רגע, אז יש למדינה כסף?
ועדת המכרזים של מינהל הרכב הממשלתי בחרה את כלי הרכב שישמשו מנהלים בכירים במשרדי ממשלה. השאלה המתבקשת היא למה הם כל-כך יקרים
המנהלים הכללים של משרדי הממשלה ייהנו החל מה-1 בספטמבר משלוש מכוניות חדשות, שנבחרו על-ידי ועדת המכרזים של מינהל הרכב שממשלתי. אלו הן פולקסווגן פאסאט TDI, הונדה אקורד ברמת גימור אקזקיוטיב ומאזדה 6 בעלת מנוע 2.3 ליטר ורמת גימור פרמיום. מדובר במכוניות מקטגוריית המשפחתיות הגדולות, אך כולן ברמת גימור גבוהה יחסית. עלות כלי הרכב לפחות 170,000 שקלים ליחידה.
במכרז, שהתפרסם במאי השנה, השתתפו חמישה יבואנים ושבעה דגמים שונים. הוא הוגבל למכוניות מקבוצת רישוי 4 או 5, ובנפח מנוע של 2.0 ליטר ומעלה למנוע בנזין, או 1.85 ליטר ומעלה למנוע דיזל. לדברי הוועדה, נבחנו במהלך המכרז עלויות האחזקה השונות של כלי הרכב, ובכללן פחת שנתי משוער, צריכת דלק, עלויות תיקונים, כמו גם שיקולים נוספים דוגמת הנדסת האנוש של הרכב, בטיחות ורמת הביצועים.
ואכן יש ביצועים - ומחיר יקר
ההודעה על שלוש המכוניות האמורות מעלה מעט תהיות בנוגע לתהליך קבלת ההחלטות במינהל הרכב הממשלתי. כמו למשל הבחירה במאזדה 6 המצוידת במנוע 2.3 ליטר. זו נהנית אמנם מעליונות בביצועים על גרסת שני הליטר הפופולרית, אך בו בזמן "סובלת" מעלויות אחזקה גבוהות יותר. כמו למשל צריכת דלק גבוהה יחסית. צריך גם לזכור את עלות הרכישה הגבוהה יותר. אם תהיתם, הפרש המחיר ללקוח פרטי עומד על 20,000 שקל. בסך הכל - 173,000 שקל.
במקרה של האקורד בחרו במינהל דווקא במנוע ה-2.0 ליטר. אלא שגם כאן, במקום גרסת האבזור הבסיסית (והטובה) שנמכרת ב-160,000 שקל לצרכן, בחרו בגרסת גימור גבוהה יותר שדורשת תוספת של 12,000 שקל, או בסך הכל 172,000 שקלים עבור ההונדה.
ובאותו עניין, כדאי להתייחס לדבריו של הכלכלן הראשי של מינהל הרכב הממשלתי, שטען כי המכרז נחשב יוקרתי ביותר ועורר התעניינות רבה בענף הרכב. מר גרטי היקר, אנא התעניין שנית אצל היבואנים הזוכים. באותה הזדמנות, ספר לנו אם מישהו במינהל הרכב שמע פעם את "והצנע לכת".