שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    "קשה, קשה לעבוד 8 שעות בעמידה"
    הארגונים החברתיים ארגנו השבוע קמפיין במחאה על מדיניותן של סופר-פארם ורשתות שיווק אחרות להכריח את הקופאיות לעבוד בעמידה. עו"ד אלבשן שעומד בראש המאבק: להכריח קופאית לעמוד 8 שעות זה לפגוע בכבודה כאדם; במשרד התמ"ת ובארגונים החברתיים נערכים לשינוי החוק; עובדי שופרסל, החברים בהסתדרות, והנהלת הרשת, כבר נערכים למאבק הבא

    הקופאיות של רשתות השיווק, כמו סופר-פארם, המשביר החדש לצרכן ושופרסל, כיכבו השבוע, ברדיו, בטלוויזיה, ובכותרות העיתונים. הסיבה: הארגונים החברתיים, ההסתדרות וארגוני הנשים פתחו במאבק חברתי ותקשורתי וקראו לחרם צרכנים נגד הרשתות, במחאה על כך שהן מאלצות את הקופאיות לעמוד לאורך המשמרת, ואוסרות עליהן לשבת גם כאשר אין לקוחות בעמדה.

     

    במוקד המהומה עמדה רשת סופר-פארם. הרשת פרסמה בעתונים מודעות ענק, תחת הכותרת "עומדים לשרותכם", שבהן נטען שמדיניות העמידה טובה לבריאותן של העובדות, ושעבודה בישיבה אף הייתה מסכנת את בריאותן.

     

    המודעות גררו תגובות נזעמות של בכירים בתמ"ת, שהבטיחו לפעול כדי לחייב את הרשתות בחוק לאפשר לעובדות לשבת, ושל ההסתדרות, שארגנה הפגנות בפתחי החנויות. באחד הסניפים החליטו המנהלים אף לסגור את דלת הכניסה לזמן קצר. בסופר-פארם לא נשארו חייבים, וגררו את העובדים להפגנה נגדית מול משרדי ההסתדרות.  

     

    אבל ביקור שערכנו בכמה חנויות לימד אותנו כי הקופאיות עצמן מעדיפות שלא לשתף את הלקוחות בתחושותיהן לגבי הפרשה. "תאמין לי שבקושי שמעתי על הסיפור הזה", אמרה  קופאית בסניף סופר-פארם באזור המרכז בקול נמוך, בעודה עורכת חשבון לאחד הלקוחות. "אין לי זמן לקרוא עיתונים. האמת, אין לי שום בעיה לעבוד בעמידה. אני אוהבת לעמוד. אני גם באוטובוס עומדת, כזאת אני. אתה מאמין לי?"

     

    האם כל העובדות ברשת אוהבות לעמוד?

     

    "לא יודעת. זה לא עניין שלי. כרטיס מועדון, יש לך?"

     

    בשופרסל עובדים בישיבה, ביוניברס קלאב: בעמידה

     

    במרבית רשתות השיווק בישראל הקופאיות מעבירות את המשמרת בישיבה דווקא. לחלק מחברות השיווק אין מדיניות אחידה בשאלת העמידה: ביוניברס קלאב, למשל, הקופאיות יושבות, אבל יוניברס-קלאב שייכת לחברת שופרסל, ובסניפי שופרסל, וברשת קוסמוס שגם היא שייכת לאותה חברה, הקופאיות יושבות.

     

    "מסכנות הקופאיות ביוניברס", אומרת אחת הקופאיות, היושבת על כסא גבוה ומעבירה מוצרים,  באחד מסניפי קוסמוס, "זה קשה, קשה, לעבוד 8 שעות בעמידה, איך אפשר? אפשר לעשות הרבה טעויות בחשבון, אם לא יושבים כל יום. אפשר להיות חולים".

     

    "אני לא הייתי מוכנה לעבוד שם, אפילו אם היו נותנים לי יותר כסף", אומרת קופאית אחרת.

     

    אבל בהנהלת הרשת שלכן אומרים שזה בריא יותר לעבוד בעמידה.

     

    "אני מעדיפה לעבוד בישיבה".

     

    מדוע מאפשרת שופרסל לעובדות בקוסמוס לשבת בנוחות, ואוסרות זאת על עובדות יוניברס-קלאב? גורמים בהנהלת שופרסל מסבירים, כי ההבדלים נובעים מהבדלים בקונצפט השיווקי שאימצו 3 הרשתות של החברה. יוניברס-קלאב אימצה קונצפט שיווקי אמריקני, לפיו בין השאר הקופאיות צריכות לעמוד.

     

    יחד עם זאת, מתכוונים בהנהלת החברה לבחון את הנושא לעומק, ושוקלים להנהיג מדיניות אחידה. גורמים המקורבים להנהלת הרשת אומרים, שהנושא מעסיק מאוד בימים אלה את ההנהלה, גם מבחינת בריאות העובדים וגם מבחינת האווירה והשרות ללקוח.

     

    עובדי שופרסל הם חברי הסתדרות. מדוע ההסתדרות, שניצלה השבוע כל במה תקשורתית אפשרית כדי למחות נגד הרשתות, מאפשרת את קיום התופעה? "ההסכם הקיבוצי הקיים שלנו עם שופרסל אינו מתייחס לשאלה אם מותר לעובדות לשבת במהלך המשמרת", אומר מחזיק תיק רשתות השיווק בהסתדרות, יורם אורנשטיין.

     

    לדבריו, "בעבר זה היה נראה לנו מובן מאליו שעובדת שרוצה לנוח לרגע בין לקוח ללקוח, תוכל לשבת. יום אחד החליט המנהל של יוניברס, שזה לא מתאים לו. כבר השבתנו סניפים של יוניברס יותר מפעם אחת במחאה על התופעה, והתלוננו במשרד התמ"ת, אבל זה לא עזר. בעתיד, נתעקש שבכל הסכם עבודה שנחתום עליו יהיה סעיף שיאפשר לעובדות לשבת". 

     

    הארגונים החברתיים: סופר-פארם היא רק ההתחלה

     

    את המהומה סביב עמידת הקופאיות יזם עו"ד יובל אלבשן, בעבר יו"ר מטה המאבק של הארגונים החברתיים וכיום מנהל הקליניקות המשפטיות-חברתיות באוניברסיטה העברית. אלבשן יזם את הרעש התקשורתי כדי לקדם הצעת חוק, שניסחה עו"ד דפנה רובינשטיין מהאוניברסיטה העברית, המציעה להטיל קנס של עד 20 אלף שקל על כל מעסיק המחייב עובד לעמוד שעות ארוכות.

     

    "אני המום מההצלחה של הקמפיין הזה", אומר אלבשן היום. "מי שחושב, שהציבור הישראלי אדיש למאבקים חברתיים, היה נדהם לראות את הכמות העצומה של התגובות שקיבלתי".

     

    מדוע אתם נטפלים דווקא לסופר-פארם וליוניברס-קלאב? בשתי הרשתות טוענים שמעסיקים רבים מאוד במשק מחייבים את העובדים לעבוד בעמידה. 

     

    "זה נכון, אבל זה לא מצדיק את מה שהרשתות עושות. מה לעשות, שיש מקומות עבודה שהציבור נפגש אתם יום-יום, והעוול זועק לשמיים יותר מאשר במקומות אחרים? אז התחלנו אתם. כרגע אנחנו מנסים לקדם את החוק. במקביל, אנחנו מנסים למפות את שוק העבודה והעבדות בישראל, כדי לבדוק היכן מתקיימת התופעה".

     

    ומה גיליתם, בינתיים?

     

    "התופעה כמעט ואינה קיימת במכולות הפרטיות, בשווקים, ובחנויות השכונתיות הקטנים, ובשאר המקומות שבהם המעסיק הוא המשפחה. מתברר, שבמקומות בהם ההנהלה והעובדים באמת דואגים זה לזה, מסתדרים מצויין גם אם העובד יושב לנוח מדי פעם. הבעיה קיימת באופן חמור, לעומת זאת, בחנויות בקניונים, ואנחנו מתחילים לעשות רשימה של המקומות האלה".

     

    האם ניתן לשרת את הלקוח בישיבה?

     

    "ייתכן שלא, אבל מעולם לא ראיתי חנות שיש בה תור של קונים 12 שעות ביממה. אנחנו לא רוצים שהלקוח יקבל שרות פחות טוב, ולא נראה לנו שלקוח יכול לקבל שרות טוב מעובד עייף וממורמר. עובדת שבשביל להניח את הרגל לחצי דקה על הדרגש ולנוח, עושה את עצמה כאילו היא מסדרת מדפים, אינה יכולה ואינה רוצה לתת שרות טוב ללקוח. להכריח קופאית לעמוד 8 שעות זה לפגוע בכבודה כאדם, והיא תיאלץ לגלגל את היחס גם ללקוח".

     

    מה קורה בתעשייה? החוק הקיים מחייב את המעסיקים לאפשר לעובדים בתעשייה לנוח, במידת האפשר.

     

    "בתעשייה זה מסובך מאוד, כיוון שבניגוד

    לרשתות השיווק, בתעשייה יש מקומות רבים שבהם העובד באמת סוחב משאות כבדים, וחייב לעמוד, ויש מקומות שבהם יש מכונות שמסוכן לשבת לידן. אנחנו מתחילים את הבדיקה שלנו במסחר ולא בתעשייה. גם בעולם השיווק יש בעיה סביב הגדרת ה'נחיצות'. כבר שמעתי ממנהלים ברשתות השיווק אמירות מוזרות בנוסח: 'זה חיוני שהקופאיות יעמדו'. אנחנו נדאג שהחוק החדש יכלול הגדרה של מתי באמת 'חיוני' לעבוד בעמידה".

     

    מרבית חוקי העבודה בישראל אינם מיושמים בקפידה. מדוע שהמעסיקים יישמו את החוק שלכם, גם אם הכנסת תאמץ אותו?

     

    "אני מאמין שהחוק ייושם בקפידה, בגלל אמצעי האכיפה שהצעת החוק כוללת בתוכה. לפי הצעת החוק שלנו, אמורה לקום רשות, שתוכל להטיל קנסות לפי מודל הקיים באירופה".

     

    אירופה ידועה בחוקי הרווחה ובתנאים הסוציאליים של העובדים, אבל ברשתות השיווק באירופה, ואפילו בבנקים, עובדים בעמידה.

     

    "מצויין, אבל תשווה את ההפסקות שמקבל עובד בצרפת, בשווייץ או בגרמניה, עם ההפסקות שהעובד מקבל בישראל. נכון, הם עובדים בעמידה, אבל הם עושים הפסקות ארוכות במרווחים קטנים. יש להם פינות ישיבה מרווחות, ולא כוכים כמו בארץ, ואני לא מאמין שעובדת באירופה תעמוד כשהיא על סף התעלפות. בכלל, כל השוואה של תנאי עובדים בישראל ובאירופה היא מבישה. חלק מהמעסיקים בישראל פשוט איבדו את הכבוד לאדם". 

     

    כיצד אתה מסביר את העובדה שעובדי סופר-פארם הפגינו נגד ההסתדרות ובעד זכותם לעבוד בעמידה?

     

    "אין דבר יותר מביש ממעביד שמחייב את העובדים להפגין נגד עצמם. זאת ההשפלה של העובדים. הרי אנחנו לא רוצים להדביק אותם לכסא ולהכריח אותם לשבת, אנחנו רוצים לתת להם בחירה. אם הם רוצים לעמוד, שיעמדו, אבל איכשהו יש לי תחושה שרוב האנשים מעדיפים לשבת, לפחות מדי פעם. אני מקווה רק שלפחות בהפגנה מול ההסתדרות נתנו לעובדים לשבת מדי פעם". 

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: גלעד קוולרצ'יק
    הקופאיות. נלחמות על זכות הישיבה
    צילום: גלעד קוולרצ'יק
    המודעה של סופר-פארם
    צילום: שלום בר טל
    אלבשן. שרות מעובד עייף
    צילום: שלום בר טל
    מומלצים