שתף קטע נבחר

קפלן: תרופה ללחץ דם הצילה 6 תינוקות מעיוורון

התגלית הייתה בצרפת: תרופה שניתנת לאנשים הסובלים מלחץ דם הצליחה לרפא לגמרי המנגיומות בעין, גידולים שפירים שפוגעים בהתפתחות הראיה, תופעה שכיחה אצל תינוקות. ב-3 החודשים האחרונים ניצלה בזכות התרופה ראייתם של שישה תינוקות ב"קפלן"

שישה תינוקות ניצלו מעיוורון או מפגיעה קשה בראיה בזכות טיפול חדשני בבית החולים "קפלן" ברחובות. התינוקות נולדו עם גידול בכלי הדם (המנגיומה) שכיסה את אזור אחת העיניים וטופלו בתרופה המיועדת לטיפול באי ספיקת לב, שהצליחה להעלים את הגידול במהירות.

 

המנגיומה היא גידול שפיר של כלי דם המופיע אצל 5-10 אחוזים מהתינוקות עד גיל שנה. ישנם מקרים בהם הגידול מתמקם באזור ארובת העין ועלול לפגוע בראיה המתפתחת של התינוק.

 

"ברוב המקרים ההמנגיומה מתגלה בחודשי החיים הראשונים, עיקר הצמיחה שלה היא עד גיל שנה ואז יש האטה בקצב הגדילה ולקראת גיל שנתיים מתחילה הנסיגה", מסבירה ד"ר חנה לייבה, מנהלת היחידה לרפואת עיניים במחלקת העיניים בקפלן. ב-80 אחוז מהמקרים הגידול נעלם מעצמו לאחר השנה הראשונה לחיים, אבל יש מקרי שבהם יש צורך בהתערבות מהירה. "כאשר ההמנגיומה צומחת בתוך ארובת העין, סביבה או בעפעפיים, נחסם ציר הראיה. מאחר והראיה מתפתחת בשנים הראשונות לחיים, חסימה של ציר הראיה מונעת מהעין את גרויי הראיה ועין כזו לא לומדת לראות, מצב שנקרא עין עצלה. זה לא רק ענין קוסמטי, אלא מצב שבו העין לא תלמד לראות".


הראל פריינטי היום. התרופה להורדת לחץ דם הצילה את המצב (צילום: בי"ח קפלן)

 

הטיפול המקובל במקרים כאלו היה מתן של סטרואידים במינון גבוה לתינוק, אלא שמדובר בטיפול בעל תופעות לוואי קשות: עצירת גדילה בתקופה בה גדילת התינוק היא משמעותית, פגיעה במערכת החיסון והשמנה אופיינית הכוללת "פני ירח". לדברי ד"ר לייבה הטיפול בסטרואידים היה ממושך ונמשך חודשים.

 

הרופאה המטפלת: "מבחינתי זו תגלית המאה"

הטיפול החדש נעשה במתן של תרופה בשם דרלין (propranolol), המשמשת לטיפול באי ספיקת לב, יתר לחץ דם או לטיפול ברעד. התועלת שבה התגלתה באקראי בטיפול שניתן בצרפת. ד"ר לייבה מספרת כי "בבית חולים בורדו נתנו טיפול בדרלין להרחבת כלי הדם של ילד שהיתה לו המנגיומה באזור האף, שממש סגרה את כלי הנשימה וראו שהטיפול גרם להעלמות מהירה של ההמנגיומה, כנראה על ידי כיווץ כלי הדם של הגידול". נעשו טיפולים בסדרה של ילדים והחוקרים פירסמו מאמר בנושא והציגו אותו בכנס.

 

"מבחינתי זו תגלית המאה", אומרת ד"ר לייבה. "עד שהיה טיפול כזה נהגתי לומר להורים 'תעזבו זה רק קוסמטי' אבל בלבי חשבתי שלא הייתי רוצה שזה יקרה לילד שלי".

 

הטיפול בדרלין ניתן בקפלן בחודשיים האחרונים על ידי ד"ר לייבה עם ד"ר אלוין טבצ'ניק, מנהל מחלקת טיפול נמרץ ילדים. "זוהי בהחלט בשורה גדולה בקרב רופאי העיניים שמשמעותה - מניעת עין עצלה ואף עיורון בקרב תינוקות ומניעה משימוש בסטרואידים שלהם תופעות לוואי מהותיות", אמרה ד"ר לייבה.

 

פרט לבית החולים קפלן, הטיפול ניתן גם במרכז שניידר לרפואת ילדים, שם טיפלו בתשעת החודשים האחרונים ב-15 עד 20 ילדים שהיו במצב דומה, אולם בשניידר טוענים: "התוצאות יפות, אך הטיפול לא מביא לריפוי מלא".

 

"תוך 24 שעות הנפיחות כמעט נעלמה"

בחודשים דצמבר, ינואר ופברואר טופלו בקפלן שישה תינוקות בתרופה דרלין. ביניהם הפעוט הראל פריינטי ממזכרת בתיה.

 

"בערך בגיל חודש שמנו לב שהעפעף שלו מתחיל להתנפח", סיפר משה פריינטי, אביו של התינוק. "כשהבנו שלא מדובר בפצע או פריחה פנינו לד"ר לייבה, שאבחנה שמדובר בהמנגיומה והתחלנו לבדוק את האופציות לטיפול. הבנו שאם לא מטפלים בזה, עלולה להיווצר פגיעה בראיה".

 

ד"ר לייבה אבחנה כי ההמנגיומה גדלה וגרמה לדחיקת גלגל העין כלפי מטה וסגירה של ציר הראיה. היא הציעה להורים את הטיפול בדרלין.

 

"השיפור היה דרמטי, תוך 24 שעות הנפיחות כמעט נעלמה. לפני כן הוא היה נראה ממש מפחיד. מבחינתנו זו תגלית מדהימה שחוסכת לנו הרבה עוגמת נפש. האלטרנטיבה של טיפול בסטרואידים היא מאד לא סימפטית", סיכם האב.

 

ד"ר לייבה סיפרה בהתרגשות כי "ההשפעה היתה מדהימה, כבר למחרת נפקחה העין לגמרי. הגוש נעשה רך וקטן בצורה משמעותית. כעבור חודשיים הגוש כמעט נעלם. אני מאמינה שלא תהיה להראל שום פגיעה בראיה". הרופאה העריכה כי הטיפול בדרלין צפוי להפוך לטיפול סטנדרטי בהמנגיומות אצל ילדים, גם במקרים שבהם ההמנגיומה אינה מסכנת את הראיה אלא גורמת רק לבעיה אסתטית.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אופיר לוי – דובר בית החולים 'קפלן'
הראל פריינטי לפני נטילת התרופה. הנפיחות נעלמה תוך 24 שעות
צילום: אופיר לוי – דובר בית החולים 'קפלן'
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים