שתף קטע נבחר

האם לאמא מותר לברך "ברוך שפטרני"?

שאלה:

 

ילדי הגיע למצוות, והוא יתום מאביו. מי יאמר בזמן העלייה לתורה את ברכת "ברוך שפטרני"? האם מותר לאם לברך זאת?

 

תשובה:

 

איריס שלום,

 

במדרש נאמר על יעקב ועשו: "ויגדלו הנערים. רבי לוי אמר: משל להדס ועצבונית שהיו גדילים זה על גבי זה וכיוון שהגדילו והפריחו, זה נותן ריחו וזה חוחו, כך כל י"ג שנה שניהם הולכים לבית הספר ושניהם באים מבית הספר. לאחר י"ג שנה זה היה הולך לבתי מדרשות וזה היה הולך לבתי עבודת כוכבים, אמר ר' אלעזר, צריך אדם להיטפל בבנו עד י"ג שנה, מכאן ואילך צריך שיאמר 'ברוך שפטרני מעונשו של זה" (בראשית רבה סג).

 

חיוב זה הובא להלכה רק על ידי הרמ"א בשולחן ערוך: "יש אומרים מי שנעשה בנו בר מצווה, יברך: ברוך אתה ה'... שפטרני מעונשו של זה, וטוב לברך בלא שם ומלכות " (אורח חיים סימן רכה, ב).

 

המחלוקת אם לומר ברכה זו בשם ובמלכות קשורה לעובדה שהלכה זו של הברכה אינה נזכרת בתלמוד, אלא במדרש (משנה ברורה שם סק"ח), וכנראה משום כך, גם לא הזכירוה פוסקים אחרים כמו הרמב"ם והשולחן ערוך.

 

מה עניינה וטעמה של ברכה זו לדעות המחייבים לאומרה?

 

בפוסקים נזכרים שני הסברים עיקריים: א. לפי שעד עכשיו נענש האב כשחטא הבן, שעליו מוטל לחנכו, ועתה נפטר מזה (מגן אברהם שם). ב. טעם הפוך. עד גיל מצוות אין הבנים חייבים במצוות. לפעמים הבנים סובלים בגין חטאי האב, וההורים נענשים על כך שבניהם סובלים בגינם. לכן, מברך האב שפטרני מעונשו של זה, שמגיל מצוות, הילדים נענשים רק בעוונותיהם (שם בשם הלבוש).

 

לפי הטעם הראשון, הדבר תלוי בחובת החינוך שמוטלת על האב, ממילא, כאשר האב נפטר, חלה חובת החינוך על האם. לכן, גם היא נפטרת מאחריות זו בהגיעו למצוות, וצריכה לברך. אולם לפי הטעם השני - אין זה שייך לאם, שכן בתורה נאמר "פוקד עוון אבות על בנים" עוון אבות ולא עוון אמהות - ממילא אינה חייבת בברכת "ברוך שפטרני" (שם).

 

מתי אמורים לברך ברכה זו? "...כשנעשה בן י"ג ויום אחד, ועכשיו נהגו שלא לברך עד שעה שהנער מתפלל בצבור בתורת ש"ץ, או שהוא קורא בתורה בשבת ראשונה שאז נודע לרבים שהוא בר מצוה". (משנה ברורה שם ס"ק ו). אולם בגלל סיבה זו כתבו אחרונים שאישה לא תברך, משום שאין זה צנוע שתברך בפני הציבור (ע' קול מבשר שם).

 

מכיוון שלמעשה רוב העולם נוהג לברך ברכה זו בלא שם ומלכות (כך גם מנוסחת הברכה בסידור "רינת ישראל") ממילא, יכולה האם לברך ברכה זו בעזרת הנשים ואין צורך שהקהל ישמע, מכיוון שאין עונים על ברכה זו "אמן".

 

לסיכום: קיימת מחלוקת בדבר חיובה, טעמה ונוסחה של ברכת "ברוך שפטרני" בהגיע אדם למצוות. כאשר אין אב לילד, תוכל אמו לברך ברכה זו בלא שם ומלכות, ולא בקול רם, בעזרת הנשים.

 

כל טוב (משיב: הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר).

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים