שתף קטע נבחר

מיקרוסופט מתעוררת לחיים

חברת התוכנה הגדולה בעולם היא אולי דינוזאור, אך אינה צפויה להיכחד כל כך מהר. מיקרוסופט מגלה בחודשיים האחרונים סימני חיוּת ושוברת חזק לכיוון הרשת. בטווח הרחוק, המונופול יישבר ומי שייהנו מכך הם בעיקר אנחנו - הצרכנים

השנה ציינה חברת התוכנה הגדולה בעולם את יום הולדתה ה-30, ונראה היה כיאינה משביחה עם השנים. ליד גוגל ויאהו!, המתחרות הרעננות מהאינטרנט, ענקית התוכנה נראתה כמו סניף של ההסתדרות החדשה - לא יעילה ומגושמת - עם 60,000 עובדים, לא פלא שחמש שנים חולפות בין גירסה לגירסה של מערכת ההפעלה והדפדפן.

 

הצרות נערמו בצרורות. המתחרות גנבו לה "מוחות", מנוע החיפוש של גוגל עדיין מוביל על החיפוש של MSN, דוא"ל הרשת Gmail קלט את המוני המאוכזבים של "הוטמייל".

 

יאהו! חטפה את שירות אלבומי

התמונות החדשני Flickr וקנתה את Konfabulator, תוכנה של "וידג'טים" (widgets), יישומונים קטנים המרחפים על שולחן העבודה ומורידים מידע מהאינטרנט במגוון נושאים - מזג האוויר בקואלה לומפור, החדשות העדכניות ביותר ממגוון אתרי אינטרנט, חלון תזכורת המזכיר לכם להשקות את העציצים ומצלמת רשת של פקקי התנועה עכשיו במדריד.

 

בתחום המוזיקה הדיגיטלית, נגן ה-iPod וחנות ה-iTunes של אפל עקפו בסיבוב את תוכנת נגן המדיה של מיקרוסופט. eBay רכשה השנה את "סקייפ", תוכנת הטלפוניה האינטרנטית שחצתה לאחרונה את קו ארבעה מיליון המשתמשים בו זמנית, והשאירה את מיקרוסופט מאחור.

 

גוגל השיקה החודש רשמית את הגירסה השנייה של תוכנת החיפוש השולחנית Google Desktop, המציגה למשתמשים חדשות, מזג אוויר, אלבומי תמונות, ציטוטי מניות וגישה מהירה ל-Gmail, נוסף על האפשרות לבצע חיפושים במחשב - והכל מסרגל הצד בדפדפן.

 

הרעה תיפתח מהרשת

 

במקביל, מתחרות חדשות, גדולות וקטנות, החלו להציע שירותים מבוססי אינטרנט המתחרים באופיס ולאיים על אחת משתי "הפרות החולבות" של מיקרוסופט (השנייה היא Windows). במקום להתקין תוכנה בדיסק הקשיח, אתרים כמו Writley ו-gOffice, מעבדי תמלילים מקוונים ותוכנת הדואר האלקטרוני Zimbra - מציעים שירותים מתחרים

על הרשת. אפשר פשוט להיכנס לאתר, לפתוח מעבד תמלילים, לכתוב מסמך ולשמור אותו - ולעתים קרובות זה חינם.

 

לא במקרה כל הטכנולוגיות שהוזכרו עד כה קשורות קשר הדוק לאינטרנט, שם מתרחשת התפתחות מואצת בתחום התוכנה בשנתיים האחרונות. טכנולוגיות הרשת, בראשן Ajax, הבשילו לאחרונה ואיפשרו למספר גדל והולך של חברות לא להסתפק באתרי אינטרנט פשוטים אלא להציע להם שירותי רשת - יישומים מתקדמים באינטרנט המעבירים את הכוח לידי המשתמש (מגמה המכונה כיום Web 2.0).

 

מיקרוסופט מגלה סימני חיים

 

עד לאחרונה, דומה היה כי מיקרוסופט חסרת תשובה מול כל השיטפון הזה. בדבקות מעוררת תמיהה המשיכו בכיריה להצהיר כי הגירסאות הבאות של Windows ו-Office יושקו בסוף השנה הבאה, כאילו אין חדש תחת השמש והעולם ימשיך להסתובב סביב ענקית התוכנה מרדמונד.

 

בעוד Windows ו-Office עדיין מאוד רווחיים, מיקרוסופט מתמודדת בשנים האחרונות עם ירידה ב

היקף השדרוגים וחוסר עניין גדל והולך של הלקוחות בגירסאות החדשות של מוצרי הדגל שלה. ואז קרה משהו שהוכיח כי ברצותה, גם חברת ענק כמו מיקרוסופט עדיין יכולה לרקוד כמו פרפר ולעקוץ כמו דבורה.

 

החברה הודיעה על ארגון מחדש וצמצום חטיבות. במקום לפעול באמצעות חטיבת אינטרנט אחת, מיקרוסופט מעוניינת לשלב את האינטרנט בכל החטיבות "המסורתיות", בהן Windows ו-Office. שינוי מגמה זה תואם לארגון מחדש עליו הוחלט בחברה לאחרונה, אשר בעקבותיו שולב מותג MSN תחת חטיבת Windows.

 

בשני בנובמבר, זמן קצר לאחר ביקורו בישראל של יו"ר מיקרוסופט, ביל גייטס, הטילה החברה את הפצצה וביצעה את אחד הצעדים הנועזים אך ההכרחיים ביותר ב-30 שנותיה. החברה חשפה שירותים מקוונים חדשים, בהם Windows Live ו-Office Live. לא מדובר במערכת הפעלה או חבילת יישומים מקוונת, אך השם מעיד על הכיוון.

 

הפרדיגמה החדשה: הפלטפורמה היא הרשת

 

עד לשנים האחרונות, שלטה הפרידגמה של המחשב האישי והתוכנה - חברות פיתחו תוכנה עבור מחשבים אישיים, המשתמשים התקינו את התוכנה וגם גלשו באינטרנט. בממלכה הזו שלטו שתיים - מיקרוסופט עם מערכת ההפעלה Windows ויצרנית המעבדים אינטל (ברית המכונה "וינטל").

 

עם הגידול במספר המחוברים, השיפור ביכולות המיחשוב והגידול ברוחב הפס, הפרדיגמה מתחילה להשתנות. הפלטפורמה המרכזית אינה עוד Windows כי אם הרשת. מיקרוסופט חשה בשינוי ומסיטה

 את כובד המשקל לכיוון האינטרנט.

 

מיקרוסופט תוכל באמצעות שירותים אלה לשדרג את התוכנות שלה בקצב מהיר יותר מכפי שנהגה בעבר. במקום לגבות תשלום חד פעמי עבור התוכנות, החברה תוכל לפתח מקורות הכנסה חדשים, באמצעות מכירת מנויים לשימוש חודשי או חד פעמי, או באמצעות פרסום בתוכנה.

 

האם ההימור יצליח?

 

אם המהלך של מיקרוסופט יצליח, היא תפצה על איבוד הגובה של Windows ו-Office בזכות השירותים המקוונים המצליחים ותוכיח שוב את יכולתה להיחלץ מפיגור ולהשיג את המתחרות במשחק התופסת הטכנולוגי, ואפילו להתארגן מחדש בצורה כזו שתאפשר לה להישאר מובילה. מלבד זאת, אין לה ברירה אחרת אלא להמר על הרשת - ובגדול.  הימור מוצלח יוכיח פעם נוספת כי גם אם ענקית התוכנה מתעוררת באיחור, לא מומלץ לאף אחד לזלזל ביכולתה להתאושש ולהוביל.

 

אם המהלך ייכשל, ביל גייטס ישמח שחסך 48 מיליארד דולר ליום סגריר. קשה להניח שמיקרוסופט תיכשל. מצד שני, סביר להניח שלא תצליח לשחזר את עמדת המונופול ממנה נהנתה בעידן המחשב האישי. בעידן שירותי הרשת התחרות קלה יותר, זולה יותר ובעיקר מספקת לצרכנים יותר חופש בחירה או לפחות לבחור בין 4-5 חברות גדולות, וזה הרבה יותר מהמציאות החד מימדית של היום.

 

במילים אחרות, מיקרוסופט היא אולי דינוזאור, אך היא לא מתכוונת לאפשר לאבולוציה להכחיד אותה כל כך מהר. אך המונופול יישבר ומי שייהנו מכך הם בעיקר אנחנו - הצרכנים.

 

לכתבה הבאה: פורטל לכל גולש - דפי בית בהתאמה אישית

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים