שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    מחאה על היוזמה לתמוך במחזות מוזיקליים

    משרד התרבות פרסם טיוטת קריטריונים לתמיכה בהפקות מוזיקליות בהיקף של 1.5 מיליון שקל בשנה. נציגי איגודים שונים זועמים וטוענים: "זו התנהלות על גבול האי-חוקית ומה שבטוח מדובר בסרחון"

    גל מחאה נגד כוונת משרד התרבות להקציב 1.5 מיליון שקל מדי שנה להפקת מחזות מוזיקליים - כוונה עליה דווח ב-ynet.

     

    במכתב חריף שהעביר לשרה לימור לבנת איגוד האמרגנים ומפיקי אמנויות הבמה בישראל, נטען כי מדובר באפליה של שוק המפיקים הפרטי שגובלת בפגיעה בחופש העיסוק ובשיוויוניות.

    גם איגוד המוזיקאים, עיל"ם, בראשותו של דני גוטפריד, פנה במכתב לשרה ולחברי ועדת הכלכלה של הכנסת והמועצה לתרבות ולאמנות, שאישרו את המיזם.

     

    במדור תיאטרון במשרד התרבות מסרבים לאשר או להפריך את ההערכה בענף על מתח שיצר המיזם בין המדור ללשכת השרה - מתח שנובע מכך שלמרות שמדובר בתקציב ייחודי שמיועד בעיקרו לתיאטרונים, ההחלטה על המיזם לא נלקחה בשיתוף עם היושבים במדור.

     

    "אם הם טוענים שהכסף מיועד בעצם לתמוך בתזמורות שנמצאות במצב קטסטרופלי, שייתמכו ישירות בתזמורות", אומר גוטפריד, "שיכניסו את הסכום הזה לבסיס התקציב המיועד להן ולא יחלקו אותו לאלה שממילא נהנים מתקציב עתק. איפה בדיוק נמצא הכסף העודף הזה? ומה הבהילות להעביר אותו לציפי פינס (מנכ"לית ומנהלתו האמנותית של בית לסין שמפיק השנה את "שיקגו") ולחנה מוניץ (מנכ"לית האופרה שתפיק השנה גרסה מחודשת למחזמר "שלמה המלך ושלמי הסנדלר")? זה שיש איזה פקיד שמחבב מחזות זמר ואופרה ובא לו להעביר כסף לטובת העניין, שיעשה את זה מהכסף של אבא שלו ולא מכספי ציבור. זו התנהלות על גבול האי-חוקית ומה שבטוח מדובר בסרחון".

     

    גוטפריד הוסיף כי "אני לא אמון על מוסר המדינה, אבל כאזרח שעוסק במוזיקה ומוזיקאים, אני מקים קול צעקה כי מבחינה ציבורית זה לא תקין והנימוק של לכאורה 'טובת התזמורות' מרתיח אותי. אנחנו לא מטומטמים – אם רוצים לעזור לתזמורות שיעבירו את הכסף אליהן. הן כל שנה נאבקות על הנתח שלהן וכל שנה מקצצים להן את התקציבים. מה עניין תזמורות סימפוניות וקאמריות למחזות זמר? בשום מקום בעולם תזמורות שכאלה אינן משתתפות בהפקת מחזות זמר. יתרה מזאת תזמורת כמו 'סימפונט רעננה' לא מסוגלת ללוות מחזה זמר, היא תיאלץ לקחת מספר נגנים ועוד 17 איש מהשוק הפרטי שיהפכו לקבלני עבודה כמו אלה ששוכרים עובדים זרים בתנאים מגונים".

     

    יוסי פלג, מנכ"ל איגוד האמרגנים ומפיקי אמנויות הבמה, אומר: "גם ככה המדינה גמרה את השוק הפרטי עם כל ההצגות המסחריות שעולות על במת התיאטרון הרפרטוארי המסובסד מכספי מדינה. תמיכה במחזות מוזיקליים היא מכת מוות לשוק הפרטי מבחינת הפקות זמר. אין בעולם כמעט אח ורע לתמיכה ממשלית במחזות זמר מסחריים. במשרד התרבות מדברים על כך שהכספים מיועדים בפועל לתזמורות, אז שייקבעו קריטריונים שיועברו ישירות לתזמורות. במקום זה הם מבקשים שהמוסדות ה'כבדים' יפיקו בסכום של לא פחות מ-2.5 מיליון שקל מחזות זמר על מנת לקבל את התמיכה, אין בזה הגיון".

     

    במכתב עליו חתומים פלג ומיכאל תפוח, המכהן כיו"ר האיגוד, נכתב בין היתר: "זוהי חריגה המאפשרת העדפת מחזמר (ולפני המבחנים המוצעים יכול שיהיה אפילו מחזמר 'מסחרי' לועזי, על פני מחזמר עברי מקורי שהיה מאפשר עידוד ליצירה וליוצרים ישראליים. גישה זו היא בעייתית מלכתחילה, מאחר ולפי הנוסח המוצע יוענקו תמיכות אך ורק לתיאטרונים הציבוריים ולאופרה, הנהנים ממילא מנתח רציני של תקציב התמיכות בתרבות. אין לדעתנו כל עילה להגדיל את התמיכות הניתנות למוסדות אלו והנגזרות מתוך עוגת תקציב נתונה".

     

     "סיבסוד אדיר"

     

    תגובת משרד התרבות: "הטענה שרק גופים מסחריים מפיקים מחזות זמר בעולם היא מופרכת. גם ה-National Theatre בלונדון שנהנה מסיבסוד אדיר של המדינה, מעלה מדי שנה מחזות זמר שהמצליחים בהם עוברים בסופו של דבר לווסט-אנד כך למשל 'Everything Goes' ו'גרי ספרינגר: האופרה' שעבר אף הוא לאחרונה לווסט-אנד. נכון שמחזות הזמר אמנם לא נהנו מסבסוד ישיר אלא מסבסוד עקיף שהועבר לתיאטרון שהפיק אותם, אך באנגליה מדובר, כאמור, בתקציבים לתיאטרון השונים לחלוטין מאלה הקיימים בישראל.

     

    הקריטריונים לתמיכה במחזות המוזיקליים מנקדים מחזאות מקורית ישראלית ב-25% כך שבהחלט יש עידוד והעדפה לסוג זה של יצירה. עם זאת לצד זה אנו מאמינים כי ראוי לתמוך גם בקלאסיקה עולמיות שללא תמיכה לא תעלה ולראייה בשנים האחרונות לא היתה כמעט הפקה של מחזות זמר עתירי אמצעים. 'מרי לו' ו'עלי באבא ו-40 השודדים' אינם לצורך העניין נחשבים כמחזות זמר וההתייחסות שלנו היא לגלגול מודרני של אופרה".

     

    עוד מוסיפים במשרד התרבות ואומרים: "המדינה אינה יכולה לתת תמיכות למוסדות שפועלים למטרות רווח כמו מפיקים פרטיים וזה אינו תפקידה. מאחר שמדובר בהפקות בהיקף שלא נעשה בישראל, אין מדובר בתחרות מול מוצר קיים שכן השוק אינו מספק כיום את המוצר הזה והמטרה היא לפתור את כשל השוק הזה ולא לפעול למען מפיקים פרטיים שפועלים על מנת להעשיר את כיסם".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    בקרוב אצלנו: המחזמר שיקגו
    לאתר ההטבות
    מומלצים