שתף קטע נבחר

שואבים מהכיס שלנו

לתשומת לב מנויי פזומט: עשרות תחנות פז לא כלולות בהסדר שנותן לכם הנחה על סולר. וגם בתחנות שבהסדר יש סיכוי שאתם משלמים יותר כסף מלקוחות רגילים

כבר 5 שנים מחדש פ' מאזור המרכז את ההסכם עם חברת פז, על מערכת הפזומט המופעלת ברכבי העסק הקטן שלו.

 

כמו עשרות אלפי לקוחות אחרים, פ' בחר בשירות מטעמי חיסכון ונוחות. הוא מקבל הנחה קבועה בתדלוק חמשת כל הרכב של החברה, ולא פחות חשוב - הכל משולם בהוראת קבע, ודו"ח מרוכז מגיע בקביעות למשרדו. כך הנהגים המחזיקים ברכבים אינם צריכים להצטייד במזומנים, ולחברה יש פיקוח הדוק על הנסיעות.

 

באחד הימים החליט פ' לבדוק לעומק את החשבון שהגיע אליו, ואז גילה לתדהמתו כי כלל לא קיבל את ההנחה המובטחת. "כאשר התקשרתי לשירות הלקוחות של פזומט, התברר לי שמספר פעמים מילאנו סולר בתחנות שאינן כלולות בהסדר, ולכן לא קיבלנו את ההנחה", מספר פ'. "בתחנות האלה אף אחד לא הפנה את תשומת לבנו לכך שההנחה לא תכובד, ושהמחיר שנשלם הוא מחיר המחירון הגבוה. יכול להיות שחברות הדלק עושות הרבה כסף על חשבון אי הידיעה של הלקוחות".

 

בשירות הלקוחות הובטח לפ' שיקבל רשימה מעודכנת של תחנות פזומט. הרשימה, מתברר, כוללת יותר מ-70 תחנות מכ-270 תחנות שאינן מכבדות את ההסכמים, בעיקר במה שקשור למילוי סולר.

 

"אסור להסתפק ברשימה מודפסת של תחנות, שתשכב בתא הככפות,"אומר פ', "צריך לחייב את החברות להקפיץ לפני התדלוק משפט אזהרה בחלון המשאבה על כך שכאן לא מכבדים את הפזומט שלי".

 

הסולר לא בפיקוח

נושא התחנות שאינן כלולות בהסדר הוא רק קצה הקרחון בעולם מנויי הפזומטים, או כהגדרתם המדויקת: "התקני תדלוק ממוחשבים". ארבע חברות הדלק הגדולות משווקות את המוצר הזה: פז מפעילה פזומט, לדלק וסונול יש דלקן, ודור אלון מציעה את הספידומט. מבחינת החברות, גם שני כלי רכב נחשבים לחברה כל עוד התשלום נעשה בהוראת קבע.

 

מתברר כי למרות ההנחה המובטחת, חברות הדלק עושות לעתים קופה יפה מהלקוחות הנאמנים שלהן. מדו"חות וחשבוניות שהגיעו למערכת, עולה כי מתחולל כאן שוק פרוע למדי, בעיקר בתחום הסולר. זאת בשעה שסולר, במקרים רבים, הוא הדלק העיקרי שבו משתמשים לרכבי העסקים הקטנים והבינוניים.

 

בעוד שמחיר הבנזין 95 אוקטן מפוקח על ידי המדינה - את מחירי הסולר קובעות חברות הדלק, והוא אף מתפרסם בשילוט בפתח התחנה בהתאם לחוק חדש. הבעיה היא שמנויי השירות הממוחשב יודעים את המחיר רק בדיעבד, אחרי שקיבלו את הדיווח על התשלום. או-אז מתברר לא פעם, שהמחיר שנגבה מהם גבוה יותר מהמחיר שמצוין בכניסה לתחנה.

 

כך לדוגמה, מקבלת חברה המחזיקה כ-200 כלי רכב הנחה של 4.50 שקלים לליטר סולר בפזומט, 4.04 שקלים בסונול, והנחה של 33% לליטר בחברת דלק. מאיזה סכום ניתנת ההנחה? לא ברור. ומדוע שלא תינתן ההנחה בכל החברות רק באחוזים, וכך תישאר צמודה לשינויי המחיר?

 

גם בתחום הבנזין עולות תמיהות, אם כי כאן המצב מעט יותר טוב שכן המחירים כאמור מפוקחים. חברה שלה 5 רכבים הציגה בפנינו חשבון, לפיו היא מקבלת 20 אגורות הנחה על בנזין בפזומט. מכיוון שההנחה מתייחסת למחיר בשירות מלא, עולה שכל ההנחה מתבטאת בסך הכל ב-5 אגורות לליטר מול התדלוק העצמי, ולעתים פחות.

 

בעיה נוספת: בחלק מהדו"חות שנשלחים ללקוחות כלל לא מצוין המחיר הסופי לליטר סולר. את הסוד הזה אפשר לגלות רק לאחר שעושים חישובים של המחיר הכולל מול צריכת הליטרים. זו עוד דרך להקשות על הצרכנים.

 

הנחה לא משתלמת

פנינו לחברת פולטאנק (FullTank), המתמחה בהשוואת מחירי דלק, וגילינו שמדובר בתופעה שערורייתית, לפחות בכל מה שנוגע למחירי הסולר.

 

לפי נתוני פולטאנק, מחיר המחירון של הסולר עומד היום על כ-11.20 שקל לליטר, לעומת כ-10 שקלים לפני כחצי שנה. יוצא שלקוחות שהגיעו להסדר הנחה של 4 שקלים לליטר, וראו בכך הטבה אטרקטיבית לפני חצי שנה - משלמים היום הרבה מעל המחיר המקובל, ויש סיכוי שישלמו יותר ממה שמשלמים לקוחות רגילים, ללא פזומט. כך לדוגמה, גובה היום תחנת הדלק פז חופית ליד כפר ויתקין 6.38 שקלים לליטר סולר מלקוחות רגילים, אך בעלי פזומט שמקבלים 4 שקלים הנחה לליטר משלמים 7.20 שקלים לליטר, שכן ההנחות נקבעות לפי מחיר המחירון.

 

"הפער הוא לעתים של שקל או שקל וחצי לליטר, וכאשר מדובר ברכבי עבודה הגומעים קילומטרים וליטרים רבים, הסכומים המצטברים הם עצומים," אומר יונתן מור, מנהל חברת פולטאנק. לדבריו, חברות הדלק מנצלות את יכולתן לעשות ככל העולה על רוחן במחירון הסולר, ושוחקות לאט לאט את משמעות ההנחה שעליה התחייבו מול בעל העסק.

 

"המודעות הצרכנית הנמוכה משחקת לידי חברות הדלק", מוסיף רומן לוין מפולטאנק. "בחודש יוני, למשל, מחיר חבית נפט עלה מ-68 דולר ל-72 דולר. חברות הדלק מיהרו לעדכן את המחיר כלפי מעלה. חודש אחר כך צנח המחיר ב-15%, אך מחיר הסולר בתחנות רבות נותר ללא שינוי. וכך, בעלי ההסכמים לטווח ארוך עשויים להיות המפסידים העיקריים".

 

תגובות

פנינו לכל חברות הדלק בבקשה לקבל מידע על ההתקנים לצורך השוואת מחירים. כל החברות סירבו לתת הצעות מחיר, בטענה כי ההנחה נקבעת בהסכם בין החברה ללקוח "על פי צריכת הליטרים, גודל צי הרכב, וההתחייבות לטווח ארוך".

 

אשר לתחנות ההסדר: דור אלון וסונול מסרו כי כל התחנות שלהן כלולות בהסדר, דלק מסרה כי רק 4 תחנות מ-234תחנותיה אינן כלולות בהסדר וכי הלקוחות מיודעים לגביהן.

 

מפז נמסר: "בעת החתימה על ההסכם לקוחות פזומט מקבלים רשימת תחנות, המפורסמת גם באתר האינטרנט של פזומט". 

 

טיפים למנויים

כך לא תשפכו כסף

 

  • דרשו לדעת את מחיר המחירון של הסולר והבנזין ואת שיעור ההנחה המדויק. בדקו מדי חודש את המחיר ודרשו לעדכן את ההנחה בהתאם.

  • בקשו מהחברות לציין בחשבונות ובדו"חות את המחיר הסופי לליטר סולר. חלקן נוטות לדלג על הסעיף הזה.

  • ניתן לבדוק את מחירי הסולר והדלק הריאליים באתרי השוואת מחירים באינטרנט.  
  • בדקו האם החברה מוסיפה לחשבון דמי ניהול או דמי גבייה והתמקחו איתה על כך.

  • מכיוון שמדובר בטכנולוגיה ממוחשבת, החברות יכולות לפתוח ולסגור את התחנות ואת המשאבות למנויים לפי ראות עיניהן. דרשו מהחברה להגדיל את מצבת התחנות הכלולות בהסדר או לחסום אותן כליל בתחנות שאינן מכבדות אותו.

  • כל עוד המשאבות פתוחות לכולם, הורו לנהגים ברכבי החברה שלא לתדלק בתחנות שאינן בהסדר, או לשלם מכיסם את ההפרש.

 

הטיפים באדיבות אתר השוואת מחירי הדלק FullTank.

הכתבה מתפרסמת היום במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות"

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הזוהי תחנת פזומט? אין לדעת
הזוהי תחנת פזומט? אין לדעת
צילום: נמרוד גליקמן
המנויים יודעים את המחיר בדיעבד
המנויים יודעים את המחיר בדיעבד
צילום: Index open
מומלצים