שתף קטע נבחר

משחקים לחופש: היסטוריה

עוד משחקי חברה, בלי מחשב ועם המון רגעים מרתקים. כאן אנחנו מחפשים אישים, שבטים וקצת היסטוריה. כל המשחקים שמובאים כאן הוצגו על ידי מרגלית עקביא ז"ל, בספרים "משחקי לימוד", "משחקים לכל עת" ו"משחקים עברית"

מחפשים את השבט הנכון

 

מטרת המשחק: שינון וחזרה. מנהל המשחק מצייר את מפת ארץ ישראל מחולקת לשנים-עשר השבטים. במקום לרשום את שמות השבטים הוא רושם מספרים. בהישמע הפקודה "החל!" רושם כל משתתף על הדף שלו את המספר ושם השבט המתאים לו לפי דעתו.

 

מנהל המשחק בודק את הרשימה ומזכה כל שם נכון בנקודה. מי שדייק ברשימתו וקיבל מספר נקודות רב יותר - זוכה. אם לשני משחקים מספר נקודות שווה, זוכה זה שגמר ראשון.

 

סביבון, כדור ותשובה נכונה אחת

 

מטרת המשחק: חזרה משעשעת. הכל עומדים או יושבים במעגל. משחק אחד עומד במרכז המעגל, מסובב את הסביבון ושואל שאלה היסטורית. תחילה אינו פונה למשתתף מסויים, אלא לקבוצה כולה, אבל כאשר הסביבון נוטה ליפול או להעצר, הוא נוקב בשמו של אחד המשחקים, ועל הנשאל להשיב תשובה לשאלה. השיב הנשאל תשובה כהלכה, בטרם נפל הסביבון, עובר הסביבון לידיו והוא ישאל את השאלה הבאה. השיב תשובה שלא כהלכה, או שאחר בתשובתו - יוסיף השואל הקודם לסובב את הסביבון ולשאול שאלה. במקום סביבון רגיל אפשר להשתמש בבקבוק.

 

…או בכדור

 

המשחק אינו שונה מהמשחק "בסביבון", שתואר לעיל, אלא שהמשתמשים בו בכדור ולא בסביבון. המשחק, העומד במרכז המעגל, שואל שאלה, זורק את הכדור למעלה, והנשאל צריך להשיב את תשובתו ולתפוס את הכדור. הצליח בשתי המשימות, יתפוס את מקומו של השואל הקודם. נפל הכדור ולא נתפס, או התשובה אינה כהלכה - חייב השואל עצמו להשיב את התשובה הנכונה וישאל שוב.

 

שמות ומושגים הקשורים בנושא

 

מנהל המשחק משמיע שם של נושא שנלמד לאחרונה. בידי התלמידים, היושבים כל אחד במקומו, גליון ניר ועיפרון. לאחר שהושמע הנושא, הם רושמים במהירות שמות ומונחים הקשורים בנושא הנלמד, כגון שמות שליטים, תאריכים, מרכזי עלילה, אישים תנועות פוליטיות, תרבותיות, כלכליות וכיו"ב. פעולה זו תמשך זמן קצוב, ולא יותר מחמש דקות. עתה מתחילים התלמידים לקרוא בקול את המילים שרשמו, מלה לאיש לפי התור.

 

תלמיד שהשמיע מלה שלא נרשמה על ידי חבריו - רושם ליד מלה זו את הספרה 3. מצא רק שותף אחד למילה זו - רושם כל אחד לעצמו את הספרה 2. נרשמה המילה על ידי תלמידים אחדים (משלושה ומעלה) - ירשום כל אחד ליד המילה שברשימתו את הספרה 1. בתום הקריאה מסכם כל תלמיד את נקודותיו ובעל הסכום הגדול ביותר - זכה. רצוי, לנוחיות המשחקים, שהמילים ירשמו בטור אנכי, זו מתחת לזו, ולא בשורה אופקית.

 

בינגו היסטורי: הראשון שגומר צועק

 

על נייר מכינים טבלאות ( 10X20 ס"מ). כל טבלה מחולקת למשבצות בגודל של 2X2 ס"מ. כן מכינים מספר רב של ריבועים בגודל של 2X2 ס"מ. בכל משבצת שבטבלה ירשם שם של מאורע הסטורי, שדה קרב, שליט וכיו"ב. בריבועים הקטנים ירשמו תאריכים היסטוריים או דברי ליווי הקשורים בנושאים שנרשמו בטבלאות. משמיעים את הכתוב בכרטיס, והמשחק שברשותו המשבצת המתאימה, מקבל את הכרטיס ומכסה בו את המשבצת. זוכה - מי שכיסה ראשון את כל משבצותיו בריבועים הקטנים.

 

מגלים וזוכים: מה קרה? מתי? איפה?

 

מנהל המשחק מכין כרטיסים קטנים הרבה (או במקומם - פיסות ניר לא גדולות) ורושם בהם שאלות היסטוריות, תאריכים, שמות של שליטים ושושלות, מאורעות היסטוריים חשובים, שמות מקומות, שנתרחשו בהם עלילות הסטוריות וכיו"ב.

המשחקים יושבים במעגל. מנהל המשחק נותן כרטיס למשחק הראשון ומורה לו להשמיע את הכתוב, ולהשיב על השאלה, או להסביר את מהותו של התאריך, טיבו של האתר וכו'. אם המשתתף השיב נכון - הוא זוכה בכרטיס. שגה - נמסר הכרטיס עובר לשכנו. בסוף המשחק מנצח מי שבידיו מספר הכרטיסים הגדול ביותר.

 

ראשי ממשלות במהירות הברק

 

משרטטים על הרצפה קווים אחדים, במרחק של כ-40 ס"מ זה מזה. המשתתפים עומדים על הקו המרוחק ביותר ממנהל המשחק. הוא "מבריק" (מראה במהירות הברק) כרטיס, ובו תאריך, שם של שר או ראש ממשלה בארץ ובעולם, אתר היסטורי, או שאלה קצרה. מי שמזהה ראשון את הכתוב על הכרטיס, או משיב נכון על השאלה שכתובה עליו - צועד קדימה אל הקו הסמוך. המגיע ראשון אל הקו הראשון - מקבל את תפקיד "המבריק" בהמשך המשחק.

 

מי יודע מה קרה בתאריך זה?

 

מנהל המשחק רושם שורה של מספרים. כל מספר הוא תאריך, המציין מקרה היסטורי מסוים. על המשתתפים לרשום את האירועים בהתאם לתאריכים הנתונים. לאחר שעבר הזמן שהוקצב מראש, קוראים המשתתפים בזה אחר זה את רשימת האירועים, וכל משתתף זוכה במספר נקודות כמספר האירועים שהצליח לזהות כראוי. הנה רשימת תאריכים לדוגמא:

  • 1492 (גירוש ספרד)

  • 1492 (גילוי אמריקה)

  • 1881 (סופות בנגב - הפרעות בדרום רוסיה: העליה הראשונה)

  • 1897 (הקונגרס הראשון)

  • 1904 (מות הרצל)

  • 1948/9 (מלחמת הקוממיות)

  • 1982 (מלחמת לבנון)

 

מה לא נכון?

 

מנהל המשחק מתאר טיול שערך כביכול בארץ או בחו"ל, ומשלב בו עובדות או שמות לא נכונים. המגלה טעות מכריז "לא נכון!" וזוכה בנקודה. אם הוא גם יודע גם לתקן את הטעות, הוא זוכה בנקודה נוספת. אם אינו יודע לתקן, שואלים מישהו אחר, ומזכים אותו בנקודה אם השיב נכון.

 

חיפוש אחרי שמות

 

המשתתפים מחזיקים בידיהם כלי כתיבה ונייר. אחרי שהחליטו על נושא, למשל שמות הרים, הכל מוכן למשחק. מנהל המשחק אומר: כתבו שמות הרים המתחילים באות א'. המשחקים רושמים על פיסות הניר שלהם את כל שמות ההרים הידועים להם, המתחילים באות א': למשל: אררט, אלפים, אטלס, אורל, וכו'. בסיום בודק מנהל המשחק את השמות, ומזכה כל אחד בהתאם למספר המקומות שידע. דוגמאות לנושאים: שמות ערים, ארצות, אגמים וכו'.

 

מי קדם למי?

 

מנהל המשחק מכין רשימה של שמות אישים או אירועים, בקבוצות של 2-3-4 שמות, הוא קורא לאט את קבוצת השמות הראשונה ומחכה. המשתתף שקרא ראשון את השם שהיה ראשון מבחינה כרונולוגית - זוכה בנקודה.

 

שמות מסורסים בהיסטוריה

 

מנהל המשחק רושם רשימה של שמות גיבורים בהיסטוריה בצורה מסורסת. למשל סאסינופס (אספסינוס), הומירי (ירמיהו), רינקטה (קטרינה), מחניה (נחמיה). על המשתתפים לרשום את השם כתקנו. עם גמר הזמן שהוקצב מראש, קורא אחד המשתתפים את הרשימה, וכל שם שנמצא זוכה בנקודה. נקודה נוספת נותנים למשתתף שהיה יחידי בזיהוי שם מסויים.

 

כן, לא, לא יודע

 

אחד המשחקים נשלח החוצה. הנותרים בוחרים באישיות או במאורע היסטורי וקוראים ליוצא לחזור. עליו למצוא בעזרת שאלות, במה או במי בחרו. הנשאלים עונים רק: כן, לא או לא יודע (במקרה של ספקות). לדוגמא: המשחקים בחרו במלך שלמה. על השואל לשאול שאלות כאלה בערך: האם זה מאורע? אישיות? האם זה שופט? נביא? או מלך? האם מלך על חלק מישראל? על כל ישראל? האם היו מלחמו בזמנו? ולפי התשובות מתקבלות אפשר להוסיף שאלות עד שמוצאים במה או במי בחרו.

 

הערה למנהל המשחק - את המשחק אפשר לשחק גם בצורה זו: מנהל המשחק הוא בוחר הנעלם והמשחקים הם השואלים. מי ימצא ראשון את הנעלם? אפשר לשחק גם בצורה זו: הכל מחולקים לשתי קבוצות - שניים היודעים את השם עונים לקבוצות המתנגדות. איזו קבוצה תימצא ראשונה את השם?

 

משחקים נוספים:

הפעלה

מילים

מקומות

צבע, קול, חי וצומח

 
פורסם לראשונה 17.03.03, 14:08

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
השאלה תתחיל מייד
השאלה תתחיל מייד
והיא קשורה באישיות הזאת
והיא קשורה באישיות הזאת
צילום: לע"מ
מומלצים