לשון ים: מילון מונחים לסקיפרים מתחילים
איך עושה ברווז? לא גע גע גע. והאם דינגי היא האחות של הדינגו? ומה קורה כשפותחים האץ'? מורה נבוכים לבתולות ים ושייטים מתחילים לקראת משט "אלת הים"
בנסיון ליצור מילון מונחים ימאים שכדאי שיהיה זמין בכל בית, בעיקר אם הוא מהסוג הצף, פניתי אל איריס כץ, הקומודורית הראשית של משט "אלת הים" ולשמואל שגיא, היועץ המשפטי של המשט, שייט ותיק כבר 55 שנה וסקיפר לא פחות מ-30 שנה. לגזור ולשמור לימים רטובים:

אסדת-סירת הצלה: מעין אריזת פלסטיק ובתוכה סירת גומי הקשורה תמיד לספינה. נזרקת לים רק במקרה שיש לנטוש את הסירה. במהלך הנפילה לים החבל נמתח ומשחרר שסתום המנפח אוטומטית את הסירה. יש בה חופה להגנה מפני שמש, חלק דמוי קונוס לאגירת מי טל, וכן ציוד לשעת חירום, הכולל חוט וקרס לתפיסת דגים.

בום (מנור): המפרש הראשי בספינה מוחזק על ידי התורן והבום מנור.
בימיני: הגג של הקוקפיט (מהו קוקפיט? עברו לאות ק').
ברווז: בעגינה קושרים אליו את החבל של הספינה. מקור השם אולי בצורתו הברווזית.

גנגוואי: כבש הספינה, הגשר המקשר בין הספינה למזח.
גָנץ': זרוע מוארכת שבסופה מעין הוּק, בעזרתו ניתן לתפוס, למשוך, לדחוף וגם להרים חפצים שנפלו למים. מזכיר מסרגה.

דינגי: כשמפליגים בין מפרצים וזורקים עוגן, נעזרים ב"דינגי" כדי לרדת לחוף או מהספינה - סירה קטנטונת שיכולה להתקדם בעזרת משוטים או מנוע.
דפנות: צידי הספינה נקראים דופן ימין ודופן שמאל. ההתייחסות לימין ולשמאל נעשית תמיד ביחס לירכתיים.

האץ': החלונות הנפתחים שנמצאים בסיפון. סתם חלון - לא נפתח, האץ' כן. מההאץ' הראשי נכנסים לבטן הספינה. דוגמה: "פתחי את ההאץ' שייכנס אוויר".

וינץ': גלגלת שתפקידה להקל על מי שמושך בחבל, כך שיצטרך להשקיע פחות כוח במשיכה (האחות הפולניה של הגנץ' – עברו לאות ג').

חלוץ: המפרש הקדמי (לא זה של הכדורגל).
חרטום: הפרונט של הסירה.

יאכטה: כלי שיט בין 7-24 מטר, יכולה להיות ממונעת או בעלת מפרש, נועדה לצרכים פרטיים.
ירכתיים: האחוריים של הסירה, שלא לומר הישבן (ולכן מיותר להגיד "אני הולך לחרטום האחורי").

מָעָלָן: בעזרתו מעלים את המפרשים.
מפרשית: ספינה הנעה בכוח הרוח, גדולה בין 7-24 מטר. למרות שיכולה לנוע בעזרת מפרשים יש בה תמיד מנוע, המשמש בעיקר במצבים שאין בכלל רוח, כשמרחק ההפלגה אינו גדול או במהלך עגינה.
משט: שיוט של יותר מסירה אחת (כמו מטס, אבל במים).

סחיפה: הסירה לא מתקדמת כמו מכונית, קדימה, אלא נעה הצידה בגלל הרוח שמושכת או דוחפת אותה, וכן בגלל הזרמים או התנועה של המים.
סירה: כלי שיט עד שבעה מטרים, יכולה להיות ממונעת או בעלת מפרשים.
סלוּפּ: סירה בעלת תורן אחד.
סקיפר: בעל רשיון השטת ספינה.

פנדר: כשעוגנים בין סירות אחרות, על מנת להגן על הסירה שלא "תידפק" מהסירה השכנה, שמים ביניהן מעין בלונים – פנדרים.

קומודור: מי שאחראי במשט על כל הספינות.
קוקפיט: עמדת הניהוג.
קיל: לכל סירה יש תורן שבולט מחוץ למים וחלק שבולט מתחת להם. תפקידו לייצב את הסירה, זהו ציר הסיבוב והוא מקטין סחיפה.

רוחות: רוח אמיתית – הרוח הנושבת כשהספינה עומדת; רוח פנים – הרוח שהסירה יוצרת תוך כדי התקדמותה; רוח מדומה - השקלול בין רוח הפנים לרוח האמיתית. כל ספינה שטה על רוח מדומה.
רלינג: מעקה הספינה.

תאורת לילה: בלילה מחייבים כל כלי השיט להציג אורות ניווט, באמצעותם ניתן לזהות את כיוון ההתקדמות - בדופן ימין אור ירוק, בדופן שמאל אור אדום ובירכתיים אור לבן.
תורן: העמוד שמתוכו יוצא מפרש, המפרש נקרא ראשי. התורן מחובר לסירה בעזרת כבלים לא מחלידים.