עתיד המעבדים: AMD ואינטל מכפילות כוח
בשנת 2006 תצא לדרך סדרת מעבדים כפולי ליבה למחשבים שולחניים, ניידים ולתחנות עבודה. איפה אתם בסיפור הזה? כתבה שלישית
לכתבה הראשונה: מה צפוי ב-Windows Vista?
לכתבה השניה: 2006: אפל מהמרת על אינטל
המעבדים כפולי הליבה שאינטל ו-AMD חשפו במהלך השנה, מוכנים להפצה מסיבית בקרוב. אינטל הציגה את Pentium D ואת Pentium Extreme edition 840. אחריה הציגה AMD את מעבד Opteron לתחנות עבודה ושרתים ואת מעבד Athlon 64 X2. בכתבה זו נבחן את החידושים הצפויים בתחום בשנה הקרובה, כדי שתוכלו לכלכל את צעדיכם.
מעבדים כפולי ליבה מצוידים בשתי יחידות עיבוד מרכזי (CPU), והם טומנים בחובם יותר כוח עיבוד בקצבי שעון נמוכים יחסית למעבד בודד, בעל קצב שעון גבוה. הם גם צורכים פחות חשמל בקצבי שעון גבוהים, בהשוואה למעבדים נפרדים.
הם מצוינים במצבים בהם יש להריץ למעלה ממשימה אחת (multitasking) וגם מסייעים במשימות multithreading, בהן היישום מריץ יותר מתהליך אחד בו זמנית.
בין היישומים שמשתמשים ב-multithreading אפשר למצוא את פוטושופ ופרמייר של אדובי וכן את Musicmatch Jukebox. דפדפנים ולקוחות דואר אלקטרוני עדיין לא פועלים ב-multithreading. לכן, אם אתם משתמשים ביישומים שמריצים thread אחד בכל נקודת זמן, מעבד כפול ליבה לא יעזור. במקרה זה, דווקא מעבד מהיר עם ליבה אחת יספק ביצועים טובים יותר.
אינטל הולכת על ליבה כפולה
אינטל הכריזה על הטכנולוגיה בחודש אפריל ובחרה להתחיל במחשבים שולחניים. ראשוני המעבדים לתחנות עבודה ושרתים (מבוססי Xeon) יראו אור בתחילת השנה הבאה. צפוי שתחנות העבודה והשרתים יעשו שימוש משמעותי יותר בעיבוד כפול ליבה, בהשוואה למחשבים שולחניים, כפי שהם משכילים לנצל באופן נרחב יותר יכולות multithreading. הם זקוקים ליכולת ריבוי משימות כדי לענות על צרכי המשתמשים.
אינטל השיקה השנה מעבד המיועד לגיימרים - Pentium Extreme Edition 840 (להלן EE 840), ומעבד נוסף לזרם המרכזי - Pentium D. ההבדל העיקרי ביניהם הוא ש-EE 840 תומך ב-Intel Hyper-Threading בעוד ש-Pentium D לא. טכנולוגיה זו גורמת ל-EE 840 להיראות ל-Windows כמו ארבעה מעבדים.
עם זאת, EE 840 אינו המעבד המוצלח ביותר לגיימרים. עדיף לחשוב עליו בתור שבב לעתיד, שמאפשר למפתחים לכתוב משחקים שעושים שימוש ב-Hyper-Threading. בינתיים, המעבד חד הליבה Pentium 4 EE מנצח בביצועים.
אינטל מחכה לרגע הנכון להכפיל את ליבת Xeon לתחנות עבודה ושרתים. האתגר: דרישות האנרגיה הגבוהות של מעבד Xeon חד ליבה, המיוצר בתהליך 90 ננומטר, יקשו על ייצור גירסה כפולת ליבה.
בתחילת 2006 צפויה אינטל להוציא לשוק את Dempsey ואת Paxville, מעבדי Xeon כפולי ליבה, שמיוצרים בתהליכי 65 ו-90 ננומטר, בהתאמה. גם ל-Itanium, מעבד אינטל לשרתי קצה גבוה, יצאו במהלך 2006 גירסאות כפולות ליבה – Montecito ו-Millington.
ליבה כפולה גם לניידים
וכעת לחזית המחשבים הניידים: בתחילת השנה יופיע Pentium M כפול ליבה בשם Yonah - תחת מותג סנטרינו, ופלטפורמת Napa החדשה. מעבד Yonah מבטיח ביצועים טובים וצריכת חשמל חסכונית, ונראה שצפוי לו עתיד ורוד.
אינטל עשויה לבחור בו גם כחלופה לארכיטקטורת NetBurst (מבנה pipeline ארוך עם הוראות המשפרות את הביצועים), המצויה כיום במחשבים שולחניים.
על בסיס Yonah מפתחת אינטל מעבד בעל שם הקוד Sossaman, שמיועד לשרתי blade, אך יוכל למצוא דרכו גם למחשבים שולחניים, תחנות עבודה ושרתים רגילים.
AMD מתחילה עם תחנות עבודה
זמן קצר לאחר ההכרזה של אינטל על הליבה הכפולה, חשפה AMD מעבד כפול ליבה ראשון - Opteron - לתחנת עבודה ושרתים. אז עברה AMD למעבד Athlon 64 X2 למחשבים שולחניים. מעניין לציין ש-AMD תמשיך לדבוק ב-Athlon 64 FX חד הליבה גם בשנה הבאה.
מעבד זה מיועד למחשבי גיימרים, ולטענת AMD עדיין אין בשוק משחקים שתומכים ב-multithreading. להערכתה, יידרשו למפתחים 12עד 18 חודשים לשכתוב המחשבים לשימוש במעבדים כפולי ליבה.
בשונה מיריבתה, AMD מתכננת את מעבדי Opteron ו-Athlon 64 ככפולי ליבה מבראשית. כלומר - יהיו להם חיבורים מהירים באופן מובנה. העיצוב מאפשר תקשורת ישירה של ליבה אל ליבה (core-to-core) באמצעות מה ש-AMD מכנה System Request Interface ו-Crossbar Switch.
מעבדי Athlon 64 ו-Opteron מצוידים בבקר זיכרון שמתחבר ישירות לזיכרון. מבנה זה משחרר את ערכת השבבים מהצורך לנהל תעבורה מהזיכרון, אבל מחייב את המעבד לתמוך בטכנולוגיות זיכרון חדשות כגון DDR2. במחצית 2006 צפוי לצאת מעבד Athlon 64 FX כפול ליבה, עם תמיכה ב-DDR2.
AMD משתרכת מאחורי אינטל במעבדים למחשבים ניידים. בחברה מקווים שמעבדי Turion חד ליבתיים ישנו מציאות זו. בנוסף, עובדים ב-AMD גם על מעבדים כפולי ליבה למחשבים ניידים, תחת שמות הקוד Trinidad ו-Taylor.
לקנות עכשיו או לחכות?
אם יש לכם יישומים לתחנת עבודה ושרתים - רוצו לקנות מחשבים כפולי ליבה. בנוגע למחשבים רגילים - לא תראו שיפור בביצועים. ליבה כפולה תרחיב את צוואר הבקבוק בעת הרצת מספר יישומים הצורכים משאבי עיבוד רבים בו זמנית.
יש כבר מספר יישומים משרדיים העושים שימוש ב-multithreading, אבל אל תצפו למהפכה בשנה וחצי הקרובה. ליבה כפולה תשמש בעיקר בעתיד.
אם אתם חושבים שמערכת ההפעלה והיישומים לא יודעים לנצל את יתרונות החומרה, אתם צודקים באופן חלקי. מערכות ההפעלה Windows XP Home, XP Professional, Tablet PC Edition, Media Center Edition ו-x64 Edition - תומכות בריבוי ליבות להשגת ביצועים משופרים.
היישומים עוד לא תומכים
עם זאת, היישומים נשארים מאחור. פיתוח המשחקים הוא הקטר של חדשנות ביצועי המחשב, ומפתחי משחקים נערכים לעשות שימוש ביתרונות החדשים של החומרה ליצירת משחקים מציאותיים יותר, שמשתמשים בטכנולוגיית multithreading ב-64 ביט.
במקביל, מבצעת מיקרוסופט מעבר למערכת הפעלה בת 64 ביט, שיכולה לשפר ביצועי עריכת וידיאו, עבודה במסדי נתונים, ומשימות זוללות זיכרון אחרות. באופן טבעי, מערכת הפעלה כזו רצה על גבי מעבד 64 ביט, דוגמת Athlon 64, Opteron ו-Turion.
המהלך יותר מבלבל בכל הנוגע למעבדי אינטל. במיוחד אם אתם זקוקים למעבד עם EM64T (קיצור ל-Extended Memory 64 Technology), כמו מספר מעבדי Pentium 4 וכמה מעבדי Xeon כפולי ליבה, אבל לא מעבדים למחשבים ניידים. שיקול נוסף שיש לקחת בחשבון, הוא היעדר תמיכה מלאה ב-64 ביט ב-Windows XP Professional x64 Edition.
בנוסף, העולם רועד בעקבות השקתה הצפויה של Windows Vista, שבדומה ל-Windows XP64 מספקת לונגהורן תמיכה למעבדים כפולי ליבה. מיקרוסופט מתכוונת להשיק גירסת 32 ו-64 ביט של מערכת הפעלה זו. עד להשקתה יהיו יותר יישומי ומשחקי 64 ביט, שינצלו את יתרונות ה-multithreading.
ליבות נוספות בדרך
המעבר למעבדים כפולי ליבות, מקים הרבה רעש, ובמקביל כבר מדברים על מעבדים מרובי ליבות בשנת 2007. בפועל, מעבדים בעלי ליבה אחת ימשיכו להימכר במקביל למעבדים כפולי ליבה ולמעבדים עם ארבע ליבות. בשורה התחתונה, תוכלו לקנות מחשב עם עוצמת העיבוד לה אתם זקוקים, בהתאם לתקציב.
לכתבה הראשונה: מה צפוי ב-Windows Vista?
לכתבה השניה: 2006: אפל מהמרת על אינטל
בכתבות הבאות: לינוקס, קונסולות עתידיות וסלולרים חכמים.