"הציבור שבוי בידי חברות הביטוח"
בעקבות החלטת המפקח על הביטוח להגביל את אפשרות בחירת השמאים במקרה של תאונה, הציג בני ברק ארבע שאלות לאביב שפירשטיין, יו”ר איגוד השמאים
אמש פירסם המפקח על הביטוח, ידין ענתבי, חוזר המגביל את אפשרות בחירת שמאי על-ידי מבוטח, במקרה של פגיעה במכונית. מדובר בביטול חלק מזכויות המבוטח, ובמתן שליטה גדולה יותר לחברות הביטוח, על בחירת שמאים. כל זאת, למרות ביקורת גדלה והולכת על ניגוד האינטרסים שמצב זה יוצר. כניסתה של ההחלטה לתוקף - אוגוסט .2007
- שמאות: המבוטחים ייפגעו, חברות הביטוח ירוויחו
כדי לברר מה חושבים באיגוד השמאים על הטויוטה שהציג ענתבי, פגש בני ברק באביב שפירשטיין, יו"ר האיגוד, והציג בפניו ארבע שאלות קצרות אך ברורות:
ההסדר החדש מגביל את זכות בחירת השמאי על ידי המבוטח. זה מקובל עליכם?
ממש לא. כאשר המפקח פירסם את טיוטת ההסדר הראשונה שלו וביקש את הערותינו, השבנו שיש לאפשר חופש בחירה מוחלט של השמאי על־ידי המבוטחים. הוא לא התייחס להערות שלנו, ובפועל חברות הביטוח הן שקובעות את רשימת שמאי החוץ. מצב כזה יוצר ניגוד עניינים בעבודת השמאי, כי ברור לו שאם לא ינהג לפי הקו של חברת הביטוח, כלומר הקטנת הנזק ככל שניתן, הוא עלול לאבד את פרנסתו.
אז איך לדעתך צריך לפעול ענף שמאות הרכב?
שמאי רכב הוא מקצוע המחייב רישוי ורישום בפנקס שמאים. צריך לאפשר לכל מבוטח לבחור לעצמו שמאי מתוך רשימת השמאים המופיעה בפנקס השמאים, כדי שיעריך את הנזק שנגרם לרכבו.
בחברות הביטוח טוענים שהן יכולות לעשות את זה במוסכי ההסדר שלהן.
זו ההוכחה הטובה ביותר לכך שכן צריך שמאי, ושהוא יהיה בלתי תלוי. אם מוסכי חברת הביטוח יקבעו מה ואיך לתקן ובאילו חלקים להשתמש, הנפגע העיקרי יהיה הציבור. כששמאי קובע את סוג התיקון ובאילו חלקים לתקן, יש לפחות למבוטח מומחה בעל רישוי, שמפקח מטעמו על איכות התיקון.
ואם הערותיכם לטיוטה לא יתקבלו – איך תפעלו?
אנחנו נפגשים מחר (ד') עם היועץ המשפטי שלנו כדי לדון בעניין. להערכתי, נצטרך לפנות שוב לבג"ץ נגד המפקח על הביטוח, משום שבעצם בהצעת ההסדר החדשה כלום לא השתנה, אלא להפך. הציבור ממשיך להיות שבוי בידי חברות הביטוח.