שתף קטע נבחר

"ברוך גולדשטיין? כרופא, היה רופא נפלא"

גולשים ערבים שוחחו בפעם הראשונה עם אחד הבולטים במנהיגי המתנחלים: פנחס ולרשטיין, יו"ר מועצת מטה בנימין, שניצב במרכז הסערה בימים האחרונים, השיב לשאלות גולשים שהגיעו מסוריה, לבנון, מצרים, סעודיה, כווית והשטחים. הן עסקו בין היתר בשאלת פינוי ההתנחלויות, גבולות הקבע העתידיים בין ישראל למדינה פלסטינית והיחסים הטעונים בין הפלסטינים למתנחלים. מזרח תיכון חדש ברשת?

הגולשים הערבים שאלו - ולרשטיין השיב: זה היה השבוע שבו סערה ישראל סביב הצהרתם של פנחס ולרשטיין וראשי המתנחלים, לפיהם יתנגדו לחוק במסגרת תוכנית ההתנתקות, לפיו יפונו המתנחלים מרצועת עזה ומכמה התנחלויות בגדה.

 

במסגרת הפינה "הראיון שלכם", במסגרתו התראיין בשבוע שעבר שר החוץ סילבן שלום לגולשים הערבים, נקראו גולשי ArabYnet  להפנות שאלות לפנחס ולרשטיין, ראש מועצת בנימין ומי שעורר את הסערה הגדולה. שאלות רבות מאוד הגיעו מכל רחבי הגלובוס, ובין היתר ממדינות כמו סוריה, לבנון, מצרים, סעודיה, כווית וטוניסיה. אתמול השיב ולרשטיין לשאלות בשיחה עם כתבינו.

 

זו הפעם הראשונה שבה בכיר מהנהגת המתנחלים משיב לשאלות גולשים מרחבי העולם הערבי.

 

חוסיין מכווית: שאלה קלה ופשוטה שלא תתחמקו ממנה. האם מר ולרשטיין מאמין בהשתלטות בכוח על אדמה שגר בה עם אחר? האם ייתכן הדבר?

 

ולרשטיין: "השאלה היא האם לעם היהודי יש זכות לארץ, כן או לא. אין ספק שאני חושב שלעם ישראל ולעם היהודי יש זכות על ארץ, ומתוקף כך זה חייב להיות בתחומי ארץ ישראל, וכמובן הדבר אינו מונע צורך להתחשב בגוי, או בבני אדם שאינם יהודים, אשר חיים במקום זה. להזכירך, גם טרם שליטת ישראל על אזורי יהודה ושומרון וחבל עזה, השטח הזה לא היה בשליטת העם הפלסטיני אלא בריבונות ירדנית".

 

יאסר, עזה: האם אתה סבור שההסתה של המתנחלים למרי אזרחי, שעלולה להביא אותם לכלא, היא מעשה תרבותי? האם לא ראוי שתצייתו לממשלה ותעשו מה שנכון מבחינת האינטרסים של מדינת ישראל, כפי שאתם מצפים מהפלסטינים שיצייתו לרשות ויישמעו למה שהיא רואה כמתאים לעם הפלסטיני?

 

ולרשטיין: "א. מאוד. עיין במשנתו של מרטין לותר קינג.

ב. הניסיון להשוות בין דרכי הניהול של מדינת ישראל לרשות הפלסטינית קצת מגוחך. במדינת ישראל כל מי שמפר חוק, כולל אותי, יישא בעונש בהתאם, מה שלא קיים ברשות הפלסטינית".

 

מוהיב א-נואתי, סופר ועיתונאי מעזה: כתביהם של שרון, בנימין נתניהו ומנהיגים אחרים בישראל מסכימים כי אין שום צידוק הסטורי להקמת התנחלויות בעזה. אלו הן התנחלויות פוליטיות. מדוע אינכם רוצים לפנותן? האם זהו היגיון הכוח, שעל-פיו כופים מה יהיה למעשה?

 

ולרשטיין: "כדאי לדעת את האמת. גוש קטיף כולו הוקם על-ידי ממשלות המערך, עוד טרם הקמת תנועת המתנחלים 'גוש אמונים'. אני משוכנע שכתושב עזה אתה גם יודע שיש במקום בית כנסת עתיק, ובו רצפת פסיפס עם ציור ותבליט מאוד מפורסם של דוד המלך".

 

סאמר א-סיד סלימאן, חומס-סוריה: כיצד לדעתך ניתן להגשים את השלום?

 

ולרשטיין: "שלום תמורת שלום. אין שום סיבה בעולם שלא יהיו יחסי שלום בין סוריה לישראל. התחושה שתמורת שלום מדינת ישראל צריכה לתת שטח, לעניות דעתי לא מוכיחה את עצמה. אין ספק שלישראל הגיעו יהודים מכל רחבי העולם, חלק גדול כפליטים, ובנו את ביתם. אם האוכלוסייה הסורית תשקם את אלה שבתחומה ויהיו יחסי מסחר ותרבות הדדיים, זה יאפשר לצדדים להתעסק פחות בביטחון ויותר באיכות חייהם של התושבים".

 

פטי מטוניס: מר פנחס, אם זר יכנס לביתך ויקח לך חדר, מה תעשה?

 

ולרשטיין: "אני לא אאפשר לו להיכנס לביתי, ואם יתאפשר לי - אני אזמין משטרה שתוציא אותו".

 

ד"ר מסעודיה: מה דעתך על נסיגה חד-צדדית? האם אתה סבור שתוכנית כזו תשפיע על המתנחלים? לידיעתך, יש תוכניות מוכנות לשיכון המתנחלים?

 

ולרשטיין (משיב לשלושת החלקים): "א. נסיגה חד-צדדית היא מהלך שמעודד טרור. הוא משמש פרס לטרור. לכן הדבר יעודד גורמי טרור, שנמנעו עד כה מלפעול, כי יש פה שכר שמוכיח שמדינה נכנעת לטרור.

ב. היא תשפיע והיא משפיעה, ואם אתם עוקבים אחר מה שקורה במדינה שלנו, יש פה סערה בציבור.

ג. אין שום תוכנית מסודרת שידועה לי לשיקום המתנחלים".

 

עבאס, פלסטין: מה דעתך על ברוך גולדשטיין?

 

ולרשטיין: "הוא יהודי שכרופא היה רופא נפלא, אך עצם לקיחת החוק לידיים היה מעשה חמור ביותר".

 

משקיף ממצרים: מר ולרשטיין, מה לדעתך ההבדל בין ההתנחלויות הנוכחיות לאלו שהיו בסיני לפני החתימה על הסכם השלום בין המדינות שלנו? איזה פתרון לגבי ההתנחלויות יהיה מקובל על כולם? האם ההתנחלויות ממלאות תפקיד בטחוני? האם לאנשים שאינם ישראלים יורשה לבקר בהתנחלויות על-מנת להכיר את סגנון החיים שם?

 

ולרשטיין: "א. ההבדל העקרוני כי בסיני היה הסכם בין מדינות, שכמובן גרם לפינוי ההתנחלויות מסיני. כאן מדובר על פינוי חד-צדדי ללא כל הסדר בינלאומי, על כל המשתמע מכך.

ב. אני חושב שמסגרת של השארת היישובים היהודיים (ההתנחלויות), תוך חיבור דרכי גישה לתחומי מדינת ישראל ויצירת רצף ערבי ביתר השטח, יהיה מקובל על רוב האוכלוסייה בישראל.

ג. יש להתנחלויות תפקיד ביטחוני, במובן שבמקום שבו ישנם חיים אזרחיים צה"ל חייב להיערך בהתאם. במקום שבו אין חיים אזרחיים, באופן טבעי כוחות הביטחון נוטשים אותו. הדוגמה הטובה ביותר היא הסכם אוסלו, שאיפשר ויתור על שטחים ללא אוכלוסייה יהודית - לסמכות הרשות הפלסטינית.

ד. בשמחה".

 

גישה מאיטליה: האם אתה שבע רצון מכך שחיילים מתים עבורכם?

 

ולרשטיין: "אני לא שבע רצון מצורת המלחמה, וחיילים הם לא זרים לי, הם חלק מהמשפחה שלי. בשום מקום אחר בעולם לא הייתה מתקבלת שיטת פעולה של פיגוע באוכלוסייה אזרחית כמו בתחבורה הציבורית בתל-אביב או בירושלים, ורק ומאחר שפיגועים אלה הם כנגד יהודים - הדבר מתקבל".

 

חמדי: האם אתה יודע כמה גדולה היתה ממלכת שלמה? מה דעתך על הפתרון של מדינה אחת לשני העמים?

 

ולרשטיין: "א. כן, אבל איננו רואים לא בכל כיבושי דוד או שלמה המלך תחומים אשר בהכרח חייבים להיות בריבונות ישראל. מדינת ישראל הייתה נכונה להישאר בגבולות 48', אם האויב הערבי היה מגיע להסדר. מלחמת ששת הימים נכפתה עלינו, ולכן המפה כיום שונה.

ב. אם יהיה רצון לחיות במדינה אחת, לא מתוך רצון להשמדה ותחת חיים דמוקרטיים מלאים, ניתן לבנות מערכת חיים שיאפשרו עצמאות ותרבות לכל דת במסגרת מדינת ישראל כמדינת היהודים. אחד הפתרונות, לדוגמא, הוא יצירת קנטונים שישלחו את נציגיהם לשלטון המשותף".

 

סמי מארה"ב: מה דעתך על האנשים שאיבדו את ביתם בשנת 1948?

 

ולרשטיין: "אני חושב שכמות האנשים שאיבדו את ביתם עד 1948 באוכלוסייה היהודית הייתה גדולה הרבה יותר, אלא שאנחנו יישבנו אותם במעברות, ולאחר מכן בנינו תוכנית שיקום שאיפשרה את הקמת מדינת ישראל. בעוד שהאוכלוסייה הערבית השתמשה בנשק, ולכן סירבה לשקם אותם והשאירה אותם במחנות פליטים עד עצם היום הזה".

 

ודיע מארה"ב: האם אתה חושב ששלום בין המתנחלים לפלסטינים אפשרי?ההתנחלויות נחשבות כבלתי חוקיות על-פי החוקים הבינלאומיים והחלטות האו"ם, כיצד אתה מצדיק את קריאתך לשמור על התנחלויות אלו?

 

ולרשטיין: "א. כן, אפשר ליצור תוכנית שלום בין הפלסטינים לישראל. בשלב ראשון בתוכנית השלום חייב להיות ביטול מחנות הפליטים באשר הם, כי עצם קיום מחנות פליטים, בין אם בעזה, בלבנון או ביהודה ושומרון מסמל לתושבים היהודיים רצון לשקם את הפליטים בתחומי מדינת ישראל של 48', ולכן הביטוי המהותי ביותר הוא שיקומם באשר הם. במחנות הפליטים בעזה שיישארו בעזה, וביהודה ושומרון שייבנו שיכונים ביהודה ושומרון.

ב. אני חושב שלא ביקשנו את מלחמת ששת הימים, וזכותנו היהודית והמוסרית לאחר מלחמה שנכפתה עלינו לבנות ולהתיישב באותם חבלי ארץ נובעת מעצם זכותנו לשוב לארץ ישראל, ובהתאם להחלטות ממשלת ישראל".

 

מאזן מרמאללה/ ארה"ב: האם פנחס באמת מאמין בחיים בשטחי 67' לצד הפלסטינים? האם הוא יוכל לחיות תחת שלטון הרשות הפלסטינית?

 

ולרשטיין: "אני לא אוכל לחיות תחת שלטון שבו החוק מאפשר דין מוות למי שמוכר קרקע ליהודים, ולשלטון שמאפשר לינץ' באזרחים תמימים שנכנסים בטעות לשוק ברמאללה".

 

מונד'ר מחמד מחברון: מדוע שלא תעודד את המתנחלים לחיות בצפון ובדרום (הנגב) ובכך גלומים יתרונות רבים: הקלת המעמסה הבטחונית על הצבא, העברת חלק מההקצאות המועברות מתקציב המדינה או ממקורות אחרים לתחומים חיוניים כדוגמת חינוך ובריאות וגם הפחתת מספר המתנחלים שייהרגו. תודה.

 

ולרשטיין: "אני מאוד שמח שאתה דואג לתקציב המדינה ואני באמת אשתדל לגייס מתנדבים להתיישב בצפון הנגב".

 

פריד משכם: המתנחלים גונבים זיתים ושטחי עצי זית.

 

ולרשטיין: "כל מי שגונבים ממנו זיתים – אני מציע לכם להגיש תלונה במשטרה, ואני משוכנע שהעבריינים ייענשו בהתאם".

 

ענאן מרמאללה: האם יש כוונה לפגוש את ההנהגה הפלסטינית החדשה על-מנת לדון בשאלות העומדות על סדר היום?

 

ולרשטיין: "אני חושב שיש הצדקה לפגישות בין מנהיגות מקומית ערבית ויהודית לצרכי קיום אורח חיים שיתופי באזור, כגון פתרונות תברואה,

 אשפה וחילוץ והצלה, שכפי שידוע לך, כפי שמתרחש בעצם ימים אלו. צוותי אמבולנס של היישוב היהודי בתחום אחריותי באופן טבעי משתתפים בחילוץ יהודים וערבים מכל תאונות הדרכים אשר במרחב רמאללה (לא בתחום אזור A)".

 

מחמד, רמאללה: האם אינך סבור שפינוי ימית יתרחש שוב, והפעם בגדה המערבית וברצועת עזה, במצב של פתרון בר קיימא בין הצדדים?

 

ולרשטיין: "יכול להיות. אני אעשה ככל שביכולתי במסגרת החוק כדי שזה לא ייעשה".

 

עבדאללה, לבנון: מה לגבי חזון ארץ ישראל מהפרת ועד הנילוס?

 

ולרשטיין: "אני לא חושב שמותר לנו לשאוף למלחמות מיותרות, ולכן יש הבדל בין שטחים שנכבשו כתוצאה ממלחמות שנכפו עלינו בעבר, לבין זכויות היסטוריות, שאין ואסור ליזום את מימושן בדרך כוחנית".

 

אבו אל-קסאם מג'נין: מהו גורל ההתנחלויות? לפני האינתיפאדה חיינו בשלום. מה יקרה עם קרית ארבע?

 

ולרשטיין: "אני רוצה רק להזכיר לך שתנועת הפתח הוקמה עוד טרם מלחמת ששת הימים, ובכל ההתבטאויות, יישובים כגון אשקלון (מג'דל) או חיפה תמיד תופיע בטרמינולוגיה של 'התנחלות'. השאיפה שלי היא לעשות הכל כדי שהיישובים היהודיים הנקראים התנחלויות ימשיכו לגדול ויהיו חלק מהריבונות הישראלית גם בעתיד".

 

מחמד מחמוד, פלסטין: מה תעשו אם יכריחו אתכם לפנות את ההתנחלויות? תעדיפו לספוג התקפות או לקבל פיצויים?

 

ולרשטיין: "אני לא מכיר איזו שהיא חברה דמוקרטית שבה לגיטימי לתקוף אזרחים חפים מפשע, ומי שמאיים בטרור, לפי תפיסת עולמי, אסור לעולם לתת לטרור שלו לנצח. אני מתכוון להישאר במקום לעולמי עד, ואני אומר לא לפיצויים".

 

אמין מרמאללה: מה עם האידיאולוגיה שמוקנית לילדיכם? האם השנאה תעלם כאשר יהיה שלום?

 

ולרשטיין: "אני נעלב מעצם השאלה. ילדינו נאלצים לנסוע ברכבים ממוגנים נגד ירי, בעוד ילדיכם יכולים לנסוע חופשי. כך שעל מי שמופעל חינוך לטרור הוא לא ילדינו. אנחנו חיים בחברה דמוקרטית, תחת שלטון דמוקרטי. אני מייחל ליום בו תהיה מדינה ערבית אחת דמוקרטית. מבחינתנו אין שנאה. יש יריבות וחשש מטרור בלבד".

 

אבו מחמד, עזה: האם אתה יותר ציוני משרון? מהן הסיבות האמיתיות לתוכנית ההתנתקות?

 

ולרשטיין: "א. אני ציוני, ואני לא מחלק ציונים. 

ב. אין לי מושג. אין לי מושג מה גרם לשרון להביא את תוכנית ההתנתקות, אולי בעיות חקירה משפטיות שלו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עמית שאבי
פנחס ולרשטיין
צילום: עמית שאבי
"יש לנו זכות לארץ". התנחלות (ארכיון)
צילום: איי פי
הפגנת מתנחלים
צילום: איי פי
ברוך גולדשטיין. "היה רופא נפלא"
צילום רפרודוקציה: זום 77
מומלצים