שתף קטע נבחר

"רוצים לבנות חברה טובה וצודקת יותר"

בושרא הינו נבחרה למחנכת השנה על ידי מועצת ארגוני הילדים והנוער למחנכת השנה. בנימוקי השופטים נכתב: "בושרא נבחרה בזכות פעילות מעוררת השראה בארגון מרכז מעשה. מיומה הראשון בתכנית, היא מהווה דמות חינוכית משמעותית עבור הנוער במרכז ובישוב בכלל". בגוף ראשון היא משתפת

הדבר הכי מרגש בלהיות מחנכת זה לדעת שאת נמצאת שם תמיד למען החניכים שלך והם רואים בך אם, אחות, מורה וכל דמות סמכותית אחרת. לאחרונה החניכים האהובים שלי ריגשו אותי מאוד כשכולם הגיעו לכבודי לטקס הענקת "אות הוקרה למחנכי ומחנכות השנה" שהוענק ע"י מועצת ארגוני הילדים והנוער בישראל בשיתוף משרד החינוך והתקיים במרכז רבין.

 

לפני מספר חודשים נודע לי שנבחרתי על ידי מועצת ארגוני הילדים והנוער למחנכת השנה. בנימוקי השופטים נכתב "בושרא נבחרה למחנכת השנה בזכות פעילות מעוררת השראה בארגון מרכז מעשה. מיומה הראשון בתכנית, היא מהווה דמות חינוכית משמעותית עבור הנוער במרכז ובישוב בכלל".

 

21 מחנכים ומחנכות קיבלו איתי את אות ההוקרה בטקס מאוד מרגש כשהחניכים שלנו עלו לבמה והקריאו קטע קצר שכתבו אודותינו. כשהבטתי בכל החניכים שבאו לכבודנו, היה רגע שבו ראיתי את האור כי הבנתי שיש עשייה טובה במדינה הזאת. משהו טוב קורה כאן. אנשים רוצים לבנות חברה טובה וצודקת יותר.

 

תכנית נעורים של ארגון הנוער 'מרכז מעשה' המהווה חלק ממועצת ארגוני הילדים והנוער בישראל, פועלת בישובים הדרוזים כדי לקדם מנהיגות, מצוינות ומעורבות חברתית בקרב צעירים וצעירות בני העדה הדרוזית. לקחתי על עצמי לשמש לצעירים מודל לחיקוי, להציב בפניהם רף גבוה עם דרישה לשאיפה, למצוינות ונתינה.

 

המחנכת בושרא הינו עם תלמידות  (צילום: אלכסיי טופורובסקי)
לקחתי על עצמי לשמש לצעירים מודל לחיקוי, להציב בפניהם רף גבוה עם דרישה לשאיפה, למצוינות ונתינה(צילום: אלכסיי טופורובסקי)

 

המטרה שאנו המחנכים מציבים לעצמנו בחינוך בני נוער וילדים, היא הובלת תהליכי עומק, תפיסות, חשיבה והתנהגות חדשים. זאת כדי שחניכים המגיעים לתנועת הנוער, אט אט יחושו בטוחים בעצמם, מועצמים ומודעים הרבה יותר לסביבה החברתית והפוליטית שבתוכה הם חיים וכך בהמשך הם יתחילו להציב לעצמם יעדים הרבה יותר שאפתניים בחיים.

 

לנשים יש את הכוח להוביל שינוי בחברה

החברה הדרוזית, ממנה אני מגיעה, היא חברה מסורתית, שמרנית עם דעות נוקשות על מקומה של האשה בחברה. הבית בו גדלתי בכפר ג'וליס, היה בית שמרני דתי, אך אבי האמין בי ובעשייה שלי והיה מגבה אותי בנוגע לכל בחירה שעשיתי בחיים. אני זוכרת שעוד כילדה שאפתי תמיד לקבל הזדמנות שווה. בכיתה ד', הצטרפתי ל"נוער העובד והלומד" ומאז אני תמיד מחוברת לעשייה חברתית. כשנכנסתי לתפקיד שלי כרכזת נוער בארגון "מרכז מעשה", החלטתי לספק לחניכים ולחניכות שלי חוגים שאינם מובנים מאליו בחברה הדרוזית.

 

במסגרת הפעילות, אני מוציאה את החניכים והחניכות שלי לסיורי שטח בשביל ישראל, טיול שנמשך יותר משבעה ימים בתנאי שטח. אין זה מובן מאליו שבחברה הדרוזית הבנות יצאו לישון באוהלים כיוון שהחברה הדרוזית אוסרת על נשים לצאת לעבוד ולישון בחוץ כי הדעה הרווחת היא שזה מביא בושה לחברה. למרות זאת התעקשתי, נפגשתי עם כל הורה בנפרד ושכנעתי אותם שהבנות שלהם יצטרפו למסע הזה כי אני לוקחת אחריות לשמור על כל אחת באופן אישי.

