שתף קטע נבחר

תערוכה: מרק שגאל בוינה

באלברטינה של וינה מוצגת בימים אלה תערוכת ציורים של מרק שגאל, שהיה היהודי הראשון שהעז לצייר בחופשיות דמויות ואירועים מהתנ"ך

"אני מצייר ברצון ציורים גרועים", אמר פעם מרק שגאל בתשובה למבקר צרפתי שקטל את עבודותיו. יפה או מכוער זו הכרעה אישית בהחלט, אבל ראוי להתייחס בהבנה למבקר הצרפתי. שגאל לא רק שלא צייר ציורים "נחמדים" או "מתוקים" - הוא שבר מוסכמות וקבע דפוסים חדשים באמנות הציור.

 

במשך חייו הארוכים (1887-1985) הוציא שגאל מתחת ידיו ציורים פיגורטיביים ואבסטרקטיים, ציורים עם פרספקטיבה

עמוקה וציורים "שטוחים" לחלוטין. האמן שהפך לאבי הציור הפוסט-מודרני ושבר את המסגרת הנוקשה של "הטעם הטוב" מעולם לא הגביל את עצמו לנושא אחד. נושאים רבים, כמו אהבה, העיירה היהודית, האדמה, פרחים, התנ"ך, היהודי הנודד - מופיעים לא אחת ביחד בציוריו.

 

יתרה מזאת, בציוריו על נושאים דתיים מופיעים אלמנטים גשמיים ברורים הנותנים לגיבורי התנ"ך צלם אנוש רגיל. ולהפך: ציוריו הדנים בנושאים גשמיים ביותר, למשל חתונה, נגינה על כינור או קריאה - ספוגים אווירה רוחנית ונופך מיסטי.

 

בימים אלה מתברכת וינה בתערוכה חדשה - סדרת ציורים על נושאים תנ"כיים פרי מכחולו של מרק שגאל. מרביתם באים מהמוזיאון על שמו בניס שבצרפת, אבל גם אספנים פרטיים רבים, כמו גם מוזיאון אלברטינה בו מוצגת התערוכה, תרמו לה ציורים שלו.  

 

התערוכה מקיפה יותר מ-100 ציורי שמן, פסטל, צבעי מים, תחריטים וליטוגרפיות משנות ה-30, ה-50 וה-60 של המאה שעברה. וכך אמר שגאל ב-1973: "התנ"ך הקסים אותי עוד מילדות. לדעתי הוא המקור העיקרי לשירה, למוסיקה ולציור. התנ"ך הוא כמו הד הטבע, כמו ראי האדם. זהו סוד אותו אני מנסה לפענח בציורי".

 

מאפיין נוסף בתערוכה הוא האפשרות לעקוב אחר "לידתו" של ציור. חלק מהעבודות מלוות בסקיצות בהן תירגל שגאל אספקטים שונים של הציור או צבעים שונים. כך ניתן לעקוב אחר לבטיו לגבי גווני הציור וביחס לפרטים שונים שעברו דרך ארוכה עד שקיבלו את צורתם הסופית.

 

זאת ועוד, בכל אחד מציוריו של שגאל על נושאים תנכיים נמצא שגאל עצמו: העימות עם זהותו היהודית, השראת שורשיו התרבותיים, ילדותו בוויטבסק, עולם דמיונו הפורה. מבחינה זאת כל ציור הוא גם סיפור, גם מסמך היסטורי וגם תצלום נשמתו היהודית של שגאל.

  

חופש מוחלט

 

שגאל התחיל את סדרת ציוריו על נושאים תנ"כיים ב-1930, כשהמוציא לאור אמברויז וולארד שכר אותו לאיור ספר התנ"ך שעמד להוציא לאור. מאותה שנה החל שגאל לעסוק בנושא באופן שיטתי ולא ירד ממנו עד סוף ימיו.

 

הנושאים בהם בחר שגאל הושפעו מהרעיון על הקשר הישיר בין האל לאדם. עד ששגאל החל לטפל בנושא כמעט ולא

היו ציורים על נושאים תנ"כיים פרי מכחולם של ציירים יהודיים, כך שהוא נהנה מחופש מוחלט לפרש את ההתרחשויות המתוארות בספר הספרים מבלי להיות מושפע מציורים של אחרים. ואכן, כל ציור של שגאל הוא יצירה ראשונית, מקורית וחד-פעמית.

 

פסגת הציורים על נושאים תנ"כיים של שגאל הם 17 היצירות הגדולות בסדרת "מסר התנ"ך", אותן צייר בשנים 1966-1955 והוריש למוזיאון בניס. ציורים אלה עומדים במרכז התערוכה בווינה.

 

הציורים, אגב, לא עזבו מעולם את המוזיאון של ניס, אבל למזלו של מוזיאון אלברטינה ושל כל מבקרי התערוכה בווינה המוזיאון הצרפתי עובר שיפוצים ולכן ניתנה הסכמה להעבירם זמנית לאוסטריה.

 

התערוכה במוזיאון אלברטינה (מאחורי בניין האופרה במרכז וינה) תימשך עד 31 במרץ 2005. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שלושת המלאכים מתארחים אצל אברהם
צילום: הלן חזן
נח והמשפחה המורחבת בתיבה
צילום: הלן חזן
מומלצים