שתף קטע נבחר

מהפכת המימן של ב.מ.וו

יצרנית הרכב הבווארית הציגה מכונית סדרתית ראשונה עם מנוע מימן. כך מתחילה הדרך הארוכה לגמילת עולם הרכב מדלק מאובנים מזהם

תחילתו של עידן חדש בעולם הרכב. אחרי אין ספור מכוניות תצוגה, טכנולוגיות מתקדמות שנשארו בארון והצהרות מבטיחות, טכנולוגיית התדלוק במימן יוצאת לדרך. אחראית למהפכה יצרנית הרכב הבווארית ב.מ.וו, שחשפה לפני ימים אחדים את מכונית המימן הראשונה בייצור סדרתי - "היידרוג'ן 7" (Hydrogen, מימן). בניגוד למנוע בנזין, מנוע מימן אינו מזהם את הסביבה באופן ישיר ותוצר הלוואי העיקרי שלו הוא מים.

 

 

מכונית זו מבוססת על סדרה 7 המוכרת, אך במקום מנוע בנזין שגרתי יש לה מנוע משולב - בנוסף לדלק מאובנים מזהם היא יכולה לפעול גם באמצעות מימן. שילוב שני הדלקים יאפשר טווח נסיעה לא מוגבל, וזאת כמענה למיעוט תחנות תדלוק המימן כיום. בראשית שנות ה-2000 הוקמה תחנת תדלוק ראשונה כזו בשדה התעופה של מינכן, לא רחוק ממשרדי ב.מ.וו, ומאז הצטרפו אליה עוד תחנות בודדות ברחבי העולם.

 

במצב המימן, הידידותי לסביבה, מסוגלת ההיידרוג'ן 7 לעבור 200 ק"מ, מה שלא יספיק למרבית הלקוחות שירכשו אותה. עם זאת, הבווארים מרגיעים ומציינים כי תדלוק בבנזין מוסיף לכך 500 ק"מ נוספים. בב.מ.וו מקווים כי המודעות לאיכות הסביבה והייחוד יספיקו למרבית הלקוחות, גם אם יאלצו בשנים הראשונות להמשיך ולתדלק בעיקר בבנזין. ההיידרוג'ן 7 תהיה מכונית ראשונה שמשווקת באופן מלא, זאת לעומת מכוניות מימן קודמות שהוצעו במסגרת תוכניות ניסוי מוגבלות או רק לתצוגה.

 

הביצה והתרנגולת

 

בב.מ.וו מקווים שהמכונית החדשה תעודד חברות דלק להקים תחנות מימן נוספות, מה שיבטל את הצורך להציע מנועים משולבים, ולהתמקד במימן בלבד. זה יהיה השלב הבא של הטכנולוגיה, שמכונה "תא-דלק" וכוללת מנוע מימן שלא מייצר כל זיהום ישיר. מנוע תא-דלק פועל בדרך שונה ממנוע בעירה פנימית, כפי שהציגה כעת ב.מ.וו עם ההיידרוג'ן 7.

 

עם זאת, נוכח הזיהום הרב שגורם דלק מאובנים (בנזין ודיזל) הן במהלך ייצורו והן כתוצר לוואי של בעירתו במנוע המכונית, החליטו בב.מ.וו לבצע את הצעד הראשון באמצעות טכנולוגיה קלה וזולה יותר לפיתוח - כמו גם כזו שתהיה זמינה יותר לקהל הרגיל לשפע תחנות התדלוק בבנזין. הבווארים מסבירים גם כי מדובר בתחילתו של מענה להתדלדלות מאגרי הנפט בעולם, ולאי-היציבות של משטרים השולטים על אותם מאגרים.

 

 

לאיכות הסביבה יש מחיר

 

אבל למרות כל האופטימיות, מכונית המימן של ב.מ.וו ממחישה עד כמה הטכנולוגיה עדיין בחיתוליה. מחד, בעיית תחנות הדלק שעוד רחוקה מפתרון. ומאידך, המכונית עצמה. עם מנוע V12 בנפח 6.0 ליטר, מפיקה ההיידרוג'ן 7 רק 260 כ"ס, הספק נמוך משמעותית מגרסת בנזין רגילה (445 כ"ס). זה אומר גם כי הביצועים נחותים משמעותית, עם 9.5 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש (7.8 שניות בגרסה החלשה ביותר של ה-7 עד עתה, ה-730i), ו-230 קמ"ש מוגבלים אלקטרונית. יתר גרסאות ה-7 מסוגלות למהירות מרבית מוגבלת אלקטרונית של 250 קמ"ש.

 

עם זאת, עדיין מדובר בטכנולוגיה מעניינת וחשובה, זו שתחליף בעתיד את מנועי הבעירה הפנימית המוכרים לנו כיום. עם הצגת ההיידרוג'ן 7, עושה תעשיית הרכב צעד גדול ראשון לקראת גמילה מדלק המאובנים, למעלה ממאה שנים לאחר שעשתה בו שימוש לראשונה. ועל זה נותר רק לברך.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ב.מ.וו היידרוג'ן 7
מנוע מימן - שיכול לצרוך גם בנזין
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים