שתף קטע נבחר
 

רמי באר מציג: וכשהגיעה לשמש

להקת המחול הקיבוצית תעלה בסוף החודש על במת המשכן לאמנויות הבמה בת"א את יצירתו החדשה של באר

יצירתו החדשה של רמי באר "וכשהגיעה לשמש" נעה בין דמיון למציאות ובין הזמנים. זהו מסע בעקבות אגדה שמנסה לפתוח צוהר אל מה שבדרך כלל נסתר וחבוי. את שם היצירה, הלקוח ממחזהו של גאורג ביכנר, "וויצק", מעדיף באר שלא לפרש.

 

במסיבת עיתונאים שנערכה הבוקר (ג') במשכן לאמנויות הבמה בת"א אמר באר, הכוריאוגרף ומנהלה האמנותי של להקת המחול הקיבוצית: "גורם ההפתעה הוא חלק מהותי ביצירה ואני מעדיף שאנשים יגיעו אליה נקי, בלי אסוציאציות מוקדמות שיכולות להיוולד מתוך מילים או פרשנויות שלי להחלטות כאלה או אחרות שעשיתי בעבודה. הייתי רוצה להשאיר לכל אחד את המקום ליצירת נקודות חיבור משלו עם העבודה".

 

באר בחר לשלב בפסקול היצירה מקטע מתוך "וויצק" אותו מקריאה השחקנית כלת פרס ישראל, ליא קניג. על כך אמר באר: " טקסט מבחינתי הוא חלק ממכלול העבודה והפסקול הוא יצירה בפני עצמה, יצירה עם אפיון וזהות שמשרתת את העולם שאני מביא לבמה. זה נכון ש'וויצק' מעורר אסוציאציות חברתיות ופוליטיות, אבל זה לא שהחדרתי את העלילה שלו לתוך העבודה. אני מעדיף לדבר על הפרשנות כמה שפחות בשביל להשאיר לצופה מקום לאפשרויות משלו. מבחינתי הטקסט הוא חלק מפס הקול כמו המוזיקה שהיא מקור השראה בשבילי. מקור השראה חשוב וראשוני שלוקח אותי למחוזות שונים. במחול שהוא שפה שאינה מילולית חשוב מאד שפסקול ייגע ויתקשר".

 

גם בעבודה זו כבעבודותיו הקודמות הוא מבקש מהצופים להתבונן במכלול: "אני לא עוסק בתנועה נטו, הבמה שלי היא לא במה שחורה שעליה מתנועעים רקדנים. העיסוק שלי כיוצר הוא במובן הרחב של המילה וזה כולל אמנות פלסטית ועיצוב. דרך העבודות שלי אני מנסה להביא את מכלול אפשרויות הביטוי שברשותי ולכן אני בונה אותן משכבות שונות שמורכבות מתנועה, קונספציה של תפאורה, תאורה וחלל ואפיונים מוזיקליים".

 

למרות שיש אלמנטים המשכיים בין העבודה הקודמת של באר, "פוראמן מגנום", לבין יצירתו החדשה, למשל השימוש המשמעותי באביזרים, לדבריו מדובר בשתי עבודות שונות לגמרי. "בעבודה החדשה יצרתי עולם שונה שהוא יותר אגדה. אפשר כמובן לזהות סגנון ושפה אבל כמו כל יוצר מעניין אותי בכל עבודה למצוא דרכים חדשות שלא עברתי בהן קודם. שימוש באביזרים הוא חלק מהשפה שלי. אני אוהב להוציא את האביזר מהקשרו היומיומי ולעשות בו שימוש אחר. בעבודה הנוכחית אני משתמש במחצלות שהופכות להיות פרטנר לריקוד. זה לא פשוט ולפעמים זה הקשה ותסכל את הרקדנים, אבל אני אוהב את זה".

 

להקת המחול הקיבוצית תעלה את "וכשהגיעה לשמש" פעמיים בלבד במשכן לאמנוית הבמה בתל-אביב. הסיבה לכך, לדברי מנהל הלהקה, דן רודולף, היא בעיקר תקציבית: "אנחנו מודעים למצב הכלכלי הקשה וחרדים בשל כך לקחת ריזיקות. לצערי הרב להקת המחול הקיבוצית עובדת בתקציבים לא ריאליים באופן יחסי להפקות שאנחנו מעלים ובימים שכאלה עדיף להיות זהיר".

 

ההפקה החדשה של להקת המחול הקיבוצית תעלה על במת המשכן לאמנויות הבמה בתל-אביב בבכורה עולמית ב-30 באפריל. מופע שני יתקיים במשכן ביום המחרת. המופעים ייערכו במסגרת סדרת "מחול במשכן" שמארחת זו הפעם השנייה את הלהקה הישראלית. לפני כשנתיים עלתה במסגרת זו יצירתו של באר "שומר מסך", שזכתה להצלחה רבה ולביקורות משבחות בישראל ובעולם.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גדי דגון
מתוך העבודה החדשה. שכבות של חומר
צילום: גדי דגון
לאתר ההטבות
מומלצים