שתף קטע נבחר

זה הספורטאז' החדש

יורשו של הקאיה ספורטאז' מוכן וממתין לאות הזינוק. פרטים ראשונים שהגיעו לידינו מבהירים כי מדובר בשינוי מהותי לעומת הדגם הקודם - והרבה דימיון ליונדאי טוסון...

זה לא סוד. בקאיה הקוריאנית עמלים ממש בימים אלה על תכניות סופיות להשקת הספורטאז' החדש. והם כנראה מאוד מרוצים מהתוצאה, אם לשפוט לפי הבעת פניו של העובד בתמונה, ושהגיעה לידינו לפני ימים אחדים. מדובר בתמונה ראשונית אך לחלוטין-לא-רשמית, המציגה לראווה את אחת היחידות הראשונות לרדת מפס הייצור בקוריאה.

 

ותמונה זו מוכיחה לנו כי קאיה בחרה כצפוי בכיוון חדש והרבה יותר אופנתי ומסוגנן לספורטאז', כזה שאינו דומה במאום לדגם היוצא. וכדי לאשר תחושות אלה, בדקנו עבורכם גם פרטים טכניים ראשוניים שדלפו ממשרדי היצרנית, והגיעו מייד לידי ynet.

 

הבסיס

 

ונתחיל בבסיס. קאיה ספורטאז' החדש פותח במקביל ליונדאי טוסון, כידוע חברת האם של הקוריאנים. שני הפרויקטים התקדמו זה לצד זה, כאשר הדגם החדש של יונדאי זוכה לכינוי-פנים "JM", ואילו זה של קאיה מכונה "KM". ומשמעות הכפילות היא שכמו בטוסון, גם הספורטאז' נשען על פלטפורמת האלנטרה והסראטו, של יונדאי וקאיה בהתאמה. וכן, בסיס הגלגלים בשני הדגמים החדשים זהה - 263 ס"מ.

 

ואם כבר מידות, הרי שגם האחרות דומות למדי. עם 435 ס"מ בין פגוש לפגוש הוא ארוך ב-2.5 ס"מ בלבד מהטוסון, ועם 169.5 ס"מ הוא גבוה ממנו ב-1.5 ס"מ. ממד הרוחב הוא 180 ס"מ, לעומת 179.5 ס"מ או 183 ס"מ בגרסה ה"מנופחת" ביונדאי. אגב, מדובר כאמור בנתונים-חצי-רשמיים, שהגיעו אלינו היישר מ"קליניקת לקוחות", מעין קבוצת מיקוד המתייחסת לדגמים חדשים של יצרניות הרכב השונות, לפני השקתם הסופית.

 

מה עוד יש לנו לספר? שנתוני מרחב הפנים בספורטאז' החדש אמורים להיות דומים לטוסון (חדשות טובות), וכך גם השימוש בדלת אחורית מפוצלת, בקרת אקלים ואפשרות תפעול ידני לתיבה האוטומטית. הרכב החדש יוצע עם הנעה קדמית או כפולה. מערכת הנעה כפולה נשלטת אלקטרונית, ממשיכה כצפוי את קווי הדימיון ליונדאי.

 

ההבדלים

 

למרות הדימיון, בקאיה הבטיחו שהם פעלו במספר דרכים כדי להעניק לספורטאז' אופי קשוח יחסית, וכנגזרת מכך יכולת שטח עדיפה. למעשה, גם אנשי יונדאי סיפרו בהשקת הטוסון שזה ההבדל העיקרי בין הכלי שלהם, המיועד בעיקר לכביש, לבין הספורטאז'. מה זה אומר, שהיונדאי מיועד לחובבי המדרכה, בעוד הספורטאז' למכורי המעלות? ימים יגידו.

 

מה עוד? כפי שניתן לראות בתמונה, קאיה בחרה בשילוב קווים מוכרים מהסורנטו ומהטוסון, אך הקנתה לספורטאז' דמיון מסוים לדגמים אמריקנים בחזית - בעיקר כאלה המגיעים מבית פורד. הסיבה לכך היא הפזילה הברורה יותר של קאיה לשוק הגדול בעולם, שיהיה החשוב ביותר מבחינתה בעתיד.

 

ואם זה אכן כך, מסתמנת בעיה מסוימת לסוכני יונדאי בארצות הברית. כבר בעבר זכו דגמי הכביש-שטח של קאיה - הסורנטו והספורטאז' - להצלחה נאה שם, שעוררה רוגז רב בקרב סוכני יונדאי-אמריקה, אחרי הכל סוכני חברת האם. אלה התחננו אצל מעסיקיהם לדגם ייחודי, שיצליח לגבור על קאיה. לפני כשנה הם קיבלו הבטחה שכזו, מן הסתם באמצעות תכניות הטוסון. והנה מסתבר להם שהבטחות לחוד, המציאות קצת שונה.

 

מנועים דומים

 

מבחר המנועים עימם יוצע הספורטאז' החדש דומה למדי לזה שפגשנו בטוסון. מדובר ביחידות ה-2.0 ליטר (143 כ"ס), V6 בנפח 2.7 ליטר (173 כ"ס) ובדיזל בנפח 2.0 ליטר (112 כ"ס). בקוריאה ישודכו לכולם תיבות אוטומטיות עם ארבעה הילוכים, אך באירופה המצב שונה. כאן, ממש כמו בטוסון, יוצעו עם תיבות אוטומטיות רק גרסאות ההנעה הכפולה של מנועי הדיזל וה-V6.

 

לסיום כדאי להזכיר כי הספורטאז' היוצא היה אחד מסיפורי ההצלחה של קאיה בעולם, ואחד הכלים המזוהים ביותר עמה. 560,000 יחידות כאלה נמכרו מאז הצגתו ב-1993, רובם מחוץ לקוריאה. אלינו יגיע הרכב באוקטובר (לתקינה), ובנובמבר יחל השיווק. מדובר בסמיכות גבוהה למדי להשקתו בספטמבר בתערוכת פאריז. גרסת הדיזל האוטומטית אמורה להיות החשובה בהיצע.

 

מחיר? בואו נראה. באופן טבעי, מחירי המכוניות המשפחתיות של יונדאי גבוהים מאלה של קאיה בדגמים מקבילים, ואילו מחירי מיניוואנים וכביש-שטח עשויים להיות יקרים יותר אצל קאיה. כך שאפשר להניח שמחיר הספורטאז' העתידי צפוי לנוע בסביבות ה-165-170 אלף שקלים, מחיר הפתיחה פחות-או-יותר של יונדאי טוסון. ואל תתפסו אותנו במילה.

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
קאיה ספורטאז' החדש, על פס הייצור
קאיה ספורטאז' החדש, על פס הייצור
הדימיון לטוסון של יונדאי ניכר
הדימיון לטוסון של יונדאי ניכר
מומלצים