שתף קטע נבחר

המסע עוד לא נגמר

החודש תעלה בבכורה האופרה הישראלית "מסע אל תום האלף" מאת יוסף ברדנשווילי המבוססת על ספרו של א.ב. יהושע. "לא מעט מיצירותיי עובדו למחזות, לרדיו ובעיקר לסרטים", אומר יהושע, "אולם העיבוד לאופרה הוא עבורי המרגש והמרתק ביותר"

ב-21 במאי תעלה בבכורה עולמית על במת המשכן לאמנויות הבמה בתל-אביב האופרה הישראלית המקורית "מסע אל תום האלף", שהלחין יוסף ברדנשווילי לליברית מאת א. ב. יהושע. את האופרה, המבוססת על רומן מאת יהושע שיצא לאור בשנת 1997, מביים עמרי ניצן ובתפקידים הראשיים ישתתפו גבי שדה, לריסה טטוייב, יניב ד'אור ואירה ברטמן.

 

במסיבת עיתונאים שנערכה הבוקר (ה') ובה נוכחו היוצרים וחלק מהמבצעים של האופרה החדשה אמר הסופר א.ב יהושע שזו לו הפעם הראשונה בה השתתף בכתיבת אופרה: "לא מעט מיצירותיי עובדו למחזות, לרדיו ובעיקר לסרטים, אולם העיבוד לאופרה שנתבקשתי לעשות לרומן 'מסע אל תום האלף' היה עבורי המרגש והמרתק ביותר. שמו המקורי של הרומן היה 'שירת ימי הביניים', אולם ויתרתי על השם מחשש שיחשבו שמדובר בספר לימוד עיוני ולא ברומן, והנה כעת השירה פורצת בכל זאת מתוכו והופכת לאופרה".

 


 ברדנשווילי: התפילה היהודית לוקחת חלק באופרה
עלילת הרומן מתרחשת בשנת 999. הגיבור, בן עטר, הוא סוחר יהודי מצליח מטנג'יר היוצא למסע נועז יחד עם שתי נשותיו, שותפו המוסלמי והרב ששכר באנדלוסיה בכדי לשכנע את אחיינו לאחות בדין תורה את הקרע ביניהם ולחדש את השותפות המסחרית שנותקה בשל תביעת אשתו של האחיין, שנרתעה מעובדת היותו של הקרוב הצפון אפריקני נשוי לשתי נשים. המסע מוביל לחרם מוחלט של יהודי אירופה על היהודים הצפון אפריקנים, ורק עם מותה של האישה השנייה, מתאחים שני חלקי המשפחה. הרומן זכה לתשומת לב מיוחדת של קוראים, חוקרי ספרות והיסטוריונים בשל סגנונו הלשוני המיוחד, ציור התקופה והנושא המקורי הדן במחלוקת בין הקהילות היהודיות האשכנזיות והספרדיות בנושא הביגמיה.
 

לדברי מלחין האופרה, יוסף ברדנשווילי, מדובר בהגשמת חלום: "לפני תשע שנים עליתי לישראל מגרוזיה ואני חייב לומר שעד היום השפה העברית קשה לי. ההתמודדות עם הטקסט של יהושע שכתוב בשפה גבוהה היתה לא פשוטה אבל מרתקת. חיי אדם הם מסע עם תחנות בדרך, ואני חושב שבמובנים רבים האופרה הזו היא אחת מהתחנות החשובות בדרכי המוזיקלית. ברדנשווילי, לשעבר מנהל האקדמיה למוזיקה בבאטומי, מלחין הבית של תיאטרון רוסטבלי וסגן שר התרבות של מחוז אדג'ריה בגרוזיה, עלה לישראל בשנת 1995. לאורך השנים בארץ הפכה יצירתו לחלק בלתי נפרד מהנוף הקונצרטנטי והאופראי, התיאטרוני והקולנועי של ישראל. בעשור בו הוא נמצא בישראל, זכה בין היתר בפרס מאיר מרגלית על המוזיקה להצגה 'הדיבוק' שעלתה בתיאטרון הבימה, בפרס ראש הממשלה לקומפוזיטורים ובפרס אקו"ם על מפעל חייו.

 

"ניסיתי לבנות תמונה מוזיקאלית עשירה שבה יהיו משולבים אלמנטים מגוונים מתולדות המוזיקה לתקופותיה וגם השפעות מהמוזיקה היהודית שקרובה ללבי", מוסיף ברדנשווילי, "לפני עשרים שנה בגרוזיה הייתי הולך הרבה מאוד לבית הכנסת לשמוע את התפילות. לא ידעתי עברית ולא הבנתי את המילים, אבל חשבתי שהן כמו מוזיקה. אני חושב שבכדי ללכת קדימה לעתיד אתה חייב ללכת אחורה לעבר, והתפילות הן העבר שלנו, זה העומק, על התפילות האלה גדלתי והן חלק מהאופרה הזו. מכיוון שמדובר בסיפור מסע שמתחיל מטנג'יר ומסתיים בגרמניה יכולתי להכניס לתוך היצירה שפות והשפעות מוזיקליות רבות שמשתלבות ביחד".

 

ארץ לא נודעת

 

"מסע אל תום האלף" היא האופרה הרביעית שיביים עמרו ניצן. קדמו לה "שיקוי האהבה", האיטלקייה באלג'יר" ו"אותלו". החזרות יתחילו ביום ראשון הקרוב, ולדברי ניצן מדובר במסע חיפוש: "אני מרגיש שזה מסע לארץ לא נודעת, ובמסעות שכאלה חשוב עם מי יוצאים לדרך. אני מרגיש בר מזל שאלה הם שותפיי. למרות שזה סיפור שמתרחש בסוף האלף הראשון, נדמה לי שמדובר במסע שלנו, אלה שחיים בראשית האלף השלישי, אל תוך עצמנו.

 

"זה סיפור שנוגע במלחמת התרבות שמתקיימת שנים בין הצפון לדרום, המזרח והמערב והספרדים והאשכנזים. זה סיפור של הקרבה, של טקס הגדיעה של איבר חשוב מהתרבות הספרדית שהוקרב על מזבח הביחד. זה ניסיון להבין את השאיפה לשותפות של יהודי מגרמניה ויהודי מאלג'יר, וההקרבה המכאיבה שנדרשת לקיום אותה שותפות. יש לי תחושה שגם באלף השלישי זה עדיין כואב וששרידי המאבק הזה מתקיימים בנו. מבחינתי זה ניסיון דרך המוזיקה והמילים להסתכל על עצמנו".

 

על כך הוסיף יהושע ואמר: "שאלתי את עצמי למה להרחיק עדות, למה לקיים את העלילה בסוף האלף הראשון ואיך ההווה מתחבר. אני חושב שהעם היהודי שפוזר בציוויליזציות שונות ותרבויות שונות, בהן פעל על-פי הקודים המקומיים, יכול היה להפוך לעמים רבים - אבל החיבור הזה שהופך את הפרודות ליחידה אחת נעשה בשכנוע הדדי ודיאלוג. אם אני חוזר לקונטקסט העכשווי והאקטואלי, לפוליטיקה הבוערת, אני יכול לומר שבימים של התנתקות, רדיפות, איום במלחמת אחים וקריאות על שלטון כופה, יש משמעות עמוקה לדיאלוג ולמוסריות שטומן בחובו הדיאלוג".

 

"מסע אל תום האלף" יעלה חמש פעמים בלבד באופרה הישראלית החדשה ויוקדש לזכרו של המנצח גארי ברתיני שאמור היה לנצח על ההפקה אך נפטר ב-17 במרץ. בעקבות מותו ניאות מנהלו המוזיקלי של בית האופרה הישראלי, מאסטרו אשר פיש, לנצח על ההפקה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שאול גולן
יהושע. משמעות הדיאלוג
צילום: שאול גולן
לאתר ההטבות
מומלצים