שתף קטע נבחר
צילום: גיל יוחנן, גבי מנשה

המבקר: להכריז על הרכבת הקלה כפרויקט לאומי

"דחיית ההפעלה של הקו הראשון של הרכבת משמעותה הפסד למשק של כמה מאות מיליוני שקלים בשנה. נוכח חשיבות הפרויקט היה על הממשלה לשקול הכרה בפרויקט כפרויקט לאומי"

"נוכח החשיבות של פרויקט מערך הסעת ההמונים במטרופולין תל אביב ולאור העובדה כי תוואי הקווים עובר שטחן של רשויות רבות, היה על הממשלה לשקול הכרה בפרויקט כפרויקט לאומי". כך קובע מבקר המדינה.

 

כתבות נוספות על דו"ח מבקר המדינה:

 

המבקר מותח ביקורת על התנהלות הפרויקט התשתיות הגדול של ישראל. ממשלת ישראל, בראשותה של גולדה מאיר, הגיעה כבר ב-1973 להחלטה כי יש להקים רכבת להמונים. "מאז הוקמו גופים שונים והושקעו מאות מיליוני שקלים בתכנון ובבדיקות אך השלמת הקו הראשון במערך הקווים להסעת המונים במטרופולין צפויה רק ב-2012" נכתב בדו"ח - כמעט 40 שנה אחרי.

 

ב-1998 אושרה תוכנית המתאר הארצית של הרכבת הקלה, שגררה תביעות בהיקף של מאות מילוני שקלים, בגין הפקעת הקרקעות של לטובת הפרויקט. לטענת המבקר, אם תתקבלנה התביעות נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) עשויה לשאת בעלות של 70% מסכום הפיצויים. "התחייבות משרד התחבורה לשפות את נת"ע בגין דירשות הוועדות המקומיות לא אושרה על ידי האוצר ולא תוקצבה", נכתב בדו"ח.

  

כמו כן מותח המבקר על דחיית הקמתו של קו הרכבת הראשון - "הקו האדום", המתוכנן לעבור דרך הערים פ"ת, בני ברק, רמת גן, ת"א ובת-ים. "בדיקות כלכליות שנעשו במהלך השנים הראו כי דחיית ההפעלה של הקו הראשון של הרכבת הקלה - 'הקו האדום' משמעותה הפסד למשק של כמה מאות מיליוני שקלים בשנה.

 

לסיכום קובע המבקר: "על נת"ע להפיק לקחים ולבחון מחדש את מודל ניהול הפרויקט ואת תנאי ההתקשרות עם החברות המספקות את שירותי התכנון והנינהול שלו, ולהבטיח את האינטרסים שלה, כדי לשמר את מסד הנתונים והידע שנצברו".

 

תגובת נת"ע:

 

פרויקט הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב, הינו פרויקט לאומי בעל חשיבות למדינת ישראל, ולראיה ההשקעה הגדולה של ממשלת ישראל, באמצעות משרד התחבורה ומשרד האוצר בפרויקט.

 

האפשרות לחקיקת חוק ייעוד נבחנה אך לאחר בדיקות משפטיות שנערכו, הוחלט שלא לבחור בדרך זו. גם פרויקט הרכבת הקלה בירושלים, מוקם ללא שנחקק חוק ייעודי. משרד התחבורה וצוותי הפרויקטים בירושלים ובתל-אביב, משתפים פעולה להתאמת החקיקה הנדרשת, להקמה ולתפעול הרכבת הקלה. קידום החקיקה מותאם ללוח הזמנים של הפרויקט. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הרכבת הקלה. נדרשת הכרה כפרויקט לאומי
מומלצים