שתף קטע נבחר

מזמינים אמבולנס: כמה זה עולה ומתי מקבלים החזר

שתי עתירות הוגשו לבג"ץ נגד מד"א, בטענה כי העלתה תעריפים באופן לא חוקי וכי היא מנהלת תחרות דורסנית נגד חברות האמבולנסים הפרטיות. במד"א דוחים את הטענות, ובינתיים שירותי האמבולנס עולים לנו הרבה כסף. כמה עולה להזמין אמבולנס, לפי מה נקבעים התעריפים, מה ההבדל בין האמבולנסים השונים, ומתי מקבלים החזר

אם אדם נופל באמצע הלילה, הוא או אשתו מזעיקים אמבולנס. אם אדם נפגע חלילה בתאונת דרכים, עדי ראייה או המשטרה קוראים מיד לאמבולנס. אם אישה מאבדת את ההכרה ברחוב - עוברי אורח ממהרים להזמין עבורה אמבולנס. בכל המקרים האלה, כדאי להצטייד בהרבה כסף. מחירי האמבולנס בשמים, ולא תמיד תקבלו את ההחזר מקופת-החולים.

 

כדאי לדעת: על-פי חוק בריאות ממלכתי, מי שהוסע באמבולנס לחדר מיון ואושפז - זכאי להחזר ההוצאה במלואה. במקרה שלא אושפז - הוא אינו זכאי להחזר. מי שהוסע בניידת טיפול נמרץ (נט"ן) ואושפז - זכאי להחזר ההוצאה במלואה. במקרה שלא אושפז - הוא זכאי להחזר של 50% מההוצאה.

 

ההבדלים בין אמבולנס רגיל לניידת טיפול נמרץ מתבטאים גם בתשלום: במקרה של פינוי באמבולנס רגיל של מד"א, לדוגמה, ישלם הנוסע 330 שקל בשעות היום, או 359 שקל בשעות הלילה, בתנאי שמדובר בנסיעה מקסימלית 20 ק"מ הלוך וחזור. ולמה הלוך וחזור, אם מדובר על כיוון אחד לבית-החולים? מתברר שמד"א גובה גם עבור חזרת האמבולנס לתחנה, למרות שהוא חוזר ריק. אנחנו לא מונית, מסביר בתגובה דובר מד"א את הגבייה המוזרה הזאת.

 

במקרה של העברה בניידת טיפול נמרץ של מד"א, הוא ישלם 635 שקל בשעות היום, או 760 שקל בשעות הלילה. אמבולנס רגיל כולל נהג המשמש גם חובש ואיש צוות, ולעתים גם כוח עזר או מתנדב. ניידת טיפול נמרץ מצוידת גם ברופא, ולכן מחיר הנסיעה בניידת כזו גבוה בהרבה.

 

בצי הניידות של מד"א קיים סוג נוסף של כלי רכב, שהומצא לאחרונה, והוא נושא את ההגדרה אט"ן (אמבולנס טיפול נמרץ). כאן אין רופא, אבל יש פרמדיק. והמחיר? כמו עבור נסיעה באמבולנס של נט”ן. במד"א מסבירים, כי הפונקציה של אט"ן ונט"ן שווה: הגשת סעד מתקדם. לכן נקבע תעריף זהה.

 

על-פי חוק בריאות ממלכתי, קופות החולים הן אלה שאמורות להחזיר לחולה את הוצאות הנסיעה, בהתאם לקבלה שמעביר להם החולה או המפונה. מתעריפי מד”א ששלחו אלינו קופות-החולים עולה, כי כשמדובר באמבולנס רגיל, כל 5 ק”מ נוספים מעל 20 ק”מ (הלוך וחזור) מעלים את המחיר. כשמדובר במרחקים

גדולים, זה יוצר הבדלים עצומים בין אמבולנס רגיל לנט”ן. לדוגמה: אמבולנס רגיל שנוסע לבקשת החולה עד בית-החולים תל-השומר, מרחק 72 ק”מ (כיוון אחד) מביתו בשרון הצפוני, יגבה מהחולה 2,080 שקל בשעות היום, או 2,500 שקל בשעות הלילה. אמבולנס אט"ן או נט”ן, לעומת זאת, יגבה מחיר אחיד של 635 שקל בלי קשר למרחק.

