סקודה רומסטר בדרך, למרות הכל
קונצרן פולקסווגן צפוי לאשר כבר בחודש הקרוב את תכנית הפיתוח הסופית של סקודה רומסטר, מי שנראה כמו אחד מכלי הרכב המעניינים והמקוריים שפגשנו לאחרונה. האמנם?
אנשי יחסי הציבור של אודי, סיאט וסקודה, כולן בנות מכובדות לקונצרן פולקסווגן הענק, מוכנים להישבע בכל מפגש עם עיתונאים כי כל מכונית חדשה בארסנל שלהן, היא פרי פיתוח עצמאי ומנותק לחלוטין מחיבוק הדוב של קונצרן האם. ואת זה הם עושים בהתלהבות ושכנוע עצמי יוצא דופן, ואחיד באופן חשוד.
וכך הם יסבירו חזור והסבר, בגרמנית, ספרדית, צ'כית או אנגלית, כי "אנחנו אחראים על הפיתוח, ובסך הכל עושים שימוש במרכיבים של פולקסווגן". אלא שבשיחות אישיות יותר, יספרו בלחישה כי התמונה הרבה יותר מורכבת. כי אנשי המרכז בוולפסבורג, ביתה של פולקסווגן, לא רק יודעים בדיוק מה קורה בחברות הבת שלהם. הם גם מעורבים בכל שלב מרגע הרעיון ועד לפס הייצור, יודעים מה עושים עם המכללים שלהם ומטפלים אישית בכיול, הסבות ושינויים נדרשים.
רומסטר מי?
וכך בשעת לילה מאוחרת במסגרת השקת הגולף החדשה, הצלחתי סוף סוף לדובב את עמיתי לשיחה, אחד מאנשי הקונצרן המעורבים ב"פרויקטים חיצוניים", אשר הסכים לחשוף מעט רכילות אודות אחד הרעיונות המעניינים עליהם שמעתי לאחרונה.
מדובר ברומסטר אשר נחשף בתערוכת פרנקפורט כמכונית תצוגה, והפתיע למעשה את כל תעשיית הרכב, זו שלא ציפתה לשום דבר בסגנון זה מסקודה. ולמרות שבתחילה זה נראה כמו דרך נוספת לנסות ולמשוך קצת-יותר-קהל אל הדוכן של היצרן, בפועל מדובר ברכב רציני לחלוטין. וכן, גם פולקסווגן חושבים ככה.
כל כך רציניים, עד כי לטענת אנשי הקונצרן, החלטה סופית בעניין זה צריכה להילקח תוך חודש ימים לערך. ובעצם, מדובר כנראה בצעד פורמלי בלבד. שכן סקודה ופולקסווגן החליטו זה מכבר כי הרומסטר המעניין אכן יגיע לפס הייצור, תוך מעט יותר משנתיים.
בסיס קטן לענק
אלא שמעניין מכל הוא המידע שמסר לי האיש החביב שמולי. בעיקר זה הנוגע למרכיבים העתידים לשכון מתחת למרכב. בסיס הגלגלים יעמוד כנראה על 271 ס"מ, וזה הרבה ללא ספק. ומי תעניק את הפלטפורמה הנדרשת? האם למשל יהיה זה הטוראן של פולקסווגן שישמש כבסיס? לא ממש. אורכו של הרומסטר-תצוגה מטעה במקצת, ובכל מקרה הוא אמור להתבסס על שתי פלטפורמות קיימות.
ולכן, למרות ממדיו הנדיבים, חלקו הקדמי של הרומסטר יעשה שימוש במרכיבי פלטפורמה קטנה, זו המשמשת את הפולו, הפאביה והאיביזה. ומה מאחור? הרי לאור ייעוד שהוא יותר מנסיעה עירונית בלבד, צריך משהו מסיבי יותר, וגם את בסיס הגלגלים צריך להאריך לעומת הפולו. לכן יוצב שם כנראה המתלה האחורי - עם קורת מתח וזרועות עוקבות - של הגולף, היוצאת כמובן.
האם לא שווה היה לפולקסווגן לרתום למשימה את פלטפורמת הגולף הקודמת בשלמותה, זו המשמשת הרי גם את האוקטביה הגדולה יותר? התשובה אינה מאחרת לבוא. כדי לשמור על מידות קומפקטיות של מכונית התצוגה - עם 405 ס"מ מפגוש לפגוש, הרומסטר קצר מהפאביה סטיישן – חייבים היו חלק קדמי קטן וקצר. לא בדיוק מה שמציעה הגולף.
אגב, הבחירה בפלטפורמת הפולו לחלק הקדמי מאפשרת לשמור מרכיבים וטכנולוגיה חדשה החודרת כעת לכל פינה בקונצרן, כמו הגה כוח חשמלי למשל. והסיבה העיקרית היא הניסיון הנואש לחסוך במחיר היכן שרק אפשר. ולכן למשל יכול היצרן "לבנות" על מנועים בנפחים של בין 1.2 ליטר קטנטן, עד וכולל לוגם הסולר הגדול (TDI) בנפח 1.9 ליטר ושלל הספקים מרביים.
תפקידים וגרסאות
אבל השאלה הגדולה מכולן היא מה בעצם רוצים סקודה להשיג עם המכונית הזו, ומעניין אף יותר, מדוע יעניקו לה "אור ירוק" בפולקסווגן. ובכן, התשובה היא כי הרומסטר אמור בסופו של דבר לענות של שני צרכים. בגרסה אחת הוא יאפשר להציג מיניוואן קומפקטי, עם ממדים בין אופל מריבה לרנו סניק, תג-מחיר זול מהרנו וממדים מכובדים מהאופל. בגרסה שנייה הוא יאפשר אלטרנטיבה לסיטרואן ברלינגו ורנו קנגו - אתם יודעים, מסחריות קטנות ואופנתיות.
רגע, אבל פולקסווגן הציגה הרי קאדי חדש, האמור להתמודד בדיוק שם. לא תופתעו על-כן לדעת כי גם כאן, המחיר ידבר. בניגוד לקאדי החדש-לחלוטין, תהיה סקודה מסוגלת - בזכות מרכיבים זולים וקיימים על המדף זה שנים - להציע מחירים תחרותיים בהרבה. עוד מוסיפים ולוחשים לי כי לא צריך יהיה להתפלא אם לפתע תצוץ מאי שם גרסת טנדר-פתוח, יורשת מודרנית לטנדר הארכאי שהתבסס בזמנו על הפליסיה הנושנה.
וכאילו שיש צורך לסיים במחווה דרמטית במיוחד, מספר לי איש שיחי (המעונין להישאר בעילום שם) כי אנשי פולקסווגן אפילו אינם מתעלמים מהאפשרות לשווק בעתיד רומסטר-רודסטר, גרסת שני-מושבים-גג-נפתח למכונית הזו. "זה החל אמנם כבדיחה" הוא אומר, "אבל אנחנו לא מוציאים מכלל אפשרות שיום אחד נוזמן לסייע לצ'כים בפיתוח גרסה ספורטיבית עם מערך מתלים משופר". שיהיה.
סקודה רומסטר
בדרך
מרכיבים של פולקסווגן
פיתוח עצמאי
עם פיקוח צמוד של פולקסווגן
צילום: איי פי
מומלצים