שתף קטע נבחר

לנצח את קינג קונג: רפטינג בטורקיה

בעוד שנים ספורות לא יהיה ניתן עוד לעשות רפטינג בנהר הצ'ורו הטורקי. עד שזה יקרה, מציע הנהר הרפתקאה אמיתית, כזו שתחזיק אתכם דרוכים ותטלטל אתכם כהוגן. ואם חייבים, אז כן, השטיחים זולים

אזור הרי הקצ'קאר בצפון מזרח טורקיה, יעד פופולארי מאוד בקרב התיירים הישראלים הרפתקנים, עומד לשנות את פניו ללא הכר. סכר עומד להיבנות בנהר הצ'ורו, בין הרכס המזרחי של הרי הפונטוס ובין הרי הקצ'קאר. בעוד מספר שנים ישתנו פני 'הפנינה של טורקיה' לעד.

 

הסכר נבנה על מנת לייצר חשמל נקי סביבתית וזול יחסית. המחיר הוא הרס המערכת האקולוגית של הצ'ורו (נושא הראוי לכתבה נפרדת), העברת תושבים רבים לאזורים אחרים בטורקיה (ולזה נתייחס בהמשך), וכמובן, חיסול טיולי הרפטינג. קצת קשה לעשות רפטינג על אגם.

 

אזור הקצ'קאר הוא אזור מרתק: פסגות הרים מושלגות ועמקים גבוהים המושכים חובבי טרקים, אין סוף דרכי עפר לטיולי ג'יפים, יערות גשם במדרונות הצפוניים בואכה הים השחור, אגמים כחולים וצלולים, מצודות סלג'וקיות מבוצרות ושרידי תרבויות עתיקות ומפוארות. זה לצד זה חיים כורדים, גרוזינים, אזרים וכמובן טורקים.

 

לנהר הצ'ורו המנקז את הרי הקצ'קאר שבצפון מזרח טורקיה, יש קצב חיים משלו, קצב שאין לו כמעט השפעה על האנשים שחיים על גדותיו. להבדיל ממרבית הנהרות בעולם הם אינם חיים עליו או ממנו - הם חיים איתו.

 

התושבים מסבירי פנים וחביבים לכל מבקר. האדיבות שלהם מסייעת לתקשורת הבין אישית, היות ורובם דוברים טורקית בלבד. רק מעטים מדברים גרמנית או אנגלית בסיסית.  

 

כדי להצטרף למסע הרפטינג בנהר הצ'ורו השכמנו לטיסת בוקר מוקדמת מתל-אביב לארזורום, עיר המחוז המרכזית של צפון מזרח טורקיה. פרט לדרך משובשת אחת העוברת במקביל לנהר כמעט שאין דרכים נוספות באזור. הדולמוש (המיניבוס המקומי), התפתל איתנו ועם כל הציוד במשך 5 שעות. במהלך הנסיעה עצרנו, בשביל המזל, ליד קן חסידה בשולי הדרך - מסורת מקובלת בקרב מדריכי הרפטינג שאין כמותם להאמין באמונות תפלות.

 

כמו קליפות אגוז

 

למחרת בבוקר, עם היציאה לשיט, התחלנו להתפעם מעוצמתו של הנהר. זרימת המים, אפילו בקטעים השקטים, אחוזת תזזית. לאחר כשעתיים של תרגולות בטיחות והסברים הגענו אל הכפר ISPIR ואל האשד הראשון. עצרנו בגדה הימנית ותצפתנו - לפני כל מעבר אשד חייבים למפות את הנתיבים הבטוחים ואזורי הסכנה. אשד בלתי עביר מחייב מעקף ברגל או בעזרת מערכות חבלים וטבעות שהיו ברשותנו. מהגדה הסלעית לא נראה האשד בעייתי במיוחד. 

 

צמד סירות ראשון יצא לדרך. הסתבר שהאשד היה חזק יותר מהצפוי. גלים בגובה 5 מטרים פילחו את זרם המים והסירות נראו כקליפת אגוז בים סוער. רק צעקות נחרצות של אורן, מדריך רפטינג ותיק ומיומן "לקפוץ ימינה, להחזיק חזק" השאירו את כולם על הסירה. היתה זו אזהרה לבאות והכנה לשיעור שאנחנו עומדים לקבל על עוצמתו של הטבע. 

 

את היום שלמחרת פתחנו באשד ה"בוקר טוב" - הרי מים גועשים שמסתיימים במפל. האשד מדורג בדרגה 5+ בסולם האשדים (דרגה 6 אינה עבירה לרפטינג). ההרגשה הייתה עוצמתית. כולם חתרו בחזקה, הסירה הצהובה התרוממה לזווית של כ-70 מעלות בגלל גל קדמי גדול, אחזנו בחזקה בחבלי הסירה ולמזלנו לא התהפכנו – עברנו גם את האשד הזה בשלום.

 

מכאן המשיך הצ'ורו לשמור אותנו דרוכים וערניים: אין סוף אשדים קטנים וכמה גדולים ועצומים, בורות נהר היכולים להפוך סירה בקלות, מפלים ומערבולות בתמהיל מפחיד ומרתק. לא פלא שבאליפות העולם ברפטינג, שנערכה בצ'ורו בשנת 1994, הוא הוגדר רשמית כאחד מעשרת נהרות הרפטינג הטובים בעולם.

 

פינוי חד צדדי

 

למרות הפופולריות ההולכת וגואה של ספורט הרפטינג, מראה הסירות הצהובות במורד האשדים עדיין מוציא אל הגשרים והגדות צעירים, זקנים וטף שמריעים ומברכים בברכת הדרך. התושבים חייכניים, מסבירי פנים ואדיבים. בניגוד לכפריים במקומות אחרים בעולם, הם מודים לך שצילמת אותם.

 

בערך באמצע מהלכו של הנהר, ברום של 800 מטרים, שוכנת העיירה יוסופלי שהיא העיירה הגדולה לאורך הנהר. עד היום היא שמשה כשער הכניסה להרים ותושביה אירחו את מטפסי ההרים וחובבי הטרקים שעלו אל הרי הקצ'קאר. כיום, דבר אחר מעסיק את התושבים: הסכר שבונים על הנהר יציף את העיירה.

 

עברנו ליד בית קפה בו הסבו גברים בגילאים שונים, שותים תה של צהרי היום ומשחקים שש-בש. למרות איש מהם לא דיבר אנגלית והטורקית שבפינו לא הייתה מהמשובחות – הם הזמינו אותנו לשבת עימם. הם הסבירו שהממשלה נתנה להם שטחים מסביב לאנקרה במקום אלו שיוצפו. הם לא התלוננו על שווי האדמה או הערך הכספי, אלא רק על הצורך להתנתק מההרים שמאכלסים אותם ואת משפחותיהם כבר עשרות דורות.

 

מיוסופלי נכנסים לקטע הנהר המדהים והסוער ביותר – הקניון. קטע נהר באורך 25 ק"מ משובץ בעשרות אשדים בדרגה 5 העונים לשמות כמו 'האוטובוס', 'הבתולה', 'ה-S הגדולה', 'גלי ההימלאיה' והגדול באשדי הצ'ורו: 'הקינג קונג'.

 

ככל שעוברים הימים וגדל הניסיון, כך גם גדלה החדווה בהתמודדות עם האשדים הגדולים. אם בתחילת השייט כל כניסה לאשד מלווה בחרדה גדולה ובתהיות קיומיות על מה אנחנו בכלל עושים כאן, הרי שלקראת סיומו, חמישה ימים מאוחר יותר, ההתמודדות עם גלי ענק של 6 מטרים מלווה בצרחות גיל רמות.

 

אחרי ששרדנו את האשדים ובצער רב קיפלנו את הסירות, עברנו בדרכנו הביתה בחמאם שבארזורום.  טורקיה, אתם יודעים.

 

מידע שימושי

 

חברות שמארגנות טיולי רפטינג בצ'ורו:

 

  • Alternatif – חברה טורקית שמושבה באיסטנבול.
  • Waterbynature – חברת בריטית המתמחה גם בטיולי קיאקים.

 

מקומות מומלצים באזור:

 

  •  ארזורום (Erzurum): בירת מזרח טורקיה. עיר עתיקה צבעונית ומיוחדת שדבר לא השתנה בה במשך מאות בשנים. ארזורום הייתה לב ליבה של האימפריה הסלג'וקית (גרגוריה) ושמשה כעיר מסחר חשובה על דרך המשי שהובילה מסין לאירופה.
  • יוסופאלי (Yusupeli): עיירת התיירות של צפון מזרח טורקיה, משמשת כבסיס יציאה לטרקים והרפטינג באזור. 
  • הרי הקצ'קאר: מציעים מגוון רחב של מסלולי טרקים בפסגות המושלגות, נקודות יציאה מומלצות הכפר בראל או לחילופין הכפר יאילאלר (ניתן לצאת לטרקים בליווי מדריכים מקומיים ופרדות לנשיאת הציוד).
  • טרבזון: עיר נמל חשובה על שפת הים השחור, העיר מפורסמת בשוק הפשפשים הגדול שבה. כ-45 דקות נסיעה ממנה: מנזר הבתולה בסומלא. מנזר מדהים, חצוב באבן, תלוי על צוק בגובה 270 מטרים בתוך יער גשם סבוך. מאוד מומלץ לביקור.

 

כיצד מגיעים:

 

לארזורום אפשר להגיע בטיסת פנים של חברת התעופה הטורקית ('טורקיש איירליינס') מאנטליה או מאיסטנבול. דרך זולה יותר היא נסיעה באוטובוס ציבורי מאיסטנבול (כ-20 שעות). מארזורום יש דולמושים (מיניבוסים מקומיים) ליוסופאלי. מיוסופאלי יוצאים דולמושים פעמיים ביום לכפרים מהם מתחילים את הטרקים, וכמה פעמים ביום לטרבזון שלחוף הים השחור.

 

עונה מומלצת:

 

מיוני ועד אוקטובר. יוני יולי הם החודשים הכי טובים לרפטינג -  אז הנהר גבוה וסוער. יולי ואוגוסט הם החודשים המומלצים לטרקים - הפריחה בשיאה ויש שלגים שעדיין לא הפשירו.

 

בתי מלון:

 

בארזורום וטרבזון יש בתי מלון בדרגת תיירות טובה ואכסניות זולות. בשאר המקומות בתי המלון ברמה סבירה. במהלך הרפטינג או הטרק, הלינה באוהלים.

 

 

קניות:

 

צפון מזרח טורקיה (במיוחד בארזורום) הוא אזור מצוין לקניית כלי נחושת עתיקים ושטיחים פרסיים, קווקזים, גרוזינים וטורקים העשויים בעבודת יד. האיכות מעולה המחיר מפתה. 

 

הכותב הוא מנהל חברת 'נהרות'.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מתאמצים. אחד מעשרת נהרות הרפטינג הטובים בעולם
צילום: אליעד שניידר
צפים. מיום ליום ההתמודדות הופכת קלה יותר
צילום: ברק נגן
נפגשים. המקומיים עדיין מריעים לסירות
צילום: ברק נגן
מומלצים