שתף קטע נבחר

פסחא בצל המיתון: מבזבזים, אבל פחות

עוגה בצבע ורוד ניאון; זרי שושן צחור; כרטיסי ברכה; ערכה לצביעה ולקישוט ביצים ואפילו ארנבים בשכירות לשבועיים, כולל ארגז צרכים ומזון, ב-29.98 דולר. על מה עוד מוציאים האמריקנים והבריטים את כספם ביום החג?

מדי פסחא נוהגים האמריקנים לשלח את צאצאיהם ללקט בשדות ביצים צבועות פסטל, ולהטמינן בסלסלות, ויחד עמם הם מתלבטים מהיכן להתחיל לזלול את ארנב השוקולד המסורתי: מהאוזניים, מהרגליים, מהזנב או מחלקים אנטומיים אחרים. 

 

כל אמריקני שחגג לפני כמה חודשים את חג המולד, השנה החדשה ואת ואלנטיינס יודע: המצב הכלכלי הוא האויב הכי גדול של החגים השנה. ילדים עשויים למצוא עצמם עם פחות ביצים בסל הפסחא הנוכחי.

 

לפי המועצה הבינלאומית למרכזי קניות, במרס חלה ירידה של 2.1% במכירות של רשתות השיווק לעומת מרס 2008, כפי שדיווח "אל.איי טיימס". התזוזה של הפסחא לאפריל השנה (שלושה שבועות אחרי המועד שבו נחגג בשנה שעברה) ודאי שלא עזרה למרס.

  

למרות שהירידה ברווחים התמתנה, היא עדיין נמשכת, וגם אפריל לא הולך להיות קל. לפי סקר של התאחדות הקמעונאים הלאומית האמריקנית, צרכני ארה"ב מתכננים לקצץ השנה ברכישות הפסחא שלהם, שנחשבות פחות הכרחיות מהרכישות לכבוד חג המולד, לשם השוואה.

 

הפסחא נותן בדרך כלל את האות לפתיחת קניות האביב. לפי הסקר, האמריקנים יוציאו 12.7 מיליארד דולר - ירידה של 14.5 מיליארד דולר לעומת השנה שעברה.

 

הפסחא נמצא במקום הרביעי ברשימת החגים שבהם נוהגים לאכול במסעדות, יחד עם ראש השנה האזרחי. באגודה האמריקנית הלאומית למסעדות צופים ירידה באכילה הזאת בחוצות משום המיתון.

 

איך מבזבזים 117 דולר לאדם?

אבל יש אור בקצה ביצת הפסחא: הקונים אמנם צפויים לבזבז בממוצע כ-20 דולר פחות מאשר בשנה שעברה, אבל עדיין מדובר ב-117 דולר לאדם, לפי סקר של התאחדות הקניינים הלאומית בארה"ב.

 

ואיך מבזבזים 117 דולר לאדם? ברכישות של עוגה בצבע ורוד ניאון, זרי שושן צחור, כרטיסי ברכה, שני תריסרי ביצים, ערכה לצביעה ולקישוט ביצים ו"עץ פסחא" למהדרין: עץ עירום מעלים אבל עמוס בביצים צבעוניות.

 

בהולמרק - חברת כרטיסי הברכה הנודעת - למשל, מוכרים גם ביצים מוזיקליות, כלי זכוכית לאחסון ממתקים, ספרים לקישוט ביצים וכרטיסי ברכה לחג ביותר מ-900 סגנונות. בחנויות לחיות מחמד אפשר גם לשכור ארנבים לשבועיים, כולל ארגז צרכים ומזון, ב-29.98 דולר.

מהיכן אוכלים אותם? ארנבי פסחא משוקולד (צילום: index open)

 

המיתון יכה את מכתו, אך האמריקנים בשלהם: מסרבים להעניק לאינסולין שלהם מנוחה, ונראה שלעולם לא יקצצו בסוכרים. גם בפסחא הזה, הם לא מגלפים ארנבי שוקולד משאריות סנטה קלאוסים משוקולד שנותרו מחג המולד, אלא יוציאו עליהם ועל אחיהם המסוכרים יותר קרוב ל-1.9 מיליארד דולר - קצת פחות ממכירות הממתקים בליל כל הקדושים (2 מיליארד דולר) וקצת יותר ממכירות הממתקים בחג המולד (1.4 מיליארד דולר) ובוולאננטיינס (מיליארד דולר).

 

כן, בארה"ב, כל חג הוא חג של ממתקים, אבל פסחא הוא חג מזרז סוכרת במיוחד. זהו החג השני בחשיבותו מבחינת ממכר הממתקים שבו בארה"ב - מדינה שאזרחיה חובבי הגלוקוז צרכו קרוב ל-4 מיליארד ק"ג ממתקים ב-2001, לפי איגוד הממתקים האמריקנים.

 

עם ממתקיו המפורסמים של החג נמנים ביצים משוקולד צבעוני ומרציפן; ארנבים משוּקלד; פרעצל (שאצלנו מכונה בייגל), שמקושר לחג מפני שהוא מדמה ידיים שמסמלות תפילה; לחמניות מתוקות עם צלב; עדשי ג'לי ו"פיפס" - מרשמלו צבוע באופן זרחני במיוחד, שמפוסל בדמות ציפורים צהובות, ארנבים וחיות אחרות, שלא מספיק שהוא מרשמלו, הוא גם עטוי פירורי סוכר.

   

יותר מ-15 מיליון עדשי ג'לי נאכלות בפסחא, יותר מ-90 מיליון ארנבי שוקולד נמכרים בו אבל השיא שמור לפיפס. האמריקאים רוכשים יותר מ-700 מיליון פיפס בשנה. פיפס נהפכו לממתק שגובר אף על ביצי השוקולד ממולאות הקרם של קדבורי. מדובר בממתק הלא-שוקולדי הנמכר ביותר בעשור האחרון, לפי אתר הפיפס הרשמי

 

אשפי השיווק של האומה האמריקנית דאגו לכך שהפיפס כבר מזמן אינם מרשמלו ותו לא, כי אם כוכבים בשמי הממתקים שנלווים להם תכשיטים, צעצועים, נרות מבושמים בריח פיפס, שפתון למניעת יובש בריח פיפס ופופקורן בטעם פיפס. לקראת הפסחא, צצים באינטרנט מדריכים כיצד לנפח אותם פי ארבעה מגודלם במיקרוגל, או לטבול אותם בשוקולד.

האמריקנים בולעים יותר מ-700 מיליון בשנה. פיפס (צילום: index open)

 

במיטב המסורת האמריקנית, גם ממתקים שאינן מקושרים לשום חג עוטים תחפושת חגיגית כדי להימכר כמה שיותר. למשל עדשי השוקולד M&M's, שמאז שנות ה-80 מייצרים מהדורה מיוחדת לפסחא בצבעי פסטל.

 

אלה מבין האמריקנים שפחות מתחשק להם להסיע את הילדים שלהם לרופא השיניים, דואגים בדרך כלל להלעיט את סלי הפסחא של יוצאי חלציהם במיני מתנות לא-אכילות, אבל אלו בדרך כלל יקרות יותר. לכן, השנה נראה שהאמריקנים ידבקו בממתקים. הרכישות האחרות יתמעטו וימתינו לזמנים אחרים. 

 

בריטניה: חג קניות

בבריטניה, עוד אומה שלא בוחלת בקניות או בממתקים, מדובר בסוף השבוע העמוס ביותר בקניות בשנה, כך לפי ה-BBC.

 

בהיי סטריט שבלונדון, מיטב החנויות משדלות את הקונים והשבים במיני הנחות, כדי להקל על הפרידה ממזומניהם.

 

במרקס אנד ספנסר למשל, מקיימים מכירת פסחא מסורתית של 50% הנחה. ברשתות אחרות נצפו גם הנחות של 70% - צעד קיצוני מאוד, שעשוי להיות צעד אחד קדימה אל התהום. צרכנים מחכים להנחות הללו ומתרגלים לשלם מעט על שלל רב. מומחים בבריטניה מזהירים שבטווח הארוך, מדובר בהתאבדות של רשתות ומותגים.

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מלוקטות מהשדות. ביצי פסחא
מלוקטות מהשדות. ביצי פסחא
צילום: index open
מומלצים