שתף קטע נבחר

לירי הטילים בים האדום יש השלכות על ישראל

המורדים החות'ים בתימן תקפו כלי שיט סעודיים, כנראה כדי לשרת את איראן. בתגובה הפסיקה סעודיה את שיט ספינותיה במצר באב אל-מנדב, ומערכה על חופש השיט שם יכולה להשפיע על ביטחון ישראל ועל כלכלתה

המורדים החות'ים בתימן, הנתמכים על-ידי איראן, תקפו בשבוע שעבר שתי מכליות נפט סעודיות בשעה שאלה הפליגו במים הבינלאומיים ממערב לעיר הנמל התימנית חודיידה, שהחות'ים שולטים בה ונלחמים על המשך האחיזה בה. מולם ניצבים כוחות הממשלה, שמקבלים תמיכה מקואליציה ערבית בהובלת סעודיה.

 

עוד סיפורים מרתקים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

תומכים של מורדים חות'ים תימן חודיידה (צילום: AFP)
המורדים החות'ים בעיר חודיידה(צילום: AFP)

מפה מיצר מצר באב אל מנדב באב אל-מנדב  ()
אחת המכליות נפגעה, אולם הנזק היה מוגבל והיא הגיעה לנמל הסעודי בג'יזאן כשספינת מלחמה סעודית מלווה אותה. לפי שעה לא ידוע ממה נפגעה המכלית, אולם בעבר כדי לתקוף כלי שיט מצפון למצר באב אל-מנדב השתמשו החות'ים בטילי חוף ים מסוג C-802, בסירות נפץ בלתי מאוישות, בסירות מהירות החמושות ברקטות ובכלי טיס בלתי מאוישים. את אמצעי הלחימה האלה סיפקה לחות'ים איראן למרות אמברגו הנשק שהטילה על המורדים בתימן מועצת הביטחון של האו"ם. החות'ים נטלו אחריות לַתקיפה בים בשבוע שעבר, אך טענו כי פגעו באוניית מלחמה סעודית ולא במכלית נפט.

 

בתגובה לתקיפה הודיעה סעודיה כי היא מפסיקה את תנועת מכליות הנפט שלה דרך מיצרי באב אל-מנדב עד שמצב ביטחון השיט שם ישתפר. עיקר הנפט שמייצאות סעודיה, עיראק ומדינות המפרץ עובר דרך מיצרי באב אל-מנדב, הים האדום ותעלת סואץ לאירופה, ולבאב אל-מנדב חשיבות אסטרטגית שכן עיקר הסחר בין אירופה לסין, להודו וליפן עובר דרך המצר. הנתיב הימי החלופי מחייב להקיף את יבשת אפריקה ולעבור דרך כף התקווה הטובה, מהלך שמאריך מאוד את משך ההפלגה ומייקר אותה.

טילים של החות'ים נגד כלי שיט. שמם: "מנדב-1" ()
טילים של החות'ים נגד כלי שיט. שמם: "מנדב-1"

הקואליציה הערבית בהובלת סעודיה התערבה במלחמת האזרחים בתימן במרץ 2015 כדי לסייע לנשיא הנבחר עבד רבו מנסור האדי, לאחר שהחות'ים כמעט השתלטו על המדינה. ניצחון חות'י בתימן היה עלול להביא לשליטה איראנית על שני המצרים החשובים לייצוא הנפט במזרח התיכון: מצר הורמוז בחופה של איראן ומצר באב אל-מנדב באמצעות בעלי בריתם החות'ים. ב-2015 הפכה מלחמת האזרחים בתימן לזירה בהתמודדות על ההגמוניה האזורית בין איראן ובעלות בריתה לבין הקואליציה הערבית הסונית בהובלת סעודיה.

 

בשלוש שנות הלחימה הצליחו הכוחות של ממשלת תימן בסיוע כוחות הקואליציה לשחרר את עיר הנמל החשובה עדן, שהפכה לבירה הזמנית של ממשלתו של הנשיא האדי, ולהשתלט על מרבית קו החוף של תימן החולש על מצר באב אל-מנדב והנמלים שלאורכו. ביוני 2018 החלה מתקפה של כוחות הממשלה בסיוע הקואליציה על עיר הנמל חודיידה, המצויה בידי החות'ים מאז 2014 ומהווה את צינור האספקה העיקרי שלהם. בתגובה איימו החות'ים כי אם תימשך המתקפה הם יפעלו למנוע תנועת כלי שיט במצר באב אל-מנדב, ואיום זה התממש בַּהתקפה שבוצעה בשבוע שעבר.

 

בן סלמאן, רוצח המונים: המלחמה המושתקת בתימן

 

המערכה בתימן מהווה כאמור חלק ממערכה אזורית. בעקבות נסיגת ארה"ב מהסכם הגרעין והחלטתה להטיל מחדש סנקציות על טהרן איימה איראן כי אם ייצוא הנפט שלה ייפגע, היא תסגור את מצר הורמוז ואת מצר באב אל-מנדב. נראה כי ההתקפה הנוכחית של החות'ים על המכליות הסעודיות נעשתה לא רק לקידום האינטרסים שלהם אלא גם לקידום האינטרסים של פטרוניהם בטהרן.

צוללת איראנית במצר הורמוז ()
צוללת איראנית במצר הורמוז

מפת מצר הורמוז ()

ההתקפה של החות'ים על כלי השיט הסעודיים בשבוע שעבר אינה הראשונה, ומאז 2016 כבר הותקפו כלי שיט אזרחיים שם, לרבות מכליות נפט, אבל ההתקפות הקודמות לא הובילו את סעודיה להגיב בהפסקת השיט במצר באב אל-מנדב. נראה כי מטרת המהלך הסעודי הנוכחי היא לגייס את ארה"ב, אירופה והמערכת הבינלאומית נגד החות'ים ובעלי בריתם בטהרן באמצעות איום במשבר נפט, וכך לכל הפחות לזכות בלגיטימציה בינלאומית למערכה הצפויה בחודיידה נגד החות'ים. לגיטימציה זו חשובה לסעודיה, משום שהיא נתונה לביקורת קשה באירופה ובארה"ב בשל ההאשמות שהיא פוגעת באוכלוסייה האזרחית בתימן. המערכה על חודיידה צפויה לגרום לפגיעה קשה באוכלוסייה האזרחית שם, ולהחמיר עוד יותר את המשבר ההומניטרי בתימן.

 

אף שתשומת הלב בישראל מופנית לבעיות המיידיות – בזירה הצפונית ובזירה הפלסטינית – הרי שלמערכה על חופש השיט בים האדום יש השלכות אסטרטגיות על ביטחונה של ישראל ובעיקר על כלכלתה. לפיכך ישראל נדרשת לעקוב אחר ההתפתחויות ולעודד מעורבות אמריקנית ואירופית שמטרתה להבטיח את חופש השיט בים האדום ולהרחיק את האיום האיראני מזירה זו.

 

ד"ר שאול שי הוא מנהל המחקרים של המכון למדיניות ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי הרצליה ולשעבר סגן ראש המועצה לביטחון לאומי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
נושאת מטוסים אמריקנית בים האדום
צילום: רויטרס
מומלצים