מיזם תיירות-תרבות חדש בירושלים
עם כל הכבוד לכותל, לירושלים יש עוד הרבה מה להציע לתייר. כך לפחות מאמינים בעמותת סטרט אפ ירושלים שמשיקה מיזם חדש שמטרתו לשלב בין תרבות לתיירות בעיר, ומאמינה שזה מה שיוציא את העיר מעונייה
"להוציא את ירושלים מעוניה", זו המטרה ששם לפניו ניר ברקת, חבר פעיל במועצת העיר ויזם סדרתי, שהחליט להקדיש את עצמו לעירו האהובה ירושלים. למען מטרה זו הקים במהלך 2004 את עמותת "סטארט אפ ירושלים" שפעילותה מתבססת על ניצול כל מה שיש לעיר להציע אך עדיין אינו מנוצל דיו על ידי הצרכן המשלם.
ברקת מפרט: "במשך שנים רבות היה נושא התרבות בירושלים מיועד לתושבים המקומיים בלבד. על פי סקרים שערכנו מסתבר כי רק 5% מהתיירים המגיעים לעיר נהנים ממופעי התרבות שלה. הדבר קורה משתי סיבות עיקריות, הראשונה היא שהתיירים כלל אינם מודעים לאירועים החווייתיים הללו, והשנייה - האירועים אינם תמיד ידידותיים למי שאינו דובר את השפה".

להקת "ורטיגו". מציגה עוד צד של ירושלים בפני התייר (צילום: גדי דגון)
התוצאות המפתיעות גרמו לברקת ועובדיו לעשות מעשה. "החלטנו ליצור מצב בו שני הצדדים מרוויחים", הוא מספר. "העיר זקוקה לכמות גדולה של תיירים ואלה יבואו אם היא תהיה מסוגלת לספק להם הן את הפן התיירותי והן את זה התרבותי.
חשוב לציין שירושלים עומדת בתחרות גדולה עם ערים רבות בעולם וחייבת לנצל את נכסיה הדתיים וההיסטוריים אך גם את אלה התרבותיים, החשובים לפלח אוכלוסיה משמעותי שנוסע עכשיו למקומות אחרים".
בואו לג'רוזלם
משיכת אנשי התרבות-התיירותית מרחבי העולם תתבצע בשתי דרכים שונות. היום (ד') משיקה העמותה אתר אינטרנט - gojerusalem המיועד לדוברי השפה האנגלית בלבד, ופונה לכל אותם אנשים המחפשים חופשה מחוץ לגבולות ארצם.
האתר, בו השקיעה העמותה כחצי מיליון דולר (תרומת קרן גילברט ותורמים נוספים), מכיל סוגי מידע שונים ורבים, המגישים את העיר, על אתריה ותרבותה הרב-גונית, היישר אל מסכו של התייר המתלבט.
"בערים שונות בעולם", אומר ברקת, "מדובר במיזם משותף של המגזר הציבורי והפרטי. במקרה שלנו היוזמה והתקצוב הם פרטיים בלבד".
- פניתם לעיריית ירושלים לתמיכה?
"בוודאי. הצענו להם להצטרף למיזם אך קיבלנו תשובה שלילית ללא כל הסבר. לא רק שהעירייה לא הצטרפה אפילו נראו ניסיונות הכשלה מסוימים כשתמכה במיזמים מתחרים".
ראוי להזכיר כי ברקת התמודד בעבר כנגד אורי לופוליאנסקי על רשות העיר, והפסיד. היום הוא יו"ר האופוזיציה בעיריית ירושלים ונחשב למתנגד מר של חלק מפעולותיו של ראש העיר הנבחר.
עיריית ירושלים מסרה בתגובה: "עיריית ירושלים מפעילה מזה כשנה וחצי אתר אינטרנט לקידום התיירות בעיר, אשר זוכה לשבחים רבים ולכניסות רבות מכל העולם. לירושלים אתרים פרטיים רבים והעירייה מברכת על כל יוזמה שתתרום לקידום העיר. האתר המדובר אינו מוכר לעירייה".
שילוב של תרבות ותיירות
נוסף לפורטל הענק, שיתורגם בעתיד גם לשפות נוספות וישווק באופן אגרסיבי בחו"ל, פועלת העמותה גם בשטח. "במהלך השנה האחרונה כינסנו עשרות גורמי תיירות ותרבות לדיונים משותפים", מספרת המנכל"ית אילנית מלכיאור, "גילינו כי למרות שכל הגורמים חיים זה בצד זה שנים רבות, הם לא יודעים אחד על השני ולא משתפים פעולה במטרה ליצור תוכן חדש, מעניין ושונה, לתייר שמגיע לירושלים".
כך למשל הניבה היוזמה את השתתפותם של סטודנטים מפרויקט "תגלית" בהופעה של להקת המחול המודרני הירושלמית "ורטיגו", שהציגה להם פן נוסף של החיים בארץ ישראל.
גם הנהלת תיאטרון החאן הירושלמי החליטה לשנות אסטרטגיה ולצרף תרגום לשפה האנגלית לשלוש מההצגות המוצגות בו. את מימון פרויקט הכתוביות נתן לתיאטרון תורם שהגיע דרך העמותה.
בנוסף, ניתן למצוא באתר חבילות טיולים המחולקות לפי שלוש הדתות
בירושלים, סיור מפורט בין יקבי הבוטיק הפזורים בהרי ירושלים, מידע על תערוכות בעיר, ועל מקומות לערוך בהם אירועים משפחתיים כמו חתונה או בר מצווה. כל אתרי מזרח העיר מפורטים גם הם כחלק מייחודה האתני, התיירותי והתרבותי של העיר.
"אנחנו לא מסתפקים רק בהרחבת התוכן", מסכמת מלכיאור, "אלא מסייעים גם בשינוי האסטרטגיה השיווקית של הספקים שיהיו הנהנים העיקריים מכל אותם תיירים עתידיים שיגיעו". ולכן, כל מי שרוצה לתרום מזמנו או מרעיונותיו לנושא, מוזמן להתקשר ולהציע. גם בעלי אטרקציות תיירותיות ותרבותיות באזור העיר וסביבותיה מוזמנים להתקשר ולפרסם באתר את מרכולתם, ללא תשלום.