שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    עגבניה בריאה? אתם לא יודעים עד כמה
    בפעם הבאה שתשפכו כמויות גדולות של קטשופ על המזון שלכם, תוכלו להגיד שזה בשם הבריאות. ליקופן, הפיגמנט האדום שבעגבניה ששומר על שלמותו גם בבישול וקיים בשפע גם בקטשופ, נמצא כמפחית סיכון משמעותי לסוגי סרטן שונים ומחלות לב

    מה זה אדום בחוץ, אדום בפנים, נלחם בסרטן ובמחלות לב? ממחקרים רבים שהצטברו בעשורים האחרונים עולה שהליקופן, הפיגמנט האדום שבעגבניה ובפירות וירקות אדומים נוספים, מפחית את הסיכון ללקות בסרטן ובהתקפי לב ומסייע להפחתת כולסטרול.

     

    ניתן לצרוך ליקופן כתוסף תזונה, אבל אפשר בלי מאמץ רב, להגיע לכמות ליקופן מכובדת באמצעות תזונה נכונה. לא נקבעה כמות מומלצת לצריכה יומית של ליקופן, אבל מחקרים מצביעים על כך שצריכה של כ-30 מ"ג ליקופן ביום נמצאה מועילה. מדובר על כמות הנמצאת בכוס וחצי של מיץ עגבניות או מנה של ספגטי עם רוטב עגבניות.

     

    תרופה טבעית ויעילה נגד סרטן

    הליקופן הוא פיגמנט הנותן לירקות ולפירות את צבעם האדום ונחשב לאנטיאוקסידנט (נוגד חימצון) חזק ויעיל. כנוגד חימצון הוא מסייע לתקן או

    כמות ליקופן במזון
    מזון כמות ליקופן
    כפית קטשופ 2.5 מ"ג
    כפית רוטב צ'ילי 2.2 מ"ג
    חצי כוס רוטב ספגטי 20 מ"ג
    רבע כוס רוטב עגבניות 9.3 מ"ג

    למנוע נזקים לתאים ומחקרים רבים מצאו כי הוא מסייע להפחתת הסיכון לחלות בסרטן ובמחלות לב.

     

    מחקר שנערך אוניברסיטת הארווארד באמצע שנות ה-90' מצא שגברים שצרכו לפחות 10 מנות של עגבניות ומוצריהן בשבוע הפחיתו ב-34 אחוז את הסיכון לפתח סרטן ערמונית. מחקר חדש יותר מצא יתרונות עבור נשים: אלו שתפריטן היה עשיר בליקופן הפחיתו ב-30 עד 50 אחוז את הסיכון לפתח סרטן שד.

     

    חוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון מצאו שהפיגמנט ליקופן מפעיל גנים ספציפיים גופנו שמקטינים את הסיכון לחלות בסרטן. אותו מחקר מצא שהליקופן משפיע
    מקורות נוספים לליקופן
    מזון כמות ליקופן
    רבע ק"ג אבטיח 10.3 מ"ג
    אשכולית אדומה 2.9 מ"ג
    פאפיה 3 מ"ג
    ומוריד את הפעילות האסטרוגנית בגוף ומרסן התפתחות של סרטן השד והרחם.

     

    מחקר שנערך בשירותי בריאות כללית ובטכניון מצא שצריכת קרטנואידים (פיגמנטים הנמצאים בצמחים, בהם גם ליקופן) מגנה באופן משמעותי מפני התפתחות סרטן המעי הגס. בקרב המשתתפים במחקר שצרכו כמויות גבוהות של ירקות נמצאה ירידה של 60 אחוז בסיכון לחלות בסרטן המעי הגס.

     

    מחקר של הפקולטה לרפואה באוניברסיטת פלורידה, שפורסם ב-2006 הציג מציג מגוון של חומרים טבעיים, בהם ליקופן, העשויים לעכב ואף למנוע התפתחות של סרטן עור.

     

    יעיל גם ללב

    מחקרים נוספים מראים שצריכה גבוהה של ליקופן עשוייה להקטין את הסיכון ללקות במחלות לב, טרשת עורקים והתנוונות הרשתית. מחקר של אוניברסיטת צפון קרוליינה מצא כי גברים שבדמם היו רמות גבוהות של ליקופן, נמצאו בסיכון נמוך יותר ללקות בהתקפי לב, מאשר גברים בקבוצת הביקורת. מחקר שנערך באוניברסיטת הרוארד מצא שנשים עם רמות ליקופן גבוהות בדמן, נמצאו בסיכון מופחת ללקות במחלות לב.

     

    לא נהרס בבישול, נמצא גם בקטשופ

    בניגוד למרכיבים אחרים, הליקופן אינו נהרס בבישול, כך שניתן לצרוך אותו גם דרך מאכלים מעובדים כמו קטשופ או רסק עגבניות. למעשה, ניתן למצוא יותר
    ליקופן בעגבניה מבושלת: חצי כוס של רוטב עגבניות מכילה כמות ליקופן הזהה לזו שב-5 עגבניות בינוניות. בנוסף, הליקופן מתמוסס שומן והוספה של שמן זית, למשל, למנה תסייע לספיגתו בגוף.

     

    חשוב לזכור שבמוצרים מעובדים מתווספים סוכר, מלח, שומן ונתרן ולכן כדאי להשתמש במוצרים דלי נתרן ודלי שומן או במוצרים אורגניים.

    פורסם לראשונה 15/10/2006 11:07

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ליקופן. כוס וחצי מיץ עגבניות או פסטה עם רוטב עגבניות ליום
    צילום: סי די בנק
    מומלצים