמצאים מעבר"(צילום: Gettyimages)

 

רט מסביר כי "המשל העיקרי ששזור לאורכו של הספר הוא מעגל האור מול מעגל החושך. הדימוי הוא של אדם שנמצא בלילה תחת פנס של אור, שמסמל את הידיעה. מה שמחוץ לו, זה אי הידיעה. המרחבים שבהם אין לנו ידע או יכולת לדעת בכלים מדעיים של הוכחות מה מתרחש. הוויכוח בין ספקנים למאמינים נמצא סביב המעגלים האלה. הספקנים נוטים להסתגר ולהיצמד בתוך מעגל האור של הידע ולהתעלם מכל מה שנמצא מחוצה לו ולא הוכח באופן מדעי.

 

"אני מנגד מנסה לברר מה יש שם באמצעות עדויות ואינטואיציות. הבחירה ההגיונית בעיניי היא לא להתעלם ממה שקיים מחוץ למעגל האור, אלא להכיר בכך שיש מרחבים עצומים של מציאות שגם היום אנחנו לא מכירים. אם זה אלוקים, או תופעות על-טבעיות שונות. אני מבקש להפסיק להתנהל מתוך המקום הזה של הפחד מאמונה כוזבת, ולהראות שאם מפחדים ומצטמצמים, מפסידים לכל הפחות את ההכרה הבסיסית שיש דברים שנמצאים מעבר".

 

אמונה בעולם חילוני

רט לא חושש להיות מואשם באפולוגטיקה או בהיזון חוזר (גישה שלפיה "אני מאמין ולכן אני מוכיח את אמונתי ומוצא שהיא נכונה"). "אני לא חושב שמה שאני עושה זה אפולוגטי", הוא אומר. "בעצם, המשמעות המקורית של המונח היא להגיע לאמונה, אז אם זו הכוונה, אני חושב שאני עושה את זה. מי שלמד פילוסופיה יודע שכל טיעון הוא מעגלי, השאלה אם המעגל צר או רחב. מה שאני רוצה זה לצאת מתוך הנחות שרבים מסכימים עליהן - לעבר הטיעונים. לא מנסה להוכיח שום דבר, רק להראות סבירוּת.

 

"יש לי עניין להגן על האמונה בעולם חילוני, ואני רואה בזה דבר מתקבל על הדעת. אני מעוניין שלאנשים יהיו כלים פילוסופיים להצדיק את האמונה שלהם, לארגן מושגים, לעשות 'סדר בראש' באמצעות מתודות פילוסופיות. לכן הספר נקרא 'מדריך למאמין הרציונלי'. הוא מציע כלים ומושגים למאמין איך לנהל את העולם הפנימי שלו בצורה מסודרת. ומי שלא מאמין? שיצא עם כמה נקודות למחשבה".

 


פורסם לראשונה 11/06/2017 17:32

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים