מבחני ריסוק חדשים: טויוטה יאריס מבריקה
שלוש מכוניות חדשות נבחנו על ידי ארגון מבחני הריסוק האירופי EuroNCAP: טויוטה יאריס, דייהטסו סיריון ופיאט כרומה. התוצאות המלאות לפניכם
ארגון מבחני הריסוק הבלתי תלוי EuroNCAP, ביצע בדיקות בטיחות לשלוש מכוניות חדשות: דייהטסו סיריון, טויוטה יאריס ופיאט כרומה. המסקנות: היאריס היא הבטוחה בקבוצתה, לסיריון תוצאה מעט מאכזבת, ופיאט זקוקה לשפר את ההגנה שמציעה הכרומה להולכי הרגל.
חמישה כוכבים לטויוטה ופיאט
אל מועדון "חמישה כוכבים", שהולך והופך פחות ופחות אקסקלוסיבי בשנים האחרונות, מצטרפות שתיים מבין הנבחנות הטריות. אלו הן היאריס של טויוטה והכרומה של פיאט. שתיהן זכו בציון המרבי במבחן, עם רמת הגנה גבוהה על הנוסעים. טויוטה זכתה ב-15 נקודות לריסוק חזיתי (95%) ול-18 נקודות בריסוק צד (99%), ויחד עם תזכורת חגירה (2 נקודות) מתהדרת בציון כללי של 35 נקודות. בכך חוזרת היאריס למעמדה כמכונית הבטוחה ביותר בקבוצת הסופר-מיני, לאחר שהדור הראשון (המשווק עדיין באירופה וישראל), החזיק בתואר זה עם השקתו ולמשך מספר שנים. היאריס חולקת את הבכורה בקבוצתה עם המיקרו-מיניוואן של פיז'ו, ה-1007.
מלבד חמישה כוכבים להגנה על נוסעים, זכתה היאריס לציונים ממוצעים בלבד בהגנה על הולכי רגל (שניים מתוך ארבעה כוכבים) ובהגנה על ילדים (שלושה מתוך חמישה כוכבים).

דייהטסו סיריון במבחן הריסוק החזיתי. ארבעה כוכבים בלבד
ציון של חמישה כוכבים קיבלה כאמור גם הכרומה, משפחתית גדולה חדשה לבית פיאט. אבל בעוד שהנוסעים יהיו מוגנים במקרה של תאונה, להולכי הרגל יש סיבה מוחשית לדאגה. לפי נתוני ה-EuroNCAP, הכרומה איננה ידידותית להולכי רגל וזכתה לכוכב בודד בלבד במבחן שבדק נושא זה. מנגד, הצטיינה הכרומה בהגנה על ילדים בתא הנוסעים, עם ארבעה מתוך חמישה כוכבים.
אכזבת המבחן: דייהטסו סיריון
למרות שהסיריון מבוססת על פלטפורמת טויוטה יאריס החדשה, זכתה הקטנה של דייהטסו בארבעה כוכבים בלבד. מדובר אמנם בציון לא נמוך, אך גם בכזה שרחוק מאד מלהרשים. הסיריון זכתה ל-11 נקודות בלבד בריסוק חזיתי (66%), ובציון סביר בריסוק צד (16 נקודות ו-69%). בסך הכל הסתכם ציון הסיריון ב-29 נקודות, יחד עם ניקוד על תזכורת חגירת חגורות בטיחות.
ההגנה על ילדים אף היא איננה מרשימה בסיריון, ומסתכמת בשלושה מתוך חמישה כוכבים, כמו ביאריס. הסיריון זוכה גם בשני כוכבים בניסוי הגנה על הולכי
רגל לפי שיטת המבחן החדשה, זאת לעומת שלושה כוכבים לפי השיטה הישנה, בה נבחנה הסיריון הקודמת. ראוי לציין כי האכזבה מהסיריון יחסית בלבד - משום שהיא נבחנה בניסוי עם ארבע כריות אוויר בלבד, לעומת שבע ביאריס ובכרומה. עד היום לא זכתה אף מכונית סופר מיני בחמישה כוכבים עם פחות משש כריות אוויר.
המשמעות עבורנו ברורה: תוספת כריות האוויר יכולה להביא לעלייה משמעותית בבטיחות, ואם מכונית מסוימת מצוידת במספר כריות אוויר מופחת - כנהוג בגרסאות ליסינג מוזלות - יש לקחת זאת בחשבון בין שיקולי הרכישה.