שתף קטע נבחר

האם תמיד נקבעה הדת לפי האם?

שאלה:

 

האם מאז ומתמיד נקבעה דתו של האדם ביהדות לפי האם? (גלית)

 

תשובה:

 

גלית שלום,

 

במניין בני ישראל במדבר נאמר: "שְׂאוּ אֶת רֹאשׁ כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְמִשְׁפְּחֹתָם לְבֵית אֲבֹתָם" (במדבר א, ב). רש"י שם, בעקבות חז"ל, מפרש את ההדגשה לבית אבותם: " מי שאביו משבט אחד ואמו משבט אחר, יקום על שבט אביו", כלומר, בעניין השבטי האב הוא הקובע לאיזה שבט ישתייך הבן. על-פי זה נהגו בישראל (וכנראה גם ברוב העולם) שהבן מקבל את שם המשפחה של אביו וממשיך אותו.

 

אולם ביחס לשייכות הלאומית, בזה דווקא קובעת האם! וההלכה קובעת כי מי שנולד לאם ישראלית, הרי הוא ישראל גם אם האב הוא נכרי (רמב"ם הלכות איסורי ביאה פרק טו, ג; וכן בשולחן ערוך אבן העזר סימן ד, יט).

 

הלכה זו קיימת מאז נתינת התורה בסיני לעם ישראל, וחכמים למדו זאת מפסוקי התורה. בספר דברים נאמר: "וְלֹא תִתְחַתֵּן בָּם בִּתְּךָ לֹא תִתֵּן לִבְנוֹ וּבִתּוֹ לֹא תִקַּח לִבְנֶךָ: כִּי יָסִיר אֶת בִּנְךָ מֵאַחֲרַי וְעָבְדוּ אֱלֹהִים אֲחֵרִים". (דברים פרק ז ג-ד). חכמים דייקו מהפסוק האומר כי כאשר בת ישראל תתחתן עם נוכרי, החשש הוא שהנוכרי יסיר את הבן מעבודת ה' לעבוד אלוהים אחרים. בפסוק זה מכונה הנכד (בן הבת הישראלית) – בנך. לעומת זאת בחלק השני של הפסוק, כאשר ישראלי מתחתן עם נוכרית – לא נאמר חשש כזה, מכיוון שבן הנכרית, אינו נחשב כישראלי (תלמוד בבלי מסכת קידושין דף סח עמוד ב).

 

וכך כותב רש"י בפירושו על פסוק זה: "בנו של גוי כשישא את בתך יסיר את בנך אשר תלד לו בתך מאחרי. למדנו שבן בתך הבא מן הגוי קרוי בנך, אבל בן בנך הבא מן הגויה אינו קרוי בנך אלא בנה, שהרי לא נאמר על בתו לא תקח כי תסיר את בנך מאחרי, אלא כי יסיר את בנך".

 

כל טוב (משיב: הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר)

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים