שתף קטע נבחר

פלסטיני שהתגייר שוחרר מהכלא בחברון: "אני חלק מהעם היהודי"

58 ימים אחרי שנעצר על ידי הרשות הפלסטינית, הועבר סאמח זיתון לדירה בירושלים של אחד מהישראלים הרבים שפעלו למענו. זיתון, שעבר הליך גיור בבית הדין של הרב קרליץ וייקרא בקרוב דוד בן אברהם, שחזר מהחוויות הקשות בכלא בחברון: "הם הכניסו אותי לצינוק ונתנו לי לאכול לחם כמו אבן"

 

סאמח זיתון לאחר שחרורו מבית הכלא  (צילום: חיים פרג)
סאמח זיתון(צילום: חיים פרג)

סאמח זיתון (60), פלסטיני שעבר הליך גיור בישראל וישנה את שמו לדוד בן אברהם, שוחרר אמש (יום ה') מהכלא בחברון אחרי 58 ימים. "בחרתי להיות חלק מהעם היהודי, ואין לי שום כוונה לחזור בי", אמר זיתון לאחר שחרורו.

 

זיתון, שהשלים את הליך המרת הדת בבית הדין המחמיר של הרב המנוח ניסים קרליץ בבני ברק, נעצר בערב יום הכיפורים כשהגיע לפגישה עם בנו סמוך להתנחלות כרמי צור.

 

"הגיעה סקודה לבנה עם ארבעה אנשים שהחזיקו אקדחים", שחזר זיתון. "הם אזקו את הידיים שלי ולקחו אותי לכלא, חטפתי שם הרבה מכות". בתחילה הוא נכלא בחלחול ומשם הועבר לבניין הממשל בחברון. "שמו אותי עם עוד אנשים והשומרים אמרו לכולם שהתגיירתי ושאני יהודי. כל פעם התנפלו עליי אסירים, חנקו אותי והכו אותי חזק מאוד".

סאמח זיתון לאחר שחרורו מבית הכלא  (צילום: חיים פרג)
סימני אלימות על גבו של זיתון(צילום: חיים פרג)

בהמשך הועבר זיתון לצינוק, שבו שהה עד שחרורו אתמול בערב. בשלב ראשון נטען כי הוא נעצר על רקע פלילי בעקבות סכסוך אלים עם אחיו. בהמשך, כששולמה הערבות הנדרשת לשחרור ובית המשפט הפלסטיני הורה על שחרורו של זיתון, החליט מושל חברון למנוע את המהלך על רקע גיורו.

 

אנשי דת מוסלמים ניסו לשכנע את זיתון לחזור בו מהגיר. "לא הסכמתי בשום אופן", הוא מספר. "בחרתי להיות חלק מהעם היהודי, ואין לי שום כוונה לחזור בי. סבלתי מאוד, נתנו לי לאכול לחם יבש כמו אבן וקצת תפוח אדמה. אפילו עכבר לא יכול לשבוע מזה. לא נתנו לי מים, שלוש פעמים התעלפתי ואז הוציאו אותי מהצינוק ולקחו אותי לבית חולים".

סאמח זיתון לאחר שחרורו מבית הכלא  (צילום: חיים פרג)
"אסירים התנפלו עליי והכו אותי חזק מאוד"(צילום: חיים פרג)

בישראל פעלו רבים מאחורי הקלעים כדי לנסות לסייע לשחרורו של זיתון. חיים פרג, שליווה את תהליך הגיור, אף שבת רעב במשך 14 ימים. פרג פנה אל שר הביטחון נפתלי בנט ואל שר הפנים אריה דרעי בבקשה שיעניקו אזרחות לזיתון ויפעלו לחילוצו מהכלא הפלסטיני.

 

גם מזכיר בית הדין של הרב קרליץ, הרב שלמה גליק, הפעיל באמצעות נבחרי ציבור חרדים לחץ על גורמים במשרד המפנים כדי שהמדינה תכיר ביהדותו של זיתון. ברקע יצוין כי המדינה לא מאפשרת לפלסטינים להתגייר דרך בתי הדין של הרבנות הראשית, ולכן הם נאלצים להתגייר דרך בתי דין פרטיים, ורק לאחר הליך ארוך, לעיתים בהתערבות בג"ץ, המדינה מכירה בגיורים אלה. גורם נוסף שפעל לשחרורו הוא הרב שמעון בן ציון ממכון מאיר, שבו למד לקראת הגיור

 

עמותת "עתים" ו"פורום קהלת" פנו במכתבים לגורמים משפטיים שונים בבקשה לשחרר את זיתון. בפורום טענו כי מדינת ישראל אינה יכולה להתנער מזיתון, בהתאם לסעיף 6 בחוק יסוד הלאום שקובע כי "המדינה תשקוד על הבטחת שלומם של בני העם היהודי ושל אזרחיה הנתונים בצרה ובשביה בשל יהדותם או בשל אזרחותם".

 

סאמח זיתון עם חיים פרג בעת שיחרורם מהכלא  (צילום: דוברות איחוד הצלה)
סאמח זיתון וחיים פרג(צילום: דוברות איחוד הצלה)

 

"המדינה מחויבת לסייע לכל אדם שבחר להיות יהודי"

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן וסמנכ"ל המועצה תומר לוי פעלו גם הם רבות לשחרורו של זיתון. הם גייסו כספים לצורך הערבות שהופקדה בבית המשפט הפלסטיני בחברון,  ובמקביל היו בקשר עם גורמים בכירים במנהלת התיאום והקישור במנהל האזרחי.

 

באופן רשמי, המנהל האזרחי התנער לאורך כל הדרך מסיפורו של זיתון וטען כי מדובר בעניין פנים-פלסטיני. ואולם, מאחורי הקלעים הפעילו גורמים בכירים מטעמו לחץ על גורמים בכירים ברשות הפלסטינית. במקביל, המנהל האזרחי העניק לזיתון אישור שהייה בארץ.

 

"מדינת ישראל מחויבת לסייע לכל אדם שבחר להיות יהודי, לא משנה מה עברו ומה עבר עליו. אני שמח שזיכו לסייע במצוות פדיון שבויים ומקווה שדוד יתאושש מהסבל שעבר עליו", אמר דגן.

 

מיד לאחר שחרורו של זיתון אמש, הוא נלקח לחדר המיון של בית החולים שערי צדק בירושלים בשל מדדי לחץ דם וסוכר גבוהים וסימני כוויות ומכות על גופו. לאחר מכן הוא שוחרר מבית החולים ועבר לביתו של פרג.

 

"דוד נמצא כעת בביתי בירושלים", סיפר פרג. "הוא עכשיו כמו הבן שלי. לפני 30 שנה איבדתי את אח שלי יעקב בפיגוע בשומרון, אבל לא איבדתי את האמון בבני אדם.

 

"הייתי עם דוד כל הלילה בחדר מיון, ועכשיו הוא זקוק למנוחה ולשיקום. אנחנו נשמח לכל מי שיכול לסייע ולהושיט לו יד. אנחנו מקוויים שמדינת ישראל תכיר בגיור שלו ותעניק לו אזרחות. הוא גיבור אמיתי. גיבור כמו הסבא שלו איד זיתון שהציל עשרות יהודים במאורעות תרפ"ט בחברון".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: חיים פרג
סאמח זיתון
צילום: חיים פרג
מומלצים