שתף קטע נבחר

שימוש הוגן: מאיימים ומרוויחים

מסתבר שרק מי שמאיים נהנה מהוזלות ניכרות, הדיל הכובל של אינטרנט זהב ומפה, כיצד לקבל זיכוי בנטוויז'ן, הזבלנים משתכללים, משתמשי לינוקס סובלים ועוד ענייני צרכנות

1. בזק והמנויים הוותיקים

 

בעבר התקבלו במערכת ynet תלונות חוזרות ונשנות לגבי הפרשי המחירים בין לקוחות חדשים וותיקים, בכל הנוגע לחבילות האינטרנט המהיר. היחס המפלה הזה אופייני לספקי תשתית ואינטרנט - כולם נוקטים בשיטה דומה ומציעים מבצעים אטרקטיביים למתחברים חדשים, לעומת קיפוח של הלקוחות הוותיקים והנאמנים.

 

השבוע דיווחו לנו שני גולשים נוספים, א' ו-ש' (שאינם קשורים זה לזה), שניהם לקוחות ותיקים בשירות WOW של בזק, כי התקשרו למוקד המכירות של בזק, "איימו" על אנשי השירות בהתנתקות ומעבר לחיבור באמצעות הכבלים, וראה איזה פלא: המחיר ירד בכ-50 אחוז.

 

"האשליה שמדובר בעסקה למשתמשים חדשים בלבד מופרכת", סבור א' ואילו ש' סיפר שאפילו לא צריך היה להתווכח. "אמרתי להם שאין סיבה שאמשיך לשלם את הסכום הגבוה, וביקשתי לנתק את השירות או לחילופין לקבל את המחיר של לקוחות חדשים", אמר ש', "לאחר המתנה של כמה דקות, אמרה לי המוקדנית הנחמדה שהמחיר ירד. חסכון של כ-70 שקלים לחודש בשיחת טלפון אחת".

 

בעבר טענה החברה כי לקוחות ותיקים נהנו בעבר ממבצעי ההוזלות עם ההתחברות הראשונית לתשתית, ולכן אינם זכאים לכפל מבצעים, ורק בתום תקופת ההתחייבות ניתן לשנות את תנאי ההתקשרות עם החברה. אולם, נראה כי בשטח נוצרים כללים חדשים לחלוטין.

 

בחברת בזק לא סיפקו לנו תשובות ברורות: "בזק עורכת מבצעים למצטרפים לשירות WOW ולקוחות קיימים המעוניינים לשדרג את קצב הגלישה", נמסר ממשרד הדובר, שם הסבירו כי "החברה מעוניינת לשדרג את שירות WOW גם ללקוחות קיימים לקצב גלישה גבוה, כיוון שככל שרוחב הפס גדול יותר הלקוח נהנה יותר. ייתכן אפוא שלקוחות קיימים יקבלו הצעה לשדרוג ובמחיר מבצע".

 

האם נמצאה הסיבה לצליל התפוס שנשמע בזמן האחרון במוקד השירות של בזק - מוקדני החברה מתקשרים לכל הלקוחות ומציעים להם מבצעים חדשים אטרקטיבים? ספק רב. רק לקוחות שפונים מיוזמתם נהנים ממחירים אטרקטיביים. 

 

2. זבלנים החדשים - ישנים

 

בימים האחרונים התקבלו בתיבות הדואר של גולשים רבים הודעת זבל ממכר ותיק, הלא היא החברה בעלת השם האירוני "יושרה". בתחתית ההודעה מתנוסס הטקסט "הערה: הפנייה אליך הינה בדיוור ישיר, זכותו של המקבל להמחק מן המאגר כנגד פניה כמצויין מעלה. בסיס נתונים מס': 249857. להסרה מרשימת התפוצה לחצו כאן".

 

על מנת לבדוק אם אכן מדובר פה בספאמר שהחליט לחזור בתשובה, החלטנו לבצע ניסיון ולהקליק על הקישור, על מנת שיסירו את כתובת הדואר שלנו מהרשימה. התגובה לא מיהרה להגיע בדמות מבול ספאם נוסף מצד היושרה.

 

היום (ה') שוב קיבלנו זבל דומה, מחברת Job4All, שגם היא מתהדרת, הפעם בראש ההודעה, במאגר מידע "באישור משרד המשפטים, שמספרו 867363". גם כאן ניסיון להסיר את כתובתנו מהרשימה השחורה של הזבלנים רק גרם לחברה לשלוח לנו עוד זבל.

 

מאחר ובניגוד לכלי תקשורת אחרים, אנחנו לא מוכנים לאכול לוקשים של זבלנים, פנינו לרשמת מאגרי המידע במשרד המשפטים על מנת לאשר את הפלא: זבלן רשום. ממשרד הרשמת מסרו לנו את התגובה הבאה: "מכיוון ששיש ציון של מספר מאגר, אנו סוברים שאכן הוא רשום" עם זאת, הדגישו כי הנושא נמצא בבדיקה, ותלונתו מטופלת ונבחנת לעומק.

 

ואנחנו תוהים, הכיצד מגלים אנשי משרד המשפטים תמימות כה רבה כאשר הם מניחים כי כל מי שמפרסם מספר זה או אחר של מאגר מידע רשום לכאורה הוא אכן דובר אמת, בייחוד כאשר ניסוי פשוט מגלה כי אין להם כל כוונה לעמוד מאחורי ההבטחות שלהם לגולשים? כדאי לאנשי משרד המשפטים להתעורר, כי תעשיית הזבל הנערמת ברשת עושה חוכא ואיטלולא מהחוק. אם יטרחו ויבדקו מעט לעומק, יגלו כי גם הודעות הספאם עם מספרי המאגר אינן עומדות בתנאי חוק הגנת הפרטיות.

 

3. דיל זהב

 

כאשר ד' היה מנוי של אינטרנט זהב הוא רכש חבילת גלישה במחיר 99 שקלים לחודש. באחד הימים שם לב שחייבו את הוראת הקבע שלו בסכום של 118.90 שקלים דווקא. מבירור שערך עם מוקד התמיכה הסתבר לו שהחברה מעניקה מתנה לגולשים החדשים: מנוי חינם לאתר "מפה" למשך החודש הראשון.

 

אולם, בשיחתו עם נציגת השירות הסתבר לו גם שהחל מהחודש השני, מחייבת אינטרנט זהב את הלקוח ללא ידיעתו וללא תיאום עימו - בסכום של 20 שקלים נוספים בכל חודש. "זהו טריק צרכני שבו נופלים גולשים רבים", הוא טען, ולדבריו, רק לאחר איום בהתנתקות זיכתה אותו נציגת המכירות במלוא החיוב. 

 

ומה אומרת על כך אינטרנט זהב? "לקוח חדש המצטרף לשירותי החברה יכול, על פי בחירתו, להצטרף כמנוי גם על שירותים מתקדמים, שחלקם, כגון "מפה", ניתנים ללא תשלום למשך החודש הראשון וללא התחייבות. לקוח שבחר להצטרף לשירות יכול לבטלו בתוך תקופת ההתנסות ללא תשלום"

 

"אם הלקוח החליט שלא לבטל את המנוי. הרי שהמנוי מחוייב בתשלום חודשי קבוע בהתאם לתנאי ההצטרפות - כפי שנמסר לו במפורש בעת החיבור וכפי שמופיע מפורשות בתנאי ההצטרפות לשירות שנשלחו ללקוח עם החיבור לשירות. אינטרנט זהב אינה גובה תשלום מלקוחותיה ללא בקשתם ואישורם מראש. כל לקוח שסבור כי נעשתה טעות בחשבונו מוזמן לפנות למוקד שירות הלקוחות של החברה והנושא ייבדק לגופו". ואנחנו חוזרים ואומרים: ההגינות מחייבת משלוח תזכורת בדואר אלקטרוני לגולש לקראת תום תקופת החינם, כדי שיוכל להחליט מרצונו החופשי אם הוא מעוניין להמשיך עם השירות בתשלום. הספקים יגלו כי הצרכנים מעריכים יותר את השיטה ההוגנת והיא משתלמת יותר כלכלית.

 

4. נטוויז'ן והמנויים המתוסכלים

 

הגולש י' היה מנוי של חברת נטוויז'ן, ולפני כחודש וחצי החליט להתנתק, ולעבור לחברה אחרת. על פי התרגולת הרגילה, הפנייה הטלפונית שלו הועברה לטיפול מחלקת שימור לקוחות. לאחר שחשבונו כבר נסגר, הוצעה לו הצעה נוספת, אך הוא השיב כי בשלב זה אינו מעוניין בה. "אם לא אמצא הצעה יותר מעניינת, אחזור להיות לקוח של החברה. כאשר הסתיימה השיחה, לא הייתי יותר לקוח של החברה", הוא אמר למוקדן.

 

עם זאת, במועד מאוחר יותר הסתבר לו כי מאחר ולא חזר אל החברה עם בקשה "לאשרר את הניתוק" - המשיך להיות מנוי פעיל, בלי שאיש טרח ליידע אותו על כך. "לאחר כמה שעות של שיחות טלפוניות עם מנהל המחלקה, הוצע לי זיכוי על מחצית מהסכום, אולם לא דובר על זיכוי כספי אלא על דקות גלישה, בתנאי שאחזור להיות לקוח של נטוויז'ן", מספר י'.

 

מנטוויז'ן נמסר כי לאחר בדיקה מעמיקה התברר כי "נוצרה אי הבנה בין הלקוח לבין נציג השרות". הלקוח הבין שבתום השיחה הוא מנותק ואילו הנציג הבין שהלקוח עורך סקר שוק ויחזור במידה וירצה לשנות את החבילה. בעקבות הבירור יזוכה הלקוח בפועל (זיכוי כספי הפעם - ר.ש.) החל מתאריך הניתוק". שאלנו למה נאלץ הלקוח לשעבר להמתין כחודש וחצי עד שיוחזר לו כספו, רק לאחר פניית ynet, אך לא קיבלנו תשובה מספקת.

 

5. קשים חייהם של משתמשי לינוקס

 

ב-13 ביולי פניתי למוקד התמיכה הטכנית של 012 קווי זהב כדי לקבל סיוע בקביעת הגדרות החיבור לאינטרנט עבור מערכת הפעלה לינוקס SUSE. המוקדן אמר שהם דווקא תומכים בלינוקס ונשמע גאה.

 

- טוב, אמרתי, אפשר לקבל עזרה?

- אה, לא. תומך הלינוקס שלנו מגיע פעם ביום, אוסף את כל הפניות ועונה להן.

- טוב, אמרתי, פעם גם הדואר הגיע פעם ביום. נחכה.

 

חלף יום, עברו יומיים, ורק על עצמי ועל העזרה שנמצאה באינטרנט ידעתי לסמוך. היום (ה'), בחלוף תשעה ימים, התקשר אלי התומך.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
חשבון טלפון בבזק. סיפורה של הנחה
מומלצים