שתף קטע נבחר

  • טיול לעבר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    ברילנט איש הים, היבשה והאוויר
    טיול מצולם אל העבר והפעם בין דפי אלבום התמונות של אדמונד וילהלם ברילנט - מדריך תעופה ב"הגנה", מתנדב במשטרה הבריטית, קצין בצי הבריטי ומראשוני חיל הים. מסע ציוני מפולניה לישראל, כולל תחנות באפריקה
    אדמונד וילהלם ברילנט נולד בשנת 1916 בירוסלב פולין. בשנת 1936 הוא עלה לארץ עם סרטפיקט של סטודנט ל"תכניון" (ראו תעודה סרוקה מימין) ומתקבל למחזור הראשון של הנדסת מכונות.  


    במסדרונות הטכניון הישן.

     


    באותן שנים (שנות השלושים) מתחיל ארגון ה"הגנה" להכשיר טייסים עבריים. על מורדות גבעת המורה וב"כפר ילדים" השוכן באזור, מקיימים במסווה של קלוב דאייה בי"ס ללימוד יסודות התעופה. אדמונד, שעוד בפולין עסק בדאייה כתחביב וצבר ידע בתחום, משמש כמדריך במקום. בתצלום: דאון שהובא מפולין, על גבעת המורה.

     


    בשנת 1938 הוא מתנדב למשטרה הבריטית ומשרת בפלוגת הרכבת, אשר תפקידה לאבטח את תנועת הרכבות בין צמח בעמק הירדן ועד לפורט-סעיד במצרים.

     


    חיפוש מטענים בין גלגלי הקטר. לא בכל המקרים הצליחה הפלוגה למנוע את האסון הבא - בתצלום למטה: תוצאות מטען חומר נפץ שהונח על מסילת הרכבת ליד הכפר הערבי קקון, בשרון.

     


     

    כאשר עברה הרכבת בתחום חצי האי סיני חולקו מים לבדואים החיים במדבר.

     


    בפורט סעיד עם חברים מהפלוגה, ליד אוניה גרמנית שהובילה מהגרים יהודים מגרמניה לסין דרך תעלת סואץ.

     


    ב-1941 מתגייס אדמונד לשורות ה- BUFFS (החי"ר הבריטי) אולם בעקבות מחלת הטיפוס בה לקה גיוסו נדחה. אדמונד פונה למפקדו לשעבר במשטרה הבריטית, קצין הבולשת קפראטה, וזה עוזר לו להשתלב כקצין הנדסה בתחזוקת אוניות בצי הבריטי, בבסיס לחוף ים סוף באריתראה. בתצלום: מראות מאסמרה בירת אריתראה

     


    בעיזבונו של אדמונד אין תצלומים מתקופת שירותו באריתריאה, אולם נמצא פריט מעניין מתקופה זו: מחברת מצויירת, כנראה לתלמידי אריתריאיה, עם ציורים בעלי מוטיבים מקומיים (דפים נוספים מהמחברת - בתמונות להגדלה מצד ימין). גולשים היכולים לפענח את הכיתובים, או יודעים לספר מה פשר האותיות "המוזרות" המתלוות לציורים - מוזמנים לפנות למעבדת ביתמונה, שם נמצאת המחברת המלאה.

     


    בעת שירותו בצי הבריטי מבקש אדמונד לחזור לאהבתו הראשונה – התעופה. מפקדיו, מסייעים לו לעבור לבסיס חיל האויר של הצי הימי בפניקס (Phoenix) ולהשתלב בקורס להכשרת טייסים על נושאות מטוסים. שיקולים פוליטיים מונעים מהטייס העיברי לטוס בצבא הוד מלכותו. מפקדיו ממליצים להעבירו לנמל הצי בפורטסמוט-אנגליה, אך גם מהלך זה נכשל מאותם שיקולים. בתצלום: חדר אוכל קצינים בבסיס פניקס, מצרים.

     


    עם קום המדינה מתגייס אדמונד לצה"ל ומשתלב בפלוגת הנמל של חיל הים הצעיר. תפקידה של הפלוגה, שממנה צמחה

    מאוחר יותר שייטת 13, היה להסב אוניות מעפילים לאוניות חיל הים. אדמונד מקים את המדור לבקרת נזקים ואת היחידה לעבודה תת-מימית. בשנת 1962 הוא עובר לחברת "צים" ועובד כמתכנן אוניות במספנות "לשנטייה דה לאטלנטיק" בסן-נזר, צרפת. משם הוא מפקח על בניית האונייה "שלום" (בתצלום למעלה) ולאחר מכן ממספנות טולון על האוניות "קשת" ו"נוגה" (בתצלום למטה).

     


    בשנת 1969 מתכנן אדמונד את אוניות התידלוק ל"ספינות שרבורג" (חמש ספינות טילים שנבנו במספנות שרבורג בצרפת עבור חיל הים הישראלי והוברחו לארץ חרף אמברגו צרפתי). בשנת 1981 הוא פורש לגימלאות.

     

    אדמונד, איש האוויר, היבשה והים, הלך לעולמו 2004. המסע בין התמונות מחייו מוקדש לזכרו.

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    תעודה חתומה בידי שלמה קפלינסקי
    על אופנוע בבסיס הצי בפורט סעיד
    1945. אגרת לשנה החדשה מבסיס חיל האויר של הצי הבריטי בפניקס
    כריכת המחברת מאריתריאה
    זכרונות מאריתריאה. ציור מס' 1
    זכרונות מאריתריאה. ציור מס' 2
    זכרונות מאריתריאה. ציור מס' 3
    מומלצים