שתף קטע נבחר

חולמים לעבוד מהבית? לא בטוח שכדאי לכם

האם אתם זקוקים לחברה או מעדיפים לעבוד בסביבה שקטה? עד כמה חשובה לכם גמישות בשעות העבודה? יש לכם בכלל פינת עבודה מסודרת בבית? כל השאלות שאתם צריכים לשאול את עצמכם לפני שתחליטו שעבודה מהבית מתאימה לכם

פיילוט ממשלתי חדש, יאפשר לאלף עובדים בשירות המדינה שהם הורים לילדים לעבוד עד 20 שעות נוספות בחודש מהבית. אם צעד זה יועיל לעובדים בלי לפגוע בפרודוקטיביות שלהם, ייתכן שהפיילוט יורחב ועובדים נוספים יורשו לעבוד מביתם. אולם האם במידה שעבודה מהבית היא אכן אופציה – האם כדאי לנצל אותה?

 

 

למרות שרבים יזדרזו להשיב בחיוב, התשובה לשאלה הזו אינה מובנת מאליה, אפילו להורים. מצד אחד, האפשרות להיות בבית ולבלות יותר זמן עם הילדים היא משאלת לב של רבים שמתקשים מאוד לאזן בין משפחה ועבודה בחיי היום יום. מצד שני, מדובר בפתרון שיכול לצאת משליטה, כאשר העובד נמצא "לא כאן ולא שם", לא מאה אחוז בעבודה ולא מאה אחוז עם הילדים, ובעצם יצא שכרו בהפסדו.

 

להלן מספר שאלות שיוכלו לסייע לכם להחליט האם עבודה מהבית יכולה להיות פתרון טוב עבורכם:

 

האם אתם זקוקים לחברה? עבודה מהבית משמעותה בדרך כלל עבודה בסביבה בודדה, ללא פרטנרים. משמע, אין עם מי לחלוק חוויות, להתייעץ בנוגע לדילמות או קשיים בעבודה, לבצע סיעור מוחות שיכול להוביל לתובנות חשובות ואפילו לקשור שיחת חולין. מאידך, אנשים פחות חברותיים עשויים ליהנות משהייה בבית ללא נוכחות מטרידה של עובדים אחרים סביבם. 
 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

האם אתם פרודוקטיביים יותר כשאתם בסביבה שקטה? בניגוד למצופה, לעתים המשרד הוא המקום השקט ואילו הבית עם הילדים הוא הרועש. האם אתם מהזן שכדי להתרכז זקוק לסביבת עבודה נטולת רעשים או להיפך, האם אתם מאלו שזקוקים לגירויים מהסביבה? משעניתם על השאלה הזו, בחנו היכן קיימת הסביבה המתאימה לכם – בבית או במשרד?

האם אתם טיפוסים הזקוקים מדי פעם לריענון ולהפסקות בעבודה, על מנת להתקדם בעבודה?

 

אחד היתרונות בעבודה מהבית הוא ההזדמנות להפוגה משמעותית, אשר לחלק מהעובדים היא חשובה ולעיתים חיונית, כדי לרענן את החשיבה ולהתרכז מחדש. במשרד, סביר להניח שהמעסיק לא יראה בעין יפה הפסקות ארוכות מדי ברצף העבודה אולם בבית, יש אפשרות לעשות זאת.

 

עד כמה חשוב לכם ששעות העבודה תהיינה גמישות? ישנם אלו, שעבודה עם מסגרת שעות קשיחה מאפשרת להם לבנות סדר יום יעיל ויצרני. מאידך, ישנם עובדים ששעות הערנות שלהם שונות מהמקובל. למשל "טיפוסי הלילה", שדווקא בשעות הקטנות של הלילה נמצאים בשיא הריכוז שלהם. עבור אלה, עבודה מבית עשויה להיות פתרון טוב.

 

האם ניחנתם בכושר ארגון ובמשמעת עצמית? עבודה מהבית, על כל הסחות הדעת שהיא מביאה איתה, מחייבת את העובד להיות בעל משמעת עצמית ויכולת ארגון גבוהות מאוד. אחרת, אנשים העובדים מהבית עלולים למצוא עצמם עובדים אפילו לתוך הלילה ובכל זאת משיגים מעט מאוד. עובדים שאלו לא המיומנויות החזקות שלהם, בדרך כלל יוכלו להגיע להישגים טובים יותר בעבודה במשרד.

 

האם יש לכם את הציוד המתאים והמיומנות הטכנית לעבודה מהבית? רבים שוכחים שעבודה מחוץ למשרד דורשת מיומנות טכנית לא מבוטלת. במידה והמעסיק לא מחויב לספק לכם את הציוד המתאים לעבודה מהבית, יהיה עליכם לרכוש ולתפעל אותו בעצמכם. גם אם ניתן להסתפק במחשב הביתי, ייתכן שתידרשו לשדרג את יכולותיו, להוסיף לו תוכנות שונות או לרכוש ציוד טכני נוסף. יתרה מכך, בעבודה מהבית תידרשו גם לפתור תקלות טכניות בעצמכם. אם אינכם בטוחים שיש לכם את הכישורים הטכניים ואת הידע הטכנולוגי הנדרשים בכדי לעבוד מהבית, שיקלו היטב האם לעשות זאת.

 

 

 (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

 

האם יש לכם בבית מקום ייעודי לעבודה? מעטים העובדים המסוגלים לבצע עבודה ממשית בסלון, כאשר הטלוויזיה והילדים ברקע, או בחדר השינה, כאשר הם עובדים עם המחשב הנייד מהמיטה. חדר בבית שיש בו מקום להציב שולחן, כיסא, מחשב, ואפשרות לסגור את הדלת, הם אלמנטים הכרחיים. אנו זקוקים לסביבת עבודה נאותה כדי להיכנס ל"מצב עבודה".

 

האם בני המשפחה שלכם מבינים את המשמעות של עבודה מהבית ומוכנים לסייע לכם לעשות זאת? תנאי חיוני לעבודה מהבית הם תמיכה והתחייבות מצד האנשים איתם אתם חולקים את מקום המגורים שלכם. האם בני הזוג שלכם מבינים שבזמנים מסויימים אתם בבית כדי לעבוד ולא כדי לבצע מטלות שונות? האם הילדים מבינים שברגע שדלת חדר העבודה שלכם סגורה, עליהם להסתדר לבד? ללא הסיוע שלהם, זה לא יוכל להצליח.

 

במידה שתבחרו לעבוד מהבית, האם סיכויי הקידום שלכם עלולים להיפגע? ממנהלים בדרך כלל מצופה לנוכחות גבוהה במשרד. יחד עם זאת בחברות רבות היום, קיימות שעות גמישות גם לבכירים ואף יציאה בשעות מוקדמות פעם או פעמיים בשבוע.

 

אין ספק שלעבודה מהבית יש יתרונות רבים, אולם יש לה גם חסרונות והשלכות שכדאי לקחת בחשבון. אם אתם סבורים כי אופציה זו מתאימה עבורכם, כדאי בהתחלה לעשות זאת באופן חלקי, על מנת שתוכלו לבחון האם יש באפשרותכם לעבור לעבודה מהבית באופן מלא. בבחינה מדוקדקת, רבים יופתעו לגלות שדווקא במשרד קיימים התנאים שיוכלו לסייע להם לתפקד באופן מיטבי. על המעסיקים להתחשב בעובדים אלו, ולאפשר גם להם את הגמישות הנדרשת כדי שיוכלו לאזן בין חייהם הפרטיים לבין העבודה.

 

הכותבת היא מנכ"לית נטע - המרכז לפיתוח קריירה , הפועל לסייע לנשים לממש את שאיפותיהן המקצועיות וליצור תרבות ניהול המקדמת הוגנות מגדרית

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
צילום: shutterstock
צילום: ג'ודי בן יוד
ד"ר יעל יצחקי
צילום: ג'ודי בן יוד
מומלצים