שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    עישון וגמילה: סיגריה אחת ביום זה רע?

    כמה מיתוסים שד"ר איה פלג שמחה לנפץ על עישון: אין חיה כזאת "רק סיגריה אחת ביום" (זה אף פעם, אבל אף פעם, לא עובד וגם סיגריה אחת עושה לך נזק גדול). לא חייבים לעלות במשקל כשמפסיקים לעשן (אבל בכל מקרה, מבחינה בריאותית עדיפים עוד חמישה קילו על-פני סיגריות) ופחד - ולא ההתמכרות - הוא המחסום העיקרי בגמילה מעישון (ויש דרכים מצוינות להתמודד איתו). ראיון אופטימי

    האם באמת כל-כך נורא לעשן סיגריה אחת או שתיים ביום?

    כן. קודם כל אין חיה כזאת "רק סיגריה אחת ביום". עישון הוא הרגל ממכר, גם מבחינה פיזית וגם מבחינה התנהגותית. אפשר להתחיל בסיגריה אחת ביום, אבל מהר מאוד מעלים את מספר הסיגריות שמעשנים, כי הגוף דורש את זה. אבל לפני שאנחנו מתחילות לדבר על ההתמכרות עצמה, אני רוצה להדגיש שגם בן אדם שמצליח לעשן רק סיגריה אחת ביום לאורך שנים, גם אז זה מזיק. נזקי עישון מצטברים מכל סיגריה וכל סיגריה מקצרת את החיים.

     

    אבל אומרים שבכמויות כאלה קטנות, הגוף מנקה את עצמו מכל הרעלים.

    זה לא נכון. מבחינה בריאותית, כל סיגריה מזיקה. יותר מזה, כל שאכטה מזיקה. בכל סיגריה יש 5,000 חומרים מזיקים. יש את הניקוטין, שהוא חומר ממכר, יש אמוניה, שהיא רעל שמוחדר לסיגריות, כיוון שבשילוב עם הניקוטין, היא גורמת להתעוררות של מערכת העצבים תוך שש עד שמונה שניות. יש 70 חומרים מסרטנים בכל סיגריה, ויש את העשן שמכביד על נשימה... יש אין סוף תחלואים, שגורמים לירידה באיכות החיים ולמוות.

     

    מה עדיף, הנזק שנגרם מעישון, או הנזק שנגרם מכך שעולים עשרה קילו כשמפסיקים לעשן?

    קודם כל לא חייבים לעלות עשרה קילו כשמפסיקים לעשן. לא חייבים לעלות בכלל. בסדנאות לגמילה מעישון, אנחנו שמים דגש גדול על הימנעות מהשמנת יתר ודרכים לעקוף את התופעה. וגם אם עלית עשרה קילו כיוון שהפסקת לעשן, זה עדיף. גם לעלות 23 קילו עדיף על-פני עישון סיגריות. רק אם עלית 40 קילו, הנזק הגופני שנגרם לך מתחיל להשתוות לנזק מעישון, ותסכימי איתי שלעלות 40 קילו זה קצת קיצוני.

     

    מהו המחסום העיקרי שלנו מלהיגמל?

    פחד הוא המחסום העיקרי בגמילה מעישון. פחד מהשמנה, פחד מכישלון. אבל לא צריך לפחד מזה, ובטח שלא צריך לעבור את זה לבד. היום יש כל כך הרבה דברים שאפשר לעשות כדי להקל על התהליך.

     

    יש סדנאות גמילה שמציעות הנחייה מקצועית, יש קבוצות תמיכה שבהן כולם נמצאים באותו שלב של התהליך ונעזרים זה בזה. נותנים שם טיפים אחד לשני, ועצם העובדה שבחורה או בחור מרגישים שהם במסגרת, ושהם יצטרכו "לתת את הדין" על מה שעשו במהלך השבוע שחלף, זה גם עוזר.

     

    המסר העיקרי הוא שיש לאן לפנות. יש לנו שיטות, יש לנו טכניקות, וכל אחד יכול למצוא את שיטת הגמילה שהכי מתאימה לה או לו. חוץ מזה שיש גם טיפולים תרופתיים. היום אנחנו נעזרים בתרופת מרשם שנקראת זייבן, שזו תרופה שבולמת את בולמוס האכילה, ואחד היתרונות שלה הוא שהיא מדכאת גם את החשק לניקוטין.

     

    מה עוד עושים בסדנה לגמילה מעישון?

    קודם כל אנחנו לומדים איזה סוג של מעשנת את. למה את מעשנת, מתי, כמה וכולי. בחורה או בחור שמעשנים חפיסת סיגריות ביום, לא עושים את זה מתוך הנאה או מתוך אהבה לסיגריה. הם מעשנים מתוך הרגל. יש כאלה שמעשנים כשהם במתח, יש אנשים שמעשנים אחרי האוכל, בטענה שזה "עוזר להם להוריד את האוכל", יש את אלה שלהם אנו קוראים Social Smokers, שמעשנים בעיקר באירועים חברתיים. לכל הרגל ולכל בעיה, יש אלטרנטיבה.

     

    מה האלטרנטיבה לסיגריה כשמעצבנים אותך ואתה רוצה להירגע?

     אם את נורא עצבנית ואת חייבת משהו כדי להירגע, הדבר האחרון שאת רוצה לעשות זה לעשן. הסיגריה רק תעלה את רמת המתח שלך, כי יש בה חומרים שמגרים ומעוררים את מערכת העצבים. מה שמרגיע אותך זה שאת מפסיקה את מה שאת עושה, יוצאת החוצה לאוויר ומבצעת פעולה מסוימת שקוטעת את התקף הכעס שלך. באותה מידה את יכולה לצאת החוצה עם כוס מים ביד, לקחת כמה נשימות עמוקות, לשתות קצת מים ולהירגע.

     

    זה בדיוק כמו העקרון של לעיסת מסטיק אחרי האוכל. זה לא ה"אורביט" שמנקה לך את השיניים, זו פעולת הלעיסה שמשחררת רוק ששוטף את הפה. את אותו אפקט "ניקוי שיניים" היית מקבלת גם לו היית לועסת צמיג מסריח של סמיטריילר. אותו דבר עם הסיגריה.

     

    ולמי שרגיל לעשן אחרי האוכל?

    אני ממליצה פשוט לקום מהשולחן מיד עם תום הארוחה, ולפנות לעיסוקים אחרים. לא להשתהות ליד השולחן, כי אז את או אתה שמים את עצמכם בסיטואציה של עישון שקשה מאוד לדחות את סיפוקה.

     

    ולחברינו ה-Social Smokers, מה עושים כשיושבים בבר וכולם מסביב מעשנים?

    בהתחלה הכי טוב להימנע מהמקומות האלה. אם קשה לראות את כולם מעשנים מסביב ואת או אתה מתים לסיגריה עם הדרינק, פשוט אל תלכו לברים בשלב הראשון של תהליך הגמילה. בשלב מאוחר יותר, כשהשתחררתם כבר מההרגל, תוכלו ללכת לברים בלי שום בעיה.

     

    • איה פלג היא ד"ר לאפידימולוגיה ומתמחה ברפואה מונעת ובגמילה מעישון. במסגרת שירותי בריאות כללית היא מעבירה סדנאות גמילה מעישון ברחבי הארץ ועוסקת בהדרכה, בהוראה ובטיפול אישי

    פורסם לראשונה 21/12/2006 10:45

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: אלי אלגרט
    עצבנית? תצאי החוצה להירגע, בלי הסיגריה
    צילום: אלי אלגרט
    לאתר "20 םלוס" של שירותי בריאות כללית - לחצו כאן
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים