בדיקה השוואתית: MSN נגד גוגל
בעקבות השקת מנוע החיפוש החדש של מיקרוסופט, לקחנו אותו לסיבוב ובדקנו את ביצועיו לעומת מנועי חיפוש אחרים בעברית. זהות המנוע המוביל לא מפתיעה, אך נחשו מי הגיע למקום השני
מנועי החיפוש שנבדקו
MSN, גוגל, יאהו!, וואלה ומורפיקס.
כיצד נערכה הבדיקה
חיפשנו במנועי החיפוש שלושה צירופים שהוזכרו רבות בחדשות בחודשים האחרונים: "אסון הצונאמי", אמרתו של שמעון פרס בדבר "הקפיטליזם החזירי" של הממשלה, לפני שהצטרף אליה ו"עוזי כהן", האיש והאגדה. על אף שמנועי החיפוש הישראלים אינם תומכים בחיפוש ישיר בשפה טבעית, החלטנו גם להפתיע אותם עם שאלה פשוטה: מהי בירת ישראל?".
הקריטריונים
- מבחר. בדקנו כמה תוצאות מספק כל מנוע חיפוש - הנגזרות מגודל אינדקס דפי האינטרנט. אמנם, הגודל לא קובע גם במקרה זה, אך מנוע חיפוש עם אינדקס גדול יותר ממתחריו עשוי להציג יותר תוצאות רלוונטיות, בהנחה כי מדובר במתחרים עם טכנולוגיית החיפוש ברמה דומה.
- רלוונטיות. לחלק מבקשות החיפוש האלה עשויות להיות משמעויות שונות. למשל, חלק מהתוצאות של "אסון הצונאמי" עשויות לעסוק באסונות טבע רבים שהתחוללו לאורך ההיסטוריה ולא לטרגדיה האחרונה במזרח אסיה. חיפוש אחר "קפיטליזם חזירי" עשוי להפנות את הגולש למאמרים ביקורתיים של סוציאל-דמוקרטים ללא קשר לדבריו של פרס, וחיפוש אחר "עוזי כהן" עשוי להפנות את הגולש לאנשים אחרים בשם זהה שאינם סגן ראש עיריית רעננה. ובכל זאת, הנחנו כי הגולש המחפש כל אחד משלושה צירופים אלה מתעניין כיום רק בהקשרם למשמעות הספציפית שהזכרנו.
- מהירות. כמה מהר התבצע החיפוש אחר מונחים זהים בכל אחד ממנועי החיפוש שנבדקו?
- ממשק. האם האתר נוח לשימוש, ידידותי למשתמש ומובן עד הסוף?
התוצאות

* כל הציונים הם בסולם של 1-10
גוגל נהנית מיתרון של אינדקס דפים גדול יותר וטכנולוגיית חיפוש משופרת. ביחס לחלק מהמתחרות - כמו יאהו! וואלה, היתרון האיכותי של גוגל קטן למדי ובא לידי ביטוי בעיקר היתרון הכמותי. כאשר מדובר ב-MSN, ניכר כי מנוע החיפוש החדש סובל גם מחולשה טכנולוגית לעומת גוגל. תוצאות רבות חוזרות על עצמן, מובילות לדפים אזוטריים למדי ברשת וסביר להניח שהם רחוקים מלספק לגולש את מה שהוא ביקש.
מנוע החיפוש של וואלה מציג תוצאות רלוונטיות מאוד ברוב המקרים, אך סובל מאינדקס קטן למדי. טכנולוגיית החיפוש של יאהו! טובה למדי וניתן לעיתים להבחין בהבדל בינו לבין גוגל רק בגלל הממשק השונה. עם זאת, גם "יאהו!" סובל מהטיית יתר לטובת פורומים ואתרים נידחים בתוצאות הראשונות, ונראה כי הבוטים שלו - תוכניות שסורקות את הרשת עבור מנוע החיפוש- לא עשו עדיין עבודת חריש עמוקה ברשת הישראלית.
בשלב זה, האינדקס של MSN גדול מזה של יאהו! בעברית, אך האחרון מציג תוצאות רלוונטיות יותר. עם קצת מאמץ, יאהו! תהפוך למתחרה רצינית לגוגל בעברית. גוגל בראש, יאהו! וואלה אחריו ואילו MSN משתרך מאחור, בינתיים.
התוצאות בהרחבה
מבחר
תוצאות הבדיקה, שחזרו על עצמן במספר חיפושים בתחומים שונים, מעידות כי לגוגל אינדקס דפים בעברית גדול יותר במידה ניכרת מכל מתחריו. אחריו צועדים MSN, יאהו!, וואלה ולבסוף מורפיקס, עם אינדקס אתרים זעיר.
רלוונטיות
תוצאות החיפוש הראשונות ברוב האתרים שנבדקו (למעט מורפיקס המאכזב) היו רלוונטיות לבקשת החיפוש. עברו הימים בהם נאלץ המחפש לברור את התוצאות הרלוונטיות בין מאות קישורים שאינם קשורים. עם זאת, הכיוונון העדין הוא שעושה את ההבדל כיום - עד כמה הקישורים המופיעים בראש הם "חשובים" - כלומר, מספקים למחפש מידע מועיל, מגוון ואיכותי. לרוב מדובר בקישורים הפופולריים ביותר בתחום החיפוש אך לא רק.
בהקשר זה, MSN עדיין נופל בהרבה מגוגל ואף מוואלה ומיאהו!. התוצאה הראשונה בחיפוש אחר "אסון הצונאמי" במנוע החיפוש MSN הובילה להודעה שולית בפורום, התוצאה השנייה הפנתה לידיעה חדשותית באתר של בית חולים וכמה תוצאות הפנו לאותו קישור שוב ושוב - חזרה מיותרת ומטרידה. תוצאות החיפוש בגוגל היו רלוונטיות יותר, כאשר הראשונות הובילו לידיעות חדשותיות ב-ynet וואלה. מנוע החיפוש של "וואלה" היה מועיל יותר והפנה בתוצאה הראשונה לבלוג ישראלי שהביא מבחר קישורים בנושא האסון. החיפוש ב"מורפיקס" הניב רק שתי תוצאות, שאינן רלוונטיות לחלוטין.
בחיפוש אחר "קפיטליזם חזירי" התברר כי המנוע של MSN מגלה חיבה מוזרה לאתר "מקור ראשון" - שתי התוצאות הראשונות הפנו למאמרים שפורסמו בעיתון, בעוד ששתי התוצאות הבאות מפנות למאמרים מתוך אתר הימין "ליכודניק". החיפוש באתר וואלה מפנה בעיקר לקישורים רלוונטיים מתוך אתרי חדשות - כך גם בגוגל.
התוצאה הראשונה בחיפוש אחר "עוזי כהן" ב-MSN מפנה להודעה שולית באתר קהילות איזוטרי שהמוטו שלו הוא "כל מה שמטומטם" - בהחלט לא מספק. גם תוצאות אחרות הפנו להודעות בפורומים וחלק מהקישורים חזרו על עצמם. גם במקרה זה הפנה MSN לאתר של "מקור ראשון" - בשני קישורים שהפנו אליו מדף התוצאות הראשון. ריבוי ההפניות לאתר "מקור ראשון" בא לידי ביטוי גם בבקשות חיפוש נוספות ומצביע על הטיה לא סבירה בחיפוש.
גם התוצאות הראשוניות במנוע החיפוש של "וואלה" הובילו לדפים שוליים למדי אך לזכוו ייאמר כי קישורים אחרים הפנו לידיעות חדשותיות רלוונטיות מהעת האחרונה. כל תוצאות החיפוש באתר גוגל הפנו לחדשות אחרונות בנושא האיש והתופעה. ומה לגבי מורפיקס? תוצאות החיפוש הובילו לפסקי דין בעניינו של עוזי, אך לא כהן.
מהי בירת ישראל? מנועי החיפוש לא יודעים
חיפוש תשובה לשאלה "מהי בירת ישראל?" חשף את הפערים בין מנועי החיפוש באנגלית לבין הגירסאות העבריות שלהם. חיפוש ב-MSN העברי לא הוביל לתוצאות רלוונטיות במיוחד כמו ערכים אנציקלופדים או הסבר מפורט אחר, אך התוצאה השנייה סיפקה את התשובה התמציתית. חיפוש ב"גוגל" הפנה לירושלים בהרחבה רק בתוצאה השישית, אך לרוע המזל סקרה זו את מצבה של עיר הבירה בתקופת המקרא. אתר וואלה הפנה אותנו בעיקר לדפים בהם הופיעה השאלה "מהי בירת ישראל?" אך לא סיפקו לנו את ההרחבה שביקשנו. ומה המצב של מורפיקס? רע מאוד, תודה ששאלתם.
רק לשם השוואה, החיפוש "What is the capital of Israel" באתר גוגל וב-MSN באנגלית הפנה לערכים אנציקלופדיה ודפי מידע מפורטים, כאשר התוצאות של גוגל היו מגוונות הרבה יותר.
מהירות
כל האתרים מחפשים בקצב מהיר למדי של שברירי שנייה והגולש לא ייאלץ "לחכות" לתוצאות. ברוב המקרים מנוע החיפוש של וואלה חיפש מהר יותר, בעוד המהירות של MSN וגוגל הייתה דומה. עם זאת, בהתחשב בכך שהאינדקס של וואלה קטן יותר ממתחריו, נראה כי מהירות החיפוש של כל המנועים דומה למדי ומשביעת רצון.
ממשק
גוגל הוא גוגל - פשוט ונוח לשימוש ולא דורש מהמשתמש זמן לימוד. כך גם מנוע החיפוש של וואלה, המשולב בדף הראשי של האתר - צריך רק להזין את המילים וללחוץ Enter, כאשר בדף התוצאות ניתן לכוונן מחדש את החיפוש על פי צורכי המשתמש - עקרון נכון ונוח.
גם הדף הראשי של חיפוש MSN פשוט ואינטואיטיבי, אך "בונה השאליתות" החדש עשוי לבלבל משתמשים רבים. לחיצה על הקישור לאפשרות זו מקפיצה מעין תיבה נפתחת בדף, אשר מסתירה את התוצאות אם בוחרים להשתמש בה מתוך אחד מדפי התוצאות. אפשרויות החיפוש הרבות - רבות מדי - מוצגות בתפריט נפתח, כאשר המשתמש נאלץ לנווט בין לשוניות אם ברצונו בקטגוריות חיפוש נוספות. התוצאה הסופית מבלבלת ועמוסה, וצפויה להבריח גולשים רבים.
על כך נוספו שגיאות בתרגום בגירסה העברית. למשל, קטגוריית החיפוש הראשונה קרויה "תנאי חיפוש" ובתוכה מתבקש המחפש לקבוע אילו "תנאים" יופיעו בחיפוש. המילה "תנאים" היא תרגום קלוקל ל"terms", אשר התרגום המדויק לה הוא "מילות חיפוש" או מילות מפתח". מי שילחץ על הקישור "למד עוד" בתקווה להסבר פשוט יקבל דף באנגלית עמוס בהסברים ארכניים.