שתף קטע נבחר

המדריך לכביש 6

מחר יושלם קטע נוסף בכביש האגרה הראשון בארץ. כדי שלא תופתעו, הנה שוב דרכי תשלום, תעריפים, מסלולי הצטרפות, אפילו חישובי כדאיות וקנסות ללא פרופורציה

מחר, לקראת ערב, יפתח לתנועה הקטע האחרון בכביש חוצה ישראל. קטע זה, בין מחלף עירון (ליד חדרה) למחלף ניצני עוז (ליד נתניה), משלים את הקטע המרכזי של הפרויקט הגדול. עם פתיחת הקטע האחרון משתרע הכביש לאורך 86 ק"מ, ממחלף שורק בדרום (ליד גדרה, צומת ראם, מסמיה) ועד מחלף עירון בצפון. להלן מדריך מלא ובו תעריפים, דרכי תשלום, מסלולי הצטרפות, חישובי כדאיות וכמובן עלות הקנסות של המשתמטים מתשלום.

 

מאיפה לאיפה

 

הקטע החדש יאפשר לנוסעים מכיוון צפון (חיפה, חדרה או נתניה), להגיע לכיוון פ"ת, ראש-העין, נתב"ג, מודיעין, צומת מסמיה, גדרה והדרום, תוך עקיפת גוש דן הפקוק לא פעם. לדברי אהוד סביון, מנכ"ל דרך ארץ, החברה הזכיינית, הקטע החדש יקל גם על הנוסעים בין חיפה, חדרה ועפולה, לירושלים או באר-שבע ולכיוון ההפוך. לטענתו, זמן הנסיעה מאזור חדרה, פרדס-חנה והשרון הצפוני לאזור גדרה, מסמיה וצמת ראם, יעמוד מעתה על כ-45 דקות בלבד.

 

המעוניינים לעלות על כביש 6 מאזור חדרה, ידרשו לנסוע מזרחה מכביש 4 או מכביש החוף, ולעלות במחלף עירון ליד קיבוץ ברקאי. הנוסעים בכיוון השני צריכים לנסוע מצומת מגידו מערבה על כביש 65, ולעלות על כביש 6 לכיוון דרום במחלף עירון.

 

אבל יש גם בעיות: מע"צ מחוייבת לבנות כבישי רוחב ליציאות וכניסות מכביש חוצה ישראל, אך עדיין לא השלימה את המשימה. כך קורה שניתן להגיע תוך 12 דקות בלבד לכפר-סבא, אבל זמן היציאה משם בשעות מסוימות יכול להגיע לחצי שעה. בסורק שבאשדוד המצב דומה, ואילו כבישים שמתוכננים למודיעין וראשל"צ, רעננה וכביש החוף, פתח תקוה וקרית אונו, רחוקים בינתיים מפתיחה.

 

ואיך גובים ומשלמים?

 

כידוע, בכביש חוצה ישראל אין שערי כניסה והמתנה בעמדות תשלום. אבל כרגיל, אין טוב בלי רע. מי שטועה ונכנס, מחויב בתשלום ואין דרך חזרה. מצלמות המותקנות על שערי האגרה ביציאות ובכניסות, מזהות אוטומטית את הנכנסים, מחשבי משרד הרישוי מאתרים את השם, והחשבונית נשלחת בדואר אחת לחודש. מנויים משלמים בהוראת קבע.

 

ואם כבר מנויים, אז כמה משלמים? ראשית, המחיר נקבע לפי מספר משתנים. למשל סוג הלקוח: "מנוי פסקל" (מכשיר אלקטרוני המוצמד לשמשת החלון), "וידאו" או "נוסע מזדמן". משתנה אחר הוא מרחק הנסיעה, וזה נקבע בין שלושה קטעים, ארבעה או חמישה (כל קטע תחום בין שני מחלפים). משתנה אחרון הוא סוג הרכב - "פרטי", "מסחרי" או "אופנוע".

 

מחירי תשעת קטעי האגרה, נקבעים לפי שלוש רמות מחיר: עד שלושה קטעים יחויב המשתמש במינימום של 6.5 שקלים. ארבעה קטעים עולים לפחות 8.6 שקלים, וחמישה יעלו 11 שקלים. אגב, לחברה זכות חוקית לעדכן את המחירים האמורים פעמיים בשנה, בהתאם למדד. האם ניתן להוזיל? כן, למשל בעזרת מנוי "פסקל", שמוזיל במחצית. כדי להיות מנוי צריך צ'ק ביטחון בסך 160 שקלים עבור מכשיר אלקטרוני המודבק על השמשה, המנוי הוא בהרשאה של כרטיס אשראי או הוראת קבע. סך הכל - רכב פרטי ישלם רק 6.8 שקלים עבור שלושה קטעים, 12.77 שקלים.

 

ויש עוד. מנוי וידיאו, המזוהה באמצעות צילום לוחית הרישוי, יוזיל את דמי השימוש רק ב-25%. וכדאי תמיד לזכור כי מי שנכנס סתם כך לכביש, כמשתמש מזדמן, ישלם מחיר מרבי. צריך על כן לקחת בחשבון כי נקודות מכירה פזורות בכביש עצמו, בקניונים גדולים ותחנות דלק מסוימות. וגם שאגרת הנסיעה בכביש מוכרת כהוצאת רכב לצרכי מס.

 

נתקעתם? רכבי שירות של החברה מפטרלים סביב השעון ומסייעים לרכב תקוע, כולל החלפת צמיג עם תקר, מילוי דלק חירום והוספת מים לרדיאטור. השירות ניתן בחינם.

 

חוקים, קנסות

 

חשוב לדעת. משטרת התנועה מציבה גם בכביש זה מכמונות מהירות. מהירות הנסיעה המותרת היא 110 קמ"ש, איכות הסלילה הטובה ומיעוט המכוניות היחסי, עלולים לגרום לנהג לאובדן ריכוז ומעבר על החוק. שימו לב, הקנס הוא לא רק הרבה כסף, אלא גם סכנת שלילת רישיון הנהיגה.

 

וכולכם ודאי שמעתם על הקנסות המוטלים על משתמשים בכביש, שלא הסדירו ענייניהם בזמן. כדי להכניס סדר לדברים, ראוי להזכיר כי יש בכל זאת חוק "כביש אגרה", ואליו כולנו מחוייבים. אותו חוק איפשר בזמנו לזכייניות לגבות קנסות של החל מ-63 שקלים עבור כל נסיעה שלא שולמה, וזה הרבה. בספטמבר הופחת הקנס ל-37.5 שקלים. עדיין, הימנעות מתשלום כחוק עלול להביא את עלות השימוש בקטע אחד לסכומים דימיוניים, ועל כך כתבנו כבר בעבר.

 

אגב, מי שקיבל קנס לראשונה, מקבל הזדמנות בת חודש לשלם בדואר רשום. ערעור על קנסות יש לשלוח בכתב לפורום פנימי של החברה, הדן בכל מקרה לגופו. כמו-כן פעילה ועדת ערר של משרד התחבורה. מה עוד? אם לא שילמתם באופן מצטבר ועברתם בכביש, זכאית החברה לעצור אתכם, להחרים את הרכב למגרש חנייה וללוות אתכם אחר כבוד לאוטובוס.

 

מתי כדאי להשתמש בכביש? בשעות העומס. חברת חשב מצאה כי החסכון לרכב פרטי עם מנוע בנפח 1,600 סמ"ק יכול להיות בין 1.65 שקל לנסיעה ל-19.73 שקל לנסיעה. ברכב מסחרי החיסכון הוא בין 20.5 ל-46 שקל. החסכון בהוצאות אחזקת הרכב מגיעה ל-7% (5.7 אגורות לק"מ). וכמובן, זמן שווה כסף.

 

מה הלאה? חברת כביש חוצה ישראל מטפלת כעת בחלקים המשלימים של הקטע המרכזי, מצפון ומדרום. בקטע 18, הקטע הצפוני שאורכו 17 ק"מ, בין כביש 65 (נחל עירון) לכביש 70 (צומת אליקים), יצא מכרז לבחירת זכיין שיבנה שבעה ק"מ ראשונים של הקטע. בדרום, בקטעים 19 ו-20, ממחלף שורק ועד אחוזם (בית קמה), מבצעת החברה עבודות נוספות בהיקף 60 מיליון שקלים, העומדות לקראת סיומן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מיכאל קרמר
יש גם ירוק
צילום: מיכאל קרמר
צילום: מאיר פרטוש
ויש גם שילוט
צילום: מאיר פרטוש
צילום: מאיר פרטוש
ויש גם תשתית
צילום: מאיר פרטוש
צילום: צביקה טישלר
ויש גם יהודה וילק
צילום: צביקה טישלר
צילום: ישראל סימיונסקי
ויש גם עשירים במדינה
צילום: ישראל סימיונסקי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים