שתף קטע נבחר

תמיר: מערכת החינוך משעממת את התלמידים

בדברים שנשאה שרת החינוך בוועידת השלטון המקומי היא תקפה בחריפות את התנהלות מערכת החינוך: "אנחנו לא יודעים איך ללמד ילד במאה ה-21". השרה הציגה תוכנית מקיפה לשינוי: החזרת יום לימודים ארוך לגני הילדים, חיבור "קוד אתי" למורים ותשומת לב יתרה לתלמידים ערבים, בדואים וחרדים

"לתלמידים היום יש המון גירויים מחוץ לכיתה, ואנחנו מבקשים מהם לשבת בשיעורי תושב"ע ופיזיקה - זה פשוט לא עובד". כך אמרה היום (ד') שרת החינוך  פרופ' יולי תמיר בוועידת השלטון המקומי השנייה שהתקיימה באוניברסיטת תל אביב.

 

תמיר מתחה ביקורת נוקבת על מערכת החינוך כיום ואמרה כי יש לערוך בה שינוי מקיף: "צריך לחשוב איך מלמדים ילד

 במאה ה-21, כרגע אנחנו לא יודעים לתת את התשובה לכך. ילדים באים לבית הספר ממקום שונה מאיתנו, הם משהו אחר ויש להם רקע חינוכי אחר, ומקורות ידע אחרים. כל אחד מהם מחזיק היום פלאפון ביד שלו. כשילד נכנס היום לכיתה בפעם הראשונה, אנחנו לא יודעים למה הוא יזדקק בעוד 20 שנה".

 

לדברי תמיר, מצבה של מערכת החינוך הוא אחד הגורמים לכך שתופעת ה"הום סקולינג" - למידה ביתית - הולכת ומתחזקת. "אם לא ניתן לתלמיד משהו מעבר למה שיש לו בבית, אם לא תהיה לנו תשובה - גם התלמיד ידע שאין לנו תשובה", אמרה תמיר והסבירה על התוכנית החינוכית שאותה היא יוזמת.

 

התוכנית החדשה כוללת: החזרת יום לימודים ארוך בגני הילדים, חיבור "קוד אתי" למורים, צמצום פערים במערכת החינוך, בניית כיתות חדשות, הפיכת בית הספר למוקד קהילתי, מתן שירותי רווחה מוסדרים לתלמידים ושינוי המידרג החברתי - כך שיהנו ממנה גם ערבים, בדואים וחרדים.


תמיר מציגה את תוכניתה החדשה בוועידה (צילום: אלי אלגרט)

 

כבר לפני כחודש פורסם ב-ynet על כוונת שרת החינוך להחיל רפורמה חדשה במערכת החינוך. את הצעתה, "שלא תהיה מהפכנית אלא הדרגתית", כדבריה, היא אמורה להגיש לראש הממשלה אהוד אולמרט במהלך חודש יולי. בימים אלה היא החלה בסדרת פגישות עם כל הגורמים השותפים למהלך - ארגוני המורים, השלטון המקומי, תנועות הנוער, אנשי אקדמיה, בתי ספר לחינוך וגורמים נוספים.

 

"פסיחה מכוונת על אוכלסיות חלשות" 

 

"כיום מערכת החינוך לא מצמצמת פערים אלא מגדילה אותם", אמרה השרה תמיר. "המערכת לא מצליחה לנתק את הקשר בין מוצא התלמיד, להשכלתו האקדמית ולהישגיו. היעד הראשון של מערכת החינוך הוא לשבור את הדפוס הזה באופן שיאפשר לילדים להתקדם על פי יכולותו ולא על פי מידרג חברתי".

 

השרה תמיר תקפה את התנהלות מערכת החינוך בשנים האחרונות: "משרד החינוך הפלה את התלמידים הערבים, הבדואים והחרדים, המצויים במקום הנמוך ביותר במידרג הסוציואקונומי - היתה פסיחה מכוונת על אוכלוסיות אלה".

 

כחלק מתוכניתה החדשה, השיגה היום תמיר הסכם עם משרד האוצר למימון פרישתם מרצון של 900 מורים ותיקים מהמערכת. השרה דיברה גם על שיפור מעמד וסמכות המורה - אך לא ללא תמורה: "אני דורשת מהמורים להשתפר, ללכת להשתלמויות מקצועיות ולשפר את הידע שלהם. ביחד עם הפרישה המוקדמת ויציאה מהמערכת של מורים לא מתאימים, אני מצפה מהמורים לגבש 'קוד אתי' שלפיו הם יפעלו".

 

תמיר טוענת כי יש להפוך את בית הספר למוקד קהילתי: "אני מאד מוטרדת מכך שעל הנייר בית הספר לא הופך להיות מוקד של שירות לאנשים צעירים, למשל: שירותי רפואה מונעת שכמעט ונכחדו, אין בדיקות רפואיות (ראייה, שמיעה, לקויות למידה) ושירותי הרווחה שהצטמצמו באופן ניכר".

 

לדבריה, "בית הספר לא מתקשר עם מערכת הרווחה וזה בא לידי ביטוי בכיתה. אין טיפול בבעיות סמים ואלימות, שאולי באות לידי ביטוי במועדונים וברים. כשבית ספר לא מתקשר עם מי שאמור לטפל בכך - יש לנו בעיה. צריך ליצור רצף טיפולי כולל שבמסגרתו משרד החינוך שותף וקשוב למה שקורה במרחב החיים של הילד. בעיה מחוץ לבית הספר מקרינה על מה שקורה לתלמיד בתוך בית הספר". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלי אלגרט
תמיר בוועידת השלטון המקומי
צילום: אלי אלגרט
חוסר עניין בלימודים (ארכיון)
צילום: צביקה ישראלי, לע"מ
מומלצים