 

בסוף ההורים הרשו לבנות לצאת לשטח רק מכיוון "שבושרא" היא זאת שמלווה אותן. זה מעיד על האמון הרב הקיים בין ההורים לביני. בשטח לא התפשרתי עם הבנות ובאהבה גדולה ועיקשות עודדתי אותן לסיים את שני המקטעים שבמהלכם הן צעדו קילומטרים רבים.

 

עם הזמן, ההורים בקהילה החלו לראות בי מעין עמוד תווך בינם לבין ילדיהם. הם מתקשרים אליי, מתייעצים איתי, מבקשים ממני סיוע והדרכה. היה מקרה של ילדה שחוותה בביתה התעללות קשה, אך הרגישה מספיק בטוחה לשתף אותי במה שעובר עלייה. מיד רתמתי את הרווחה ואת כל המערכות הרלוונטיות בכדי לתמוך בה. היום היא מקבלת טיפול וליווי מקצועי ואיכותי כדי להתגבר על המשבר שעברה.

 

החברה הדרוזית עוברת היום תהליכי שינוי משמעותיים מקיומה כחברה מסורתית דתית לחברה שמושפעת מהעולם המערבי, כזאת הנעה בין העבר לבין עתיד, תוך שמירה על ערכי המסורת, זהות וייחודיות. הייתי רוצה שהפעילות החברתית שלי ושל אחרים תוביל לחברה דרוזית יותר פתוחה וליברלית עם מנהיגות נשית ונשים שעובדות בהייטק, עובדות בחו"ל, שמקימות אימפריות של חברות.

 

המחנכת בושרא הינו עם תלמידות  (צילום: אלכסיי טופורובסקי)
כשאפגוש את האנשים האלו בעוד עשר שנים, אוכל להגיד – על זה חלמתי והנה זה התגשם(צילום: אלכסיי טופורובסקי)

 

אני מאמינה שלנשים יש את הכוח להוביל שינוי בחברה עם ערכים הבסיסיים של אחריות, אכפתיות, הכלה ומנהיגות. אנשים בכפר פונים אליי, מתייעצים איתי ושואלים לדעתי. אני מרגישה שהם סומכים עליי שאני יכולה להוביל שינוי חברתי ולהביא אנשים למקום טוב יותר. כשאפגוש את האנשים האלו בעוד עשר שנים, אוכל להגיד – על זה חלמתי והנה זה התגשם.

 

בושרא הינו, בת 32 מהכפר ג'וליס, מחנכת, רכזת נוער בארגון הנוער"מרכז מעשה", קיבלה אות הוקרה במסגרת כנס "מחנכי ומחנכות השנה של מועצת ארגוני הילדים והנוער בשיתוף משרד החינוך.

 

מועצת ארגוני הילדים והנוער היא הגוף היצוגי הרשמי של ארגוני הנוער המוכרים על ידי משרד החינוך בישראל, המועצה נוסדה ביוזמת מנכ"לי ארגוני הילדים והנוער כעמותה ללא מטרות רווח והיא מאגדת, מייצגת ומרכזת את העשייה המשותפת של הארגונים הפועלים בשדה החינוכי הבלתי פורמאלי, רוב הגופים המוכרים הרשמיים שמשלחים מתנדבי ומתנדבות שנות שירות ומכינות אופק קדם צבאיות בישראל.

 

ייעוד המועצה לאפשר לארגוני הילדים והנוער להתרחב, להשפיע, ולממש את חזונם יחד ולחוד, והיא פועלת לקידום פעילויות חינוך בלתי פורמאלי בכלל המגזרים בישראל במרכז ובפריפריה.

 

ארגוני הילדים והנוער החברים במועצה מחנכים לסובלנות ולקבלת האחר ומקדמים את ערכיה של מדינת ישראל היהודית והדמוקרטיה באמצעות סל כלים מגוון וייחודי. מועצת ארגוני הילדים והנוער מייצגת 21 עמותות, ארגונים ותנועות לחינוך ילדים ונוער, במסגרתם פועלים למעלה מ-110,000 חניכים וחניכות,כ-1,100 קבוצות פעילות, מעל 3,000 אנשי צוות, וכ-12,000 מתנדבים ומתנדבות, אלפי מדריכים צעירים, כ-2,000 חניכי שנת שירות ומכינות קדם צבאיות ועשרות אלפי בוגרים ובוגרות.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רונן חורש
בושרא הינו ותלמידה
צילום: רונן חורש
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים