שתף קטע נבחר

הקרונית ממגדל צדק שוב על הפסים

הקרונית, אחת האחרונות ששימשו את חוצבי מגדל צדק ההיסטורית, חולצה במבצע מיוחד, שוקמה ותוצג לציבור בטקס בקיבוץ עינת

בערב חג השבועות, 12 ביוני, יתקיים בקיבוץ עינת טקס מיוחד להצבת קרונית משוחזרת מהמחצבות ההיסטוריות במגדל צדק. בטקס ישתתפו חברי הקיבוצים עינת וגבעת השלושה, בני משפחות החוצבים, בעלי המחצבות, יצרני הקרוניות ומוביליהן.

 

שי פרקש,  משמר ציורי קיר וסטודנט בתוכנית לשימור באוניברסיטת ת"א, מספר כי בשטח הגן הלאומי מגדל צדק, הנמצא באזור ראש העין, פעל בתקופת המנדט הבריטי (1948-1920) האתר הגדול בארץ של מחצבות אבן וכבשני סיד. האתר שימש את בוני העיר תל אביב ויישובי גוש דן בתקופת ה"באוהאוס", תקופה בה היו זקוקים לסיד ולמלט בכמויות גדולות לבניית בתי הסגנון הבינלאומי.

 

לצורך שינוע אבני המחצבות אל כבשני הסיד, נעשה שימוש נרחב בקרוניות מחצבה מתהפכות מסוג הקרוי דקוביל, אשר כושר הקיבול שלהן היה גדול יותר מארגזי העץ, שסחבו הגמלים בהם השתמשו החוצבים הערבים.

 

הקרוניות יוצרו בארץ

 

"את הקרוניות, שנעו על מסילה צרה ברוחב של 60 ס"מ, המציא בשנת 1870 לערך המהנדס הצרפתי פייר דקוביל", מספר פרקש. "בסוף המאה ה-19 ובתחילת המאה ה-20 השתמשו במדינות רבות באלפי קרוניות שכאלו, לשינוע ולהובלה של מוצרים רבים במחצבות, בחקלאות, בתעשייה ובבנייה. בארץ ישראל שימשו הקרוניות את הטורקים ואת הגרמנים בבניית הרכבת החיג'אזית, ואת הבריטים לבניית ביצורים במלחמת העולם הראשונה, ולאחריה את הרחבת נמל חיפה.

 

"המתיישבים היהודים השתמשו בקרוניות לבניית תחנת החשמל בנהריים, במפעלי האשלג והמלח בים המלח ובעתלית, ביקבים בזכרון-יעקב ובראשון לציון ובפרדסים. עקב הביקוש הרב לקרוניות אלה בארץ, החלו יצרנים יהודים לבנות אותן וביניהם ידועים לנו בתי המלאכה למכונות וליציקה של ליאון שטיין, קלמן הופמן, מפעל סדן ומפעל פעמון".

 

מתוך אלפי הקרוניות הללו, שפעלו באתרים רבים בארץ, נותרו על פי ההערכות כ-10 בלבד. מספר קרוניות, אשר השתמרו במקרה בין גלי הפסולת בשטח המחצבות, בתוך בורות כבשני הסיד, התגלו לפרקש ולחבריו הסטודנטים, אשר חקרו ותיעדו בשנה שעברה את אזור מגדל צדק.

 

עקב החשש כי הקרוניות ושרידי מסילת הברזל, ייגנבו ויותכו על ידי גנבי מתכות, נעשה מאמץ מרוכז להוציא את הקרוניות ולשקמן. אחת הקרוניות נמסרה לאנשי קיבוץ עינת, שהביעו עניין בהקמת יד זיכרון לעובדי המחצבות מבין חברי הקיבוץ, וכן אנשי גבעת השלושה ויישובי הסביבה. הצלת הקרונית והצגתה לציבור התאפשרה הודות לפעולות שימור אינטנסיביות, שכללו ניקוי חול, תיקוני מסגרות, ציפוי וצביעה באפוקסי להגנה על הפלדה המתפוררת.

 

את האירוע מארגנים המועצה האזורית דרום השרון, המועצה לשימור אתרים, רשות הטבע והגנים והתוכנית לשימור המורשת הבנויה באוניברסיטת תל-אביב. הטקס יתקיים בשעה 10:30. הכניסה חופשית. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שי פרקש
הקרונית לפני השיקום
צילום: שי פרקש
צילום: שי פרקש
הקרונית אחרי השיקום, בעינת
צילום: שי פרקש
מומלצים