שתף קטע נבחר

תושבים נגד בניית אלפי דירות: "כחלון שר הפקקים"

מאבק התושבים יוצא כנגד הכוונה לבנות אלפי יחידות דיור באיזור פתח תקווה וערי השרון. לטענתם, אין תוכניות לפיתוח תשתית תחבורתית באזור, שסובל מפקקים גדולים. משרד התחבורה: "בכל תוכניות הבינוי המאושרות במוסדות התכנון נלקחים בחשבון כל ההיבטים התחבורתיים". משרד האוצר: "ברור לכל כי פיתוח התשתיות הינו הכרחי לצורך מימוש הבנייה"

 

 

תושבי פתח תקווה והאיזור הפגינו הבוקר (ד') מול המועצה האזורית לב השרון נגד הכוונה לבנות אלפי יחידות דיור במתחם סירקין בעיר. לטענתם אין תוכניות פיתוח תשתיות תחבורתית באזור, שסובל מפקקים גדולים כבר היום. ההפגנה התקיימה במקביל ליום עיון בהשתתפות בכירי מנהל התכנון, בראשם ראש מנהל התכנון אביגדור יצחקי. עם הגיעו של יצחקי למקום חסמו המפגינים את דרכו כדי "להמחיש לו מה זה לעמוד בפקקים", כדבריהם.

 

תושבי פתח תקווה והסביבה הקימו את מטה המאבק של תושבי פתח תקווה וסירקין לבנייה שפויה נגד התוכנית למתחם סירקין בעיר במקום מחנה צה"ל שיפונה מהמקום. שלב א' של התוכנית כולל 8,000 יחידות דיור בשטח העיר וכן כ-4,000 יחידות דיור בשטח השייך למועצה האזורית דרום השרון. בשלב ב' מתוכננות כ-4,000 יחידות דיור נוספות בשטחה של פתח תקווה במתחם.

 

לאחרונה הועברו התוכניות הללו לוותמ"ל (הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור) שאמורה לאשר תוכניות בנייה רחבות היקף בהליך מזורז. במטה המאבק מגדירים את העברת התוכניות להכרעת הוותמ"ל כ"מחטף". "פתח תקווה גדלה בשנים האחרונות בכמעט 100 אלף תושבים ואין מקום לעוד בנייה כה אגרסיבית", מסרו שם.

 

 

"מדובר במהלך דורסני שנועד להעביר החלטות זריזות ללא תיאום עם תושבי האזור ונציגיהם בעירייה, שבמקום לפתור את משבר הדיור נוצר כאן משבר אזורי אחר", הוסיפו במטה. "כחלון רוצה להיות שר הדיור של ישראל, אבל אנחנו נוכיח שהוא שר הפקקים. רוצים להרוס לאנשים את הרצון לחיות בפתח תקווה והסביבה רק בשם סטטיסטיקה של יחידות דיור".

 

 

 

יו"ר מטה המאבק משה פישר מסר ל-ynet: "אנחנו רואים כי הולכת להיות לנו בעיה של צונאמי תחבורתי שיביא לשיתוק מוחלט של כל האזור. כבר היום אין פתרונות תחבורה בכל האזור שממזרח לכביש 4 ובין צומת מורשה לאלוף שדה. גם אין ניסיונות או תוכניות פורצות דרך. מתכננים למעלה מ-80 אלף יחידות דיור בכל המרחב, כולל כ-16 אלף יחידות דיור בראש העין, שזה אומר עוד 140 אלף כלי רכב על הכבישים, שכבר היום סובלים מעומסים נוראיים".

 

התוכנית לבנייה במתחם סירקין מתגלגלת כבר מספר שנים במוסדות התכנון, מאז ההחלטה לפנות את מחנות צה"ל לדרום. "המתחם טופל בוועדה המחוזית, אבל לפני כחודש החליטו להעביר את התכנון לטיפול הוותמ"ל. לכאורה זה גוף שנועד להסיר חסמים ביורוקטיים, אבל בפועל המשמעות שהציבור לא יוכל להתערב בתוכנית", קובל פישר. "אנחנו לא מתנגדים לבנייה, אלא רק דורשים פתרונות לתשתיות".

 

 

הדמיה של התוכנית בסירקין ()
הדמיה של התוכנית בסירקין

 

מטה המאבק זוכה לגיבוי מצידם של ראש עיריית פתח תקווה איציק ברוורמן וראש המועצה האזורית דרום השרון מוטי דלג'ו. ברוורמן מסר ל-ynet כי "התוכנית המתגבשת לבנייה בסירקין הינה נמהרת ופזיזה ובעלת השלכות הרסניות על העיר כולה.

 

"העירייה מתנגדת לשלבי הביצוע של הפרויקט עד שלא יינתנו פתרונות מערכתיים לכלל עשרות אלפי יחידות הדיור המתוכננות במרחב הקרוב, בתחבורה הציבורית והפרטית", הוסיף. "מדובר באלפי יחידות דיור בשטח חסום על ידי כבישים מבלי שיינתן מענה תכנוני לתשתית התחבורתית, שכבר כיום משבשת את איכות חייהם של תושבי האזור. המדינה אצה רצה מבלי לתת מענה לסוגיות מהותיות אלה".

 

תושבי פתח תקווה מפגינים נגד הבנייה ()
תושבי פתח תקווה מפגינים נגד הבנייה

 

מחאות בערי השרון: "נהפוך להר של בטון ופקקים"

גםן בערי השרון, הוד השרון, כפר סבא, הרצליה ורמת השרון, התושבם מוחים נגד אלפי יחידות הדיור המתוכננות לקום במסגרת תוכניות המתאר שגובשו באזור. בהרצליה וכפר סבא זוכים התושבים לתמיכת ראשי הערים, אולם בהוד השרון מתנגדת העירייה למאבק. בהוד השרון הוועדה המחוזית סיימה לאחרונה לשמוע את ההתנגדויות לתוכנית ובקרוב אמורה להודיע על הכרעתה.

 

התושבים קובלים, בין השאר, כי העיר צפויה לשלש את גודלה, מ-57 אלף תושבים כיום למעל 200 אלף תושבים בתוך 30-20 שנה. "התוכנית מגדירה תוספת של עשרות אלפי יחידות דיור במערב העיר בלי שום פתרון תחבורתי", מסביר קובי חנוך, ממובילי המאבק בהוד השרון. "כבר היום מומחי תחבורה מגדירים את העיר כ'כשל תחבורתי'. דרושה התניה שלא יינתן שום אישור בנייה לפני שיוקם לפחות מחלף אחד על כביש 4".

תוכנית המתאר להוד בהשרון ()
תוכנית המתאר להוד בהשרון

 

"הבעיה המרכזית בתוכנית שהיא כתובה בצורה מאוד מעורפלת, מלאה בסתירות פנימיות וסתירות עם תוכניות אחרות שכבר אושרו", מוסיף חנוך. "בפועל יתאפשר לוועדה המקומית חופש פעולה כמעט בלתי מוגבל, וכמובן שתחת לחץ חזק של יזמים התוצאה תהיה בנייה בלתי מרוסנת בכל רחבי העיר".

 

עוד קובלים התושבים על שורה ארוכה של כשלים נוספים לעמדתם, בהם היעדר תכנון שטחי ציבור ובנייה מאסיבית של מגדלים לאורך דרך רמתיים, הרחוב המרכזי בעיר. "למרות שיש רוב בוועדה המקומית ובמועצה לדרישות התושבים, ולמרות שהוועדה המקומית המליצה לוועדה המחוזית לקבל את דרישות התושבים, ראש העיר ממשיך במלחמת חורמה להעביר את התוכנית בכל מחיר. מאוד חבל לראות שעיר כזו מקסימה תהפוך כל כך מהר להר ענק של בטון ופקקים".

 

משרד התחבורה: "מסדירים תכנון תומך תחבורה ציבורית"

במנהל התכנון מציינים כי התוכניות מתייחסות לכל האמצעים הנדרשים להקמת תוספת יחידות הדיור בהיבט של התשתיות, כולל נושא התחבורה, בעיקר בפן של קידום התחבורה הציבורית. זאת לאור התפישה לפיה תוספת כבישים לא יפתרו בטווח הרחוק את הפקקים, וכי יש לבצע מעבר מהרכב הפרטי לתחבורה ציבורית - בעיקר בערי המרכז. בעקבות הדברים, משרד התחבורה ביצע בדיקה שארכה כשנתיים על מנת למצוא פתרונות למצב התחבורתי בכל המרחב.  

 

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "בכל תוכניות הבינוי המאושרות במוסדות התכנון נלקחים בחשבון כל ההיבטים התחבורתיים של הפרויקט ונשמעות דעות של כל הנוגעים בדבר. באזור סירקין מקדם משרד התחבורה תוכניות תחבורתיות רבות כמו למשל פיתוח תחנת הרכבת סגולה (הסמוכה למתחם), מסילה מזרחית לאורך כביש 6, פיתוח כביש 40 החדש וחיבורו למתחם (כולל הסדרי העדפה לתחבורה ציבורית), הסדרי העדפה לתחבורה ציבורית בדרך 471, בכביש 5 ועוד. באזור זה משרד התחבורה מסדיר תכנון תומך תחבורה ציבורית, כולל תשתיות העדפה, ותשתיות תומכות הכוללות בין השאר מסופי תחבורה ציבורית, חניונים ועוד".

 

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "התוכנית לפינוי מחנה סירקין מקודמת בחמש השנים האחרונות ביוזמה ממשלתית כחלק ממהלך רחב לפינוי מחנות צה"ל דרומה ולניצול שטח מופר זה לצורך בינוי איכותי במרכז הארץ. תוכנית השלד לפינוי המחנה אושרה בוועדה המחוזית והתוכנית המפורטת המוגשת לוותמ"ל, הכוללת 8,000 יחידות דיור בשטח המחנה המתפנה, תואמת לה ולעקרונותיה.

 

"בנוסף לתוכנית זו ועל מנת להגדיל את היצע יחידות הדיור בלב אזור הביקוש, מקודמת תוכנית נוספת על קרקעות המעובדות היום על ידי כפר סירקין הכוללת כ-4,000 יחידות דיור. שתי תוכניות אלו הוכרזו כמתחמים מועדפים לדיור על ידי קבינט הדיור ומטופלות בוותמ"ל. ברור לכל הגופים המטפלים בנושא כי פיתוח התשתיות, ובכלל זה תשתיות התחבורה, הינו הכרחי לצורך מימוש הבנייה באזור והנושא מטופל בפורומים ממשלתיים שונים".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים