פורד C מקס - משהו מעניין באמת
לפני שלושה שבועות סיפרנו לכם מה אפשר לצפות מפורד פוקוס החדשה? עכשיו הגיע הזמן לדגם מעניין עוד יותר - C מקס, בהופעת בכורה ישראלית. כמה חבל שהוא אינו מגיע...
בקצב בו משחררת תעשיית הרכב דגמים חדשים לכביש, קשה בחודשים האחרונים לשמור על עדכנות. לכן לא פלא שכתבות דוגמת השקת פורד פוקוס החדשה, אחת המכוניות החשובות שנחשפו השנה, נעלמו אצלנו זה מכבר מהכותרות הראשיות. ובכל זאת, אנחנו שבים לפוקוס, גם אם לא למכונית המשפחתית-קומפקטית עצמה.
לפני זמן לא רב התאפשר לנו לנהוג ולבחון לראשונה גרסה מעניינת במיוחד שלה, הנקראת C מקס. ולמי שלא מכיר, מדובר במיניוואן קומפקטי מודרני, שהקדים את הצגת הבסיס לשלישייה המעניינת מאזדה 3-וולוו S40-פורד פוקוס. אנחנו מבטיחים שלא תשתעממו לגלות מה הוא יודע לעשות...

מה קרה להם?
משהו מוזר קרה לפורד בדרך למיניוואן קומפקטי מחויב המציאות. ממש אחרי השקת פורד פוקוס המקורית, בשלהי ה-90, סיפרו לנו שם על תכנית להשיק מיניוואן קומפקטי בסגנון הרנו סניק. כדי להראות רצינות, אפילו חשפו מכונית תצוגה (פרנקפורט 97') כדי לרמוז על-כך. אלא שאז - כך מספרת האגדה, וגם אנשי GM - הופיעה אופל זפירה שעשתה לאנשי פורד חושך בעיניים.
פורד, שתכננה את המיניוואן "שלה" עם חמישה מושבים, נחרדה לגלות את המתחרה הגדולה עם שבעה. ועוד כאלה שמסודרים ומתקפלים בצורה מוצלחת מאד. הקפאת התכנית - שגם כך מצאה עצמה באיחור ניכר - הייתה הצעד היחיד שבא בחשבון.
שש שנים, לא פחות, לקח לפורד להתאושש מהמכה. שש שנים בהן עבדו שם במרץ על מיניוואן לעניין. שש שנים שאחריהן נחשף לעולם ה-C מקס, נצר ראשון למשפחת הפוקוס החדשה (כן, זו בה נהגנו). אלא שראו זה פלא. כל מי שאץ-רץ לגלות כיצד פתרו אנשי פורד את בעיית שורת המושבים השלישית ושני מקומות הישיבה הנוספים, נדהם.
כל הבלגאן והדחייה והביטול והבושה, ופורד שחררה מיניוואן מודרני עם... חמישה מקומות בלבד. וראו זה פלא. כיצד הגיבו באזני אנשי פורד לשאלה המתבקשת? "מהרגע שקיבלנו אור ירוק ראשון למיניוואן קומפקטי, ידענו שזו התפיסה שאנחנו רוצים. רצינו משהו קומפקטי ודינמי, לאו דווקא מרובה מושבים". ברור, ונחל הירקון בטח מזכיר להם את הנילוס.
עוד יותר מוזר
וזה אפילו יותר מוזר כי ה-C מקס, בניגוד לכל המתחרים, פשוט אינו נראה כמו מיניוואן. למעשה, הוא נראה כפוקוס מוגבהת, או אפילו סטיישן. עם 156 ס"מ, הוא באמת אינו גבוה במיוחד. הוא נשען כמובן על בסיס הגלגלים של הפוקוס (264 ס"מ), ואילו אורכו (433 ס"מ) צנוע למדי. רק צנוע? מוביל הנוסעים הזה קצר אפילו מפוקוס רגילה.
תא הנוסעים וסביבת נהג נעימים ומהודרים, מזכירים כמובן את הפוקוס אך מציגים איכות אפילו גבוהה יותר, עם מספר "נגיעות" מקוריות. למשל פתחי אוורור מלבניים עם מערכת סגירה-פתיחה ייחודית. למשל מיקום גבוה של בורר ההילוכים ובלם יד אלקטרוני (וחוסך מקום...). תנוחת הנהיגה עצמה טובה (וגבוהה) ונעזרת בכיוון גובה חשמלי למושב.

הדמיון לפוקוס במראה מבהיר כי פורד לא הביאה לחגיגה שפע רעיונות חדשים. היכן שיצרנים אחרים יוצאים מעורם כדי להפוך את המיניוואן ללונה-פארק של הברקות ופתרונות, מסתפקים פורד בתא נוסף (שטוח וארוך) מעל המחוונים, שני תאים מתחת לרצפה מאחור ומראה פנימית פנורמית הממוקמת בצורה מבריקה.
גם מבחינת סידורי ההסעה אין חדש. פורד הסתפקה באפשרות להפוך את ה-C מקס לרכב לארבעה על-ידי קיפול המושב האחורי המרכזי, והזזת הקיצוניים פנימה. פטנט נחמד זה מאפשר לשני מבוגרים מרחב מצוין, אך כאשר המושב אינו מקופל, הוא מעט קטן למבוגר שבמרכז. חוץ מזה יש תא מטען גדול (460 ליטר) ונוח.
אותו דבר? אולי אחרת
גם אם עד עתה מדובר באכזבת מה, הרי שזו נעלמת חיש קל עם תחילת תנועה. מכונית המבחן צוידה במנוע דורטק 2.0 ליטר עם הספק מרבי של 145 כ"ס, אשר נוסף לאחרונה למבחר. כמובן, אותו מנוע שפגשנו בפוקוס עם אותה תיבת הילוכים ומערכות נלוות. וכיוון שמשקל הרכב לא שונה מהותית, הביצועים טובים במידה שווה. זינוק מ-0 ל-100 קמ"ש ב-9.7 שניות, מהירות מרבית של 204 קמ"ש. לרכב שכזה אלה מספרים נאים בהחלט.
וזו רק ההתחלה. כי חשוב מהנתונים היבשים, ה-C מקס מגיב בקלילות, ומספק הנאה רבה מהנהיגה. כזו שקשה מאד למצוא במכוניות דומות. הוא לא רק מסוגל לקצב גבוה יחסית, הוא גם עושה את זה כאילו לכך בדיוק נועד, ולא להסעת הילדים לחוג כדורסל. מעניין לציין, אך הוא גם עושה זאת עם פחות רעש מהפוקוס.
אז נכון שהוא כנראה מעט פחות נוח ממתחריו הצרפתים לנסיעה רגועה ושלווה, הגם שאין לו כל בעיה לעשות זאת. אלא שזה בעיקר ההיגוי המדויק באופן מאד יוצא דופן, מעט מאד רכינת מרכב על מתלים שעובדים מצוין מבלי להיות נוקשים יתר על המידה. מערכת בלימה טובה עם מספיק כוח ותחושה, תפעול מעולה של מערכות נלוות והכי חשוב - תחושה שאתה נוהג במכונית בוגרת ושלמה. כמעט הייתי אומר "קומפקטית מושלמת".

מיניוואן?
בשתי המילים האחרונות של הפרק הקודם חבוי המסר הבעייתי של פורד. כי אם מדובר במיניוואן, למה הוא קרוב כל-כך למכונית קומפקטית בתחושותיו ובהיצע המקום. אם הוא ספורטיבי, למה לא ליצור משהו מוחצן ומובדל כמו סיאט אלתיאה? אם הוא לא זה ולא זה, למה ליצור אותו בכלל. ובעצם, אם הוא קיים, מי צריך את הפוקוס...?
אנשי פורד מספרים לי שחלק גדול מקהל היעד של ה-C מקס רוצה "משהו קצת גדול ושונה" מקומפקטית רגילה. קבוצת אנשים גדלה והולכת הנקראת "בעלי קן שהתרוקן", או בעברית הורים-לילדים-שהתבגרו או עזבו-את-הבית. ואמירה זו מחזקת עוד יותר את המסקנה שמדובר במיניוואן, למי שלא צריך מיניוואן.
מה שכמובן שלא מפריע לקבוע שה-C מקס הוא אחד הדגמים היותר מוצלחים שיצא אי פעם את שעריו של הנרי. ולמען האמת, מיניוואן או לא, מדובר כאן ביופי של רכב, המממ..., קומפקטי. עם איכות ניהוג ויכולת דינמית שאינה מביישת גם את הפוקוס החדשה, ללא היסוס הקומפקטית הנבחרת לחובב ההגה.
ואחרי שאתם מאושרים לשמוע כל זאת, נותר לכם רק לתהות מדוע המכונית הזו אינה מגיעה ארצה. והיא לא תגיע בקרוב, בין היתר עקב מחיר רכישה גבוה מדי.