שתף קטע נבחר

  • טיול לעבר

סיפורו של הקטר העברי הראשון

מסע מצולם אל העבר והפעם על גבי רכבת ההדרים שנעה בין הפרדסים ליד קיבוץ נען, מחוברת לרכש החדשני - קטר נפט בעל 1 כ"ס. פעם סחב מֶשֶך הקטר קרוניות עמוסות תפוזים, היום הוא מעמיס על גבו ילדים צוהלים. תחנות בחייו של קטר

בחצר הילדים בקיבוץ נען ניצב קטר קטן (ראו תמונה מצד ימין), מעטים מהילדים המטפסים ורוכבים על המתקן הצבעוני יודעים שבגלגולו הקודם הוא משך אחריו קרוניות עמוסות תפוזים, וכשנבנה, אי שם בשנות השלושים של המאה ה-20, היה לקטר הראשון שנבנה בארץ.

 

הקטר שקיבל את השם העברי "מֶשֶך", הוזמן על ידי חברת יכין-חקל שבבעלותה היו פרדסים ליד קיבוץ נען ובקרבת תחנת הרכבת Nana, במטרה ליעל את עבודת ההובלה של תיבות הפרי מהפרדס לשווקים. לפניכם תמונות שנמצאו בארכיון הקיבוץ המתעדות את ימי הכנסת הטכנולוגיה החדשה לפרדסים.

 


בפרדסי יכין עבדו גם חברי נען. כדי להעביר את הפירות הבשלים אל תחנת הרכבת המנדטורית "ננה" ומשם לשווקים, היו פורסים, לקראת עונת הקטיף, מסילת ברזל צרה וקלה הניתנת לפירוק והרכבה מדי שנה.

 


המסילה הותקנה בעבודת כפיים, על ידי חיבור קטעים של מסילה. 

 


על שקעים ובורות בדרך לפרדס גישרו בגשרי עץ.

 



גם שינוע קרוניות הרכבת בין עצי הפרדס והקוטפים בוצע בידי אדם.

 


כאשר הצטברו תיבות הפרי שעל הקרוניות היו מושכים את המטען הכבד, הפעם בעזרת סוס, עד לתחנת הרכבת.

 


בתחנה פרקו את התיבות על משטח, לקראת העמסתן על הרכבת.

 


קרוניות הפרי היו כבדות וגרירתן היתה לא קלה, בעיקר עבור הסוסים שעסקו במלאכה. נציגי חברת יכין פנו למשרד הטכני של מ. אמיתי (יצרן משאבות) לצורך בניית קטר מכני אשר יחליף את הגוררים החיים.

 


"המניע" בנתה את הקטר מחלקים מכניים עודפים של הצבא הבריטי ממחנה סרפנד.

 


נהג הקטר ישב בניצב לכיוון המסילה, לרשותו היתה תיבת הילוכים בעלת ארבע מהירויות וגם רֶבֶרְס, כך שלא נדרש לסובב את הקטר. מנוע נפט בן 1 כוח סוס משך את כל הכבודה.

 


 


עד התחנה האחרונה: תחנת ננה. העברת תיבות פרי ההדר מרכבת ההדרים לרכבת משא.

 

  • תודה מיוחדת לחוה אנוך מארכיון קיבוץ נען.

 

לצפייה במסעות קודמים בעבר - לחצו כאן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
קטר שעשוע בחצר הילדים . נבנה על שרידיו של מֶשֶך הקטר
ילדי נען על קרונית רכבת ההדרים
עונת הקטיף
ארגזי פרי בתחנה
רכבת ארוכה עם אחד כוח סוס
מומלצים