שתף קטע נבחר

בולטהאופ: מיסטר מטבח קר ויקר

גרד בולטהאופ, יורש אימפריית מטבחי היוקרה בעלי המראה התעשייתי המנוכר, הגיע לביקור בישראל לכבוד חגיגות סגנון הבאוהאוס החביב עליו, בתל-אביב. למה מטבח ב-350 אלף דולר זה בסדר? למה לא צריך שיהיו בו צבעים? ומה יהיה הדבר הבא אחרי "איי העבודה" המפורסמים? לא קל להיות מותג-על

מטבחי "בולטהאופ" מככבים בבתיהם של מלכת אנגליה, דסטין הופמן, רוברט דה-נירו, ג'ורג'יו ארמאני, ג'יל סנדר, פרנק גרי, ועוד מפורסמים רבים אחרים. המטבח היקר ביותר שיצא לאחרונה מהמפעל בגרמניה עשה דרכו למילאנו, שם הותקן בביתו של מעצב אופנה נודע תמורת 350 אלף דולר.

 

גרד בולטהאופ, האיש שמאחורי המטבח המדובר ביותר בעולם, הגיע לביקור קצרצר בישראל כדי לחגוג עימנו את פתיחת אירועי העיר הלבנה, להעלות על נס את סגנון הבאוהאוס הקרוב לליבו, ובהזדמנות זו לשתף אותנו במספר סודות מן המטבח. בולטהאופ, בנו של מייסד חברת המטבחים, מכיר כל מגירה ומדף במטבח, אוהב לבשל ולאכול, ומטיף לאיכות חיים טובה, מעריץ טעם טוב, ניקיון עיצובי, פשטות, הרמוניה ושלמות.

 

חברת "בולטהאופ" נוסדה בשנת 1949 כמפעל רהיטים קטן בבודנקירשן, באזור בוואריה בגרמניה. המייסד, מרטין בולטהאופ, ביקש לייצר רהיטים באיכות גבוהה שישלבו טכנולוגיה מתקדמת עם גימור מושלם בעבודת יד. הביקוש לרהיטים מסוג זה בגרמניה שלאחר המלחמה היה עצום. מרטין בולטהאופ החל לייצר יחידות מטבח שנראו כמו מזנונים סלוניים (הזכורים משנות ה-50 וה-60), לצד יחידות מטבח עם וילונות שנתפרו ביד והפכו ללהיט של החברה הצעירה. עם השנים התפתחה החברה, גדלה והפכה למותג בינלאומי, כשהיום היא מתקינה כ-13 אלף מטבחים יוקרתיים בכל שנה בבתיהם של שועי עולם.

 

כמו לפני 55 שנה, גם היום דוגלת "בולטהאופ" בעיצוב המתבסס על הסגנון הבינלאומי שצמח בגרמניה ועל אסכולת הבאוהאוס המטיפה לתהליך שלם של עיצוב מינימליסטי, צורות גיאומטריות פשוטות, קו נקי, והתעלמות מוחלטת ממגמות אופנתיות ואלמנטים דקורטיביים שאינם שימושיים. מוצרי "בולטהאופ" מאופיינים באיכות גבוהה, אינם שייכים לזמן או לתקופה, ומושתתים על פונקציונליות ועל גימור מוקפד. בראשית שנות ה-80, עם מות אביו, נכנס גרד בולטהאופ לניהול החברה.

 

- מהי הפילוסופיה שמאחורי העיצוב הייחודי ל"בולטהאופ"?

"ב'בולטהאופ' אין עיצוב. הפילוסופיה שלנו מאופיינת בצמצום אל החיוני בלבד ובהתחייבות שלנו לספק את הדרישות הגבוהות ביותר. הייחודיות שלנו נשענת על עקרונות האותנטיות של החומר, על דיוק ושלמות בפרטים הקטנים ועל גישה עקבית ואחידה שאינה מתחשבת במגמות אופנתיות רווחות - החל מבחירת החומרים, דרך עבודת הנגרות המדוייקת והמושלמת המתייחסת לכל אלמנט ולכל פרט, ועד לבחירת הצבעים, משטחי העבודה והמכשירים החשמליים.

 

"המהפכה הגדולה התרחשה לפני 15 שנה, כשיצאנו לראשונה עם אי העבודה המרכזי ששינה את תפיסת עיצוב המטבח. האי המטבחי הניח אבן דרך בהיסטוריה של המטבחים, כשנכנס כיחידת עבודה עצמאית והוגדר כחידוש החשוב ביותר בתולדות המטבח. זכינו בפרסים בינלאומיים רבים, בתעודות ובהכרה כ'הישג של פעם בחיים', מה שעזר ל'בולטהאופ' להפוך למותג מוביל ונחשק".

 

בישראל נתפס המותג "בולטהאופ" כמיועד לעשירים בלבד, סמל סטטוס, משאת נפש לכל מי שהם פריקים של עיצוב. גרד בולטהאופ אינו שלם לחלוטין עם הדימוי הזה: "כן ולא", הוא אומר. "כן, משום שהמוצר אכן מיועד למי שמחובר לערכים תרבותיים, למי שמעריך איכויות גבוהות ולמי שיכול לשלם את המחיר. ולמה לא? כי 'בולטהאופ' לא נתפס בעולם הגדול כסמל סטטוס (אולי למעט ארה"ב), אלא כמוצר איכותי שמעניק תמורה מלאה להשקעה".

 

בולטהאופ מסביר שמטרת החברה עד היום היתה לפנות רק למה שמוגדר כ"רוכשי המטבח השלישי": אם במהלך חייו רוכש האדם שלושה מטבחים לאורך השנים, הרי שהמטבח השלישי מיועד לבני 45-55, כאלה שיש להם טעם טוב, שמעריכים איכות, שיכולים ומוכנים להשקיע במטבח האחרון שלהם שישרת אותם למשך 20-30 שנה. "צריך להתייחס לעניין כמו לכל מותג אחר הנמצא במקום מכובד ברשימת המותגים המובילים", הוא אומר, "למשל 'יגואר' או 'מרצדס' בתחום המכוניות, או 'שאנל' ו'ארמאני' בעולם האופנה".

 

- האם חשבתם על ייצור סדרות זולות יותר שיאפשרו לקהל הרחב לרכוש את המותג?

"ממש עכשיו אנחנו חושבים להרחיב את היריעה ולהציע גם את מטבח מס' 2, זה המיועד לגילאי 35-45, במחיר מעט יותר זול, ועדיין עם התפיסה המיוחדת והערכים האסתטיים שלנו".

 

- מדוע בעצם המטבחים שלכם כל-כך יקרים?

"מי אומר שהם יקרים? בהתחשב בתמורה שמקבלים - הם כלל לא יקרים. זה לא מטבח שמחליפים כל חמש שנים, אפשר להשתמש בו שנים רבות, וזה בדיוק כמו לקנות מכונית טובה להרבה שנים במקום מכונית זולה כל שנתיים. המכונית שלי, למשל, 'פורש 911' משרתת אותי מזה 20 שנה ואין לי כל רצון להחליפה. זו פשוט השקעה טובה ומשתלמת".

 

- מהם מקורות ההשראה של מעצבי החברה?

"הרעיונות מגיעים בעיקר מתעשיית המכוניות והמטוסים, ולא מתעשיית הרהיטים. אנחנו מבקרים לעתים במפעל של 'אאודי' או במפעל של חברת המטוסים 'איירבאס' כדי ללמוד על חומרים מתקדמים ועל טכנולגיות חדשניות".

 

- מדוע אינכם מציגים מטבחים צבעוניים, אלא רק בלבן, אפור, במתכת ובגווני העץ?

 "כי החומר מדבר, האיכות חשובה, והמטבח חייב להיות ניטרלי ולשמש רקע רגוע לצבעוניות של מרכיבי המזון ושל החפצים המשרתים את העבודה בו".

 

- אחרי האי המרכזי ואחרי המטבח התעשייתי, מה הבשורה הבאה?

"השנה יצאנו עם סדרת מטבחים חדשה, מאוד מהפכנית, המציעה מטבח צף, מודולרי ועוצמתי. הסדרה החדשה מתבססת על תפיסה אחרת ועושה שימוש בטכנולגיה חדשנית להצבת היחידות במטבח. הרעיון הוא אדריכלי ביסודו, הוא מתבסס על הקמת 'קירות טכניים' מודולריים, עליהם מתלבשות היחידות המטבחיות בגבהים שונים, במנותק מן הרצפה, במראה צף ומרחף. המטבחים החדשים עם 'הקיר השימושי' משלבים אלומיניום מסוג חדש, סוגי עץ חדשים המעובדים בשיטות שטרם נראו, והשיטה המפתיעה של האלמנטים המרחפים מעניקה למטבח מראה אחר, מאוד לא קונבנציונלי, שנועד לשרת קלילות, בהירות ופונקציונליות".

 

- מהי הטעות הכי נפוצה בתיכנון מטבח?

 "לתכנן מטבח על קיר אחד ארוך, ולהעמיד את עקרת הבית עם הפנים אל הקיר, כמו בעונש".

 

- מה חשוב לזכור כשניגשים לתכנן מטבח חדש?

" כדאי לחשוב על מטבח שיאפשר תקשורת טובה בתוך המשפחה. כדאי לשלב אי מרכזי שסביבו מתנהלים בעצם החיים בבית. פעם, כשדיברו על 'משולש הזהב' במטבח, זה התייחס למרחק ההליכה בין הכיור, המקרר ואזור הבישול. היום, בשבילי, משולש הזהב מתייחס לקשר בין השולחן הגדול במטבח (לארוחת הבוקר עם כל העיתונים), שולחן העבודה ושולחן האירוח. שלושה שולחנות חיוניים המרכזים סביבם את כל החיים, ורצוי שיהיו כמה שיותר גדולים".

 

- מהי העצה הטובה ביותר שאתה יכול לתת?

"לחשוב על מטבח פונקציונלי, שמתפקד נכון, מתוכנן על-פי ארגונומיה שמתאימה למשתמש. ואל תכניסו טלוויזיה למטבח, מה שיאפשר תקשורת טובה יותר בין בני-המשפחה באזור שהוא לב הבית ומרכז החיים".

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מתוך סדרת המטבחים החדשה: B3
מתוך סדרת המטבחים החדשה: B3
מטבח תעשייתי מתוך "סיסטם 20"
מטבח תעשייתי מתוך "סיסטם 20"
עיצוב המשלב עץ "חם" ונירוסטה "קרה"
עיצוב המשלב עץ "חם" ונירוסטה "קרה"
מטבח בגוונים בהירים מסדרת "סיסטם 25"
מטבח בגוונים בהירים מסדרת "סיסטם 25"
מומלצים