 

לא הצלחנו להבין מדוע בנט”ן אין למרחק חשיבות כספית. במד”א אומרים רק, שמחיר הנט”ן הוא בכל מקרה נמוך יחסית לעלויות - בשל השתתפות משרד הבריאות, קופות החולים והרשויות המקומיות במימון הפעלתו.

 

ישנם תנאים נוספים לתשלום, שכדאי לדעת עליהם: כאשר המפונה משלם במזומן בעת הפינוי (בהנחה שהיה עליו כסף בדיוק כשחטף את התקף הלב, או שהוא מסוגל לרשום צ'ק) - הוא זוכה להנחה. לדוגמה: אמבולנס שמסיע חולה למרחק 45 ק”מ בשעות היום יגבה במזומן 610 שקל, לעומת 640 שקל אם המבוטח משלם את החשבון מאוחר יותר. את החשבון, אגב, יש לשלם תוך 30 יום.

 

פרט מעניין נוסף: כאשר אנשי מד”א מסיעים מספר מפונים או חולים בנסיעה אחת - התשלום יורד. מפונה אחד ישלם 100% מחיר מחירון, שני מפונים ישלמו כל אחד 75%, שלושה ישלמו כל אחד 60%, ומארבעה מפונים ומעלה ישלם כל אחד 50% מהמחירון.

 

הבדלים בהחזרי קופות-החולים

 

כאמור, ברוב המקרים קופות החולים הן אלה שנושאות בנטל, יותר נכון הקופה הציבורית. אלא שגם בין הקופות קיימים הבדלים רבים בקריטריונים להחזרת כספים. מכבי שירותי בריאות, לדוגמה, מרחיבה את הזכויות למבוטחיה, לעומת

מה שמחייב החוק, ונותנת 100% החזר גם במקרה שבו בית-החולים מחליט לאשפז את המבוטח אך המבוטח מסרב להתאשפז. כמו כן מחזירה מכבי את מלוא הסכום במקרה שרופא הקופה היה זה שהורה לפנות את המבוטח באמבולנס, גם אם לא התאשפז. מכבי נותנת 100% החזר גם לנסיעה מבית-חולים ציבורי למוסד שיקומי או סיעודי (ולהיפך).

 

שירותי בריאות כללית מרחיבה גם היא את ההחזרים, ובין השאר מחזירה את מלוא הסכום ללקוח שלא אושפז, אם איבד את הכרתו ברחוב והוזמן עבורו אמבולנס על-ידי עובר אורח.

 

קופת-חולים לאומית נותנת החזר מלא גם אם הנסיעה לא הסתיימה באשפוז, בתנאי שההעברה נעשתה מסניף קופת החולים, ואילו קופת חולים מאוחדת מעניקה 50% החזר גם למי שפונה ולא אושפז - בתנאי שהוא מבוטח בביטוח המשלים של הקופה.

 

החזרים אלה ניתנים בכל קופה וקופה לפי שיקוליה ומדיניותה, אך ברוב המקרים ניתן החזר רק אם הובלתם באמבולנס של מד”א. רק חלק מקופות החולים מחזירות סכום ששולם לאמבולנס פרטי.

 

בעתירה משותפת שהגישו קופת חולים מאוחדת ושירותי בריאות כללית נגד מד”א, המתבררת בבית-המשפט המחוזי בתל-אביב, נטען כי מד”א העלתה לפני כשנתיים את מחיריה ב-15% ללא אישור הממשלה. מד”א בחרה להעלות את תעריפיה באופן בהול כדי לבצע מחטף של הרגע האחרון בקביעת מחיר גבוה ככל הניתן עבור שירותיה. זאת בנוסף להעלאת תעריפים במרוצת השנים בשיעורים גבוהים ביותר, שאין כל יחס סביר בינם לבין עליות מחירים אחרות במשק, נאמר בעתירה.

 

על-פי הוראת סעיף 7 א' לחוק מגן דוד אדום, על שרי הבריאות והאוצר לקבוע את גובה האגרות שגובה מד”א, אך הם לא עשו זאת. בעתירה נטען עוד, כי גם מחיר הפינוי ביציר הכלאיים המכונה אט"ן לא אושר, מה עוד שעלותו גבוהה כמו של נט”ן.

 

במד”א אומרים בתגובה: טענת קופות החולים על העלאת תעריפים שלא כדין אינה נכונה. ההעלאה נעשתה כדין, כמפורט בתשובת מד”א לבית-המשפט.

 

עתירת חברות האמבולנסים הפרטיות

 

ברוח התחרות החופשית, קמו בארץ בשנים האחרונות חברות רבות העוסקות בהעברת חולים או מתים (בקטגוריה השנייה לא נעסוק כאן) ומתחרות למעשה במד”א. היום קיימות בארץ כ-40 חברות כאלה, המפעילות כ-330 אמבולנסים ברחבי הארץ. האמבולנסים הפרטיים מצוידים כנדרש, והם מאושרים על-ידי משרד הבריאות ונמצאים תחת פיקוחו. חלק מהחברות הפרטיות אף מפעילות ניידות טיפול נמרץ.

 

החברות הפרטיות התאגדו לארגון משותף והחליטו לצאת נגד מד”א. דבר לא פשוט, בהתחשב בעובדה שמד”א היא גוף גדול ועצום, שעושה עבודה חשובה ונהנה מאהדה ציבורית גדולה. אך במלחמה כמו במלחמה, נותנים כל האמבולנסים גז - ויוצאים לדרך עם צפירות והבהובים.

 

הקרב החל בזירת המחירים: החברות הפרטיות הציעו מחירים נמוכים בהרבה מהמחירים הרשמיים של מד”א. בתגובה הורידה מד”א את מחיריה מתחת למחירי המחירון, אך רק, ככל הנראה, ביישובים שבהם פועלות החברות הפרטיות.

 

הקרב עלה כיתה כאשר ארגון האמבולנסים הפרטיים הגיש עתירה לבג"ץ נגד מד”א ונגד שרי הבריאות והאוצר. בעתירה, שהוגשה באמצעות משרד עו"ד מינצר-כרמון-רובננקו, הוא תובע בין השאר לאסור על מד”א לעסוק בשירותי

הסעת חולים אמבולטוריים (שלא בשעת חירום), וכן לאסור עליה להציע את שירותיה על בסיס מסחרי. הבסיס העיקרי לעתירה שלנו היא העובדה שמד”א היא תאגיד ציבורי, וכגוף כזה היא נהנית מתקציבים ופטורה ממסים, אומרת עו"ד דולפין מינצר-כרמון, המייצגת את ארגון האמבולנסים הפרטיים. מדובר בגוף שפעולותיו המוצהרות אינן לשם עשיית רווח, אלא לטובת הציבור בלבד. עם זאת, מד”א מתנהגת כגוף עיסקי ותחרותי לכל דבר ודואגת להגדיל את רווחיה על חשבון רווחת הציבור.

 

העתירה מביאה מספר דוגמאות להתנהלותה העיסקית של מד”א: השתתפות במכרזים של בתי-חולים על הסעת חולים לטיפולים במרפאות או לבתי-חולים אחרים; הורדת מחירים למחירי היצף ביישובים מסוימים כדי לפגוע לכאורה במתחרים, וכן פרסום מודעות בעיתונות מקומית, שלפיהן מד”א מציעה את שירותיה במחירים מיוחדים וחסרי תקדים.

 

במקביל לעתירה פנה הארגון להנהלת מד”א וביקש ממנה לחדול ממתן שירות של אבטחת אירועים. "פעילותכם בתחום אבטחת האירועים נושאת אופי מסחרי-עיסקי מובהק בכסות של מלכ"ר, ובכך מהווה תחרות בלתי הוגנת בחברות האחרות", נאמר בפנייה. "מד”א משדלת את הלקוחות לשכור את שירותיה תוך הבטחת המחיר 'הזול ביותר'. היא עושה זאת גם תוך הישענות על כוחות של מתנדבים, שנותנים מזמנם לטובת הציבור. פנייה זו נעשתה על רקע מלחמת האמבולנסים שמתנהלת מדי שנה על אבטחת פסטיבל המוזיקה בניצנים".

 

לעו"ד מינצר-כרמון יש טענות גם לקופות החולים. לדבריה, בקופות אין נוהל ברור בתחום החזר הכספים למפונים באמבולנסים: "חלקן מחזירות במקרה שהוזמן אמבולנס של מד”א בלבד, חלקן מחזירות גם לאמבולנס פרטי. לעתים רק חלק מהמחוזות של הקופה מעניקים החזר לאמבולנס פרטי, ולעתים הקופות מעניקות החזר לאמבולנס פרטי מחברה כזו, ולא אחרת. אנו פונים לשר הבריאות בבקשה להבהיר לקופות-החולים את ההוראות ולתקנן באופן המסיר את היסוד לאפליה בין מד”א לבין האמבולנסים הפרטיים לגבי החזר הוצאות נסיעה", נכתב בפניית הארגון לשר.

 

מד”א אמור להיות גוף וולונטרי ששירותיו שווים לכל נפש, אך הם נלחמים בנו על גב האזרחים, טוענים בעלי חברות אמבולנס פרטיות החוששים להזדהות בטענה שהם נרדפים על-ידי מד”א. במקומות שבהם יש אמבולנס פרטי מד”א מורידה דרמטית את המחירים, ובמקומות שבהם אין תחרות היא 'קורעת' את האזרח. נוצר מצב שהציבור הפך 'שבוי 101', כי הוא מכיר רק את מספר הטלפון של מד”א, ובכך הוא מונע מעצמו קבלת מחירים זולים יותר עבור ההסעות.

 

ממד”א נמסר בתגובה: "מד”א אינה פועלת נגד האמבולנסים הפרטיים, והראיה - שבמשך השנים מספרם רק הולך וגדל. איננו מתכוונים 'לחסל' את האמבולנסים הפרטיים".

 

במד”א מעגנים את צורת הפעולה של הארגון בנחיצות השירות שמד”א נותנת לכלל עם ישראל במקרי חירום והצלה: "ככל שיותר אמבולנסים, לרבות ניידות טיפול נמרץ, יהיו בפעילות - כך הזמינות שלהן תהיה גבוהה יותר והמענה לפצועים במקרי חירום יהיה מהיר יותר. מכאן השאיפה של מד”א להפעיל ככל הניתן, ובכל שעה, מספר אמבולנסים גדול במגוון של פעילויות, הדורשות משאבים כלכליים.

 

"אנחנו חייבים לממן את פעילותנו השוטפת והחיונית ממקורותינו. כמו כן עלינו לממן את פעילותנו גם באזורי פריפריה, שם השירות אינו כדאי מבחינה כלכלית. בהתאם לכך, אין כל מניעה שמד”א ישתתף במכרזים, כפי שהוא עושה זה שנים רבות. נהפוך הוא, יש הוראות חוק המצביעות בפירוש על כך שמד”א רשאי לעשות זאת".

 

אשר לטענה כי המתנדבים של מד”א משמשים כוח עזר גם בפעילויות הנושאות רווח, כמו אבטחת אירועים, נמסר בתגובה כי "המתנדבים הינם חלק בלתי נפרד מפעילות החירום וההצלה של מד”א. הם מסייעים למד”א גם בפעילויות אחרות ומאפשרים לארגון לעמוד בכוננות שהוא נדרש לה כדי לקדם כל אירוע אפשרי".

 

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה, כי כל נושא האגרות, וכן תעריפי אט"ן, נמצאים בדיונים במשרד הבריאות, האוצר ומד”א, ובתקופה הקרובה יתקבלו החלטות בנושא. במשרד מדגישים כי "פינוי יכול להיעשות על-ידי אמבולנס של מד”א או על-ידי אמבולנס פרטי, לפי בחירת משפחת המפונה. אמבולנס פרטי רשאי לגבות תעריפים שונים, כמקובל במדינה חופשית, אולם מקובל שמחירי האמבולנסים הפרטיים דומים למחירי מד”א ואף נמוכים מהם", אומרת ענבל יעקבס, ממלאת מקום דובר משרד הבריאות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שאול גולן
הזמנתם אמבולנס? תכינו את הארנקים
צילום: שאול גולן
